Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zatáčkou bokem a zrychlení stíhačky. To umí hybridní technika F1 v ostrém SUV

Exkluzivně
Jméno má dlouhé jako šlechtic, Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE taky automobilová smetánka je. Je to strojovna nabitá technikou a adrenalinem. Podívejte, jak s ním Dominik Staněk řádí na polygonu.

Víc než dvoutunové SUV s lehkostí protahuje v táhlých řízených smycích. Jako by kila odhodil na startu. K tomu rozjezdy, které vám přeuspořádají vnitřnosti. Však má pod kapotou nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec na světě.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance

Řada E PERFORMANCE reprezentuje u Mercedesu vrchol supersportovní hybridní technologie prostřednictvím šesti modelů s tradičním označením „63“ v podání divize Mercedes-AMG: Třída C, GLC, GT 4dveřové kupé, Třída S, SL, GT. „Nejlepším způsobem pochopení složité technologie, která se zapíše do historie sportovních vozů ve spojení s hybridní érou Formule 1 po roce 2014, je osobní zážitek a zkušenost,“ komentuje Josef Hlávka z Mercedesu, pro kterého jsou AMGčka srdeční záležitostí.

Nejsou to jen tak obyčejné hybridy. „Vrcholné modely E PERFORMANCE díky technice přenesené z motorsportu se spalovacím motorem vpředu a kompaktní elektrickou pohonnou jednotkou na zadní nápravě nabízí naprosto ojedinělé jízdní výkony,“ popisuje Hlávka. Dominikova show na brněnském polygonu do potvrzuje.

Festival techniky

Z modelu GLC, který je jedním z pilířů nabídky stuttgartské značky, se po převýchově v Affalterbachu, kde divize Mercedes-AMG sídlí, stává dravec. Výkon na silnici přenáší prostřednictvím variabilního pohonu všech kol, doplněného o natáčecí zadní nápravu (až 2,5°) a zavěšení s aktivními elektromechanickými stabilizátory. Devítistupňový automat s vícelamelovou mokrou má zásluhu na raketovém zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy.

Kombinovaný výkon hybridního soustrojí je 500 kW (680 koní) a maximální točivý moment 1020 Nm sofistikovaná elektronika efektivně přenáší na kovaná kola obou náprav obutá do jedenadvacetipalcových pneumatik.

Srdcem pohonu je nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec na světě o výkonu 350 kW (476 koní), který vyrábějí v Affalterbachu ručně na základě principu „One Man, One Engine“ – jeden technik, jeden motor. Přeplňování elektrickým turbodmychadlem s plnícím tlakem až 2,6 baru zaručuje spontánní reakce v celém rozsahu otáček, to se hodí právě pro tááááhlé smyky trati našmodrchané v zázemí brněnského okruhu.

Elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) je uložen na zadní nápravě spolu s elektricky ovládanou dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem zadní nápravy. Nad ní je také uložen trakční akumulátor s přímým chlazením jednotlivých cylindrických článků.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance

Stále nabito

„Vývoj lithium-iontového akumulátoru byl inspirován technologiemi, které se osvědčily v hybridním závodním voze formule 1 týmu Mercedes-AMG Petronas F1. V rámci vývoje probíhala intenzivní spolupráce mezi dodavatelem motorů pro formule 1 High Performance Powertrains v Brixworthu a společností Mercedes-AMG v Affalterbachu,“ popisuje Hlávka. „Základem vysoké výkonnosti plug-in hybridních modelů Mercedes-AMG je inovativní přímé chlazení. Kolem všech 560 cylindrických článků akumulátoru proudí speciální chladicí kapalina. I při rychlé jízdě na závodním okruhu, kde se neustále zrychluje a zpomaluje, si akumulátor uchovává svou vysokou výkonnost a strategii „always on“, která spočívá v neustálém rychlém vybíjení a nabíjení pro maximální výkon.“

Dojezd 12 km v režimu výhradně elektrického pohonu bez zapojení rekuperace či zatížení spalovacího motoru je využitelný například ve městě nebo v obytných zónách. Tomuto monstru to ale sluší hlavně v levém pruhu německé dálnice, anebo okruh; nedivte se a podívejte se na naše video.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance

Samozřejmě, zacházení s hybridní technikou má svá specifika. „Nespočet kombinací nastavení pohonného ústrojí a stabilizačního systému doplňuje nová funkce aplikace AMG Track Pace v podobě inteligentní strategie maximálního využití výkonu hybridního systému pro dosažení co nejrychlejšího kola na závodním okruhu. Řidič může volit mezi strategií pro jedno nejrychlejší kvalifikační kolo či co nejefektivnější distribuci výkonu mezi několik rychlých kol Endurance,“ popisuje Josef Hlávka.

Kdo by pomyslel, že z velkého SUV bude okruhový bijec. Připoutejte se, Dominik startuje.

Autor:
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...