Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvVíc než dvoutunové SUV s lehkostí protahuje v táhlých řízených smycích. Jako by kila odhodil na startu. K tomu rozjezdy, které vám přeuspořádají vnitřnosti. Však má pod kapotou nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec na světě.
Řada E PERFORMANCE reprezentuje u Mercedesu vrchol supersportovní hybridní technologie prostřednictvím šesti modelů s tradičním označením „63“ v podání divize Mercedes-AMG: Třída C, GLC, GT 4dveřové kupé, Třída S, SL, GT. „Nejlepším způsobem pochopení složité technologie, která se zapíše do historie sportovních vozů ve spojení s hybridní érou Formule 1 po roce 2014, je osobní zážitek a zkušenost,“ komentuje Josef Hlávka z Mercedesu, pro kterého jsou AMGčka srdeční záležitostí.
Nejsou to jen tak obyčejné hybridy. „Vrcholné modely E PERFORMANCE díky technice přenesené z motorsportu se spalovacím motorem vpředu a kompaktní elektrickou pohonnou jednotkou na zadní nápravě nabízí naprosto ojedinělé jízdní výkony,“ popisuje Hlávka. Dominikova show na brněnském polygonu do potvrzuje.
Festival techniky
Z modelu GLC, který je jedním z pilířů nabídky stuttgartské značky, se po převýchově v Affalterbachu, kde divize Mercedes-AMG sídlí, stává dravec. Výkon na silnici přenáší prostřednictvím variabilního pohonu všech kol, doplněného o natáčecí zadní nápravu (až 2,5°) a zavěšení s aktivními elektromechanickými stabilizátory. Devítistupňový automat s vícelamelovou mokrou má zásluhu na raketovém zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy.
Kombinovaný výkon hybridního soustrojí je 500 kW (680 koní) a maximální točivý moment 1020 Nm sofistikovaná elektronika efektivně přenáší na kovaná kola obou náprav obutá do jedenadvacetipalcových pneumatik.
Srdcem pohonu je nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec na světě o výkonu 350 kW (476 koní), který vyrábějí v Affalterbachu ručně na základě principu „One Man, One Engine“ – jeden technik, jeden motor. Přeplňování elektrickým turbodmychadlem s plnícím tlakem až 2,6 baru zaručuje spontánní reakce v celém rozsahu otáček, to se hodí právě pro tááááhlé smyky trati našmodrchané v zázemí brněnského okruhu.
Elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) je uložen na zadní nápravě spolu s elektricky ovládanou dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem zadní nápravy. Nad ní je také uložen trakční akumulátor s přímým chlazením jednotlivých cylindrických článků.
Stále nabito
„Vývoj lithium-iontového akumulátoru byl inspirován technologiemi, které se osvědčily v hybridním závodním voze formule 1 týmu Mercedes-AMG Petronas F1. V rámci vývoje probíhala intenzivní spolupráce mezi dodavatelem motorů pro formule 1 High Performance Powertrains v Brixworthu a společností Mercedes-AMG v Affalterbachu,“ popisuje Hlávka. „Základem vysoké výkonnosti plug-in hybridních modelů Mercedes-AMG je inovativní přímé chlazení. Kolem všech 560 cylindrických článků akumulátoru proudí speciální chladicí kapalina. I při rychlé jízdě na závodním okruhu, kde se neustále zrychluje a zpomaluje, si akumulátor uchovává svou vysokou výkonnost a strategii „always on“, která spočívá v neustálém rychlém vybíjení a nabíjení pro maximální výkon.“
Dojezd 12 km v režimu výhradně elektrického pohonu bez zapojení rekuperace či zatížení spalovacího motoru je využitelný například ve městě nebo v obytných zónách. Tomuto monstru to ale sluší hlavně v levém pruhu německé dálnice, anebo okruh; nedivte se a podívejte se na naše video.
Samozřejmě, zacházení s hybridní technikou má svá specifika. „Nespočet kombinací nastavení pohonného ústrojí a stabilizačního systému doplňuje nová funkce aplikace AMG Track Pace v podobě inteligentní strategie maximálního využití výkonu hybridního systému pro dosažení co nejrychlejšího kola na závodním okruhu. Řidič může volit mezi strategií pro jedno nejrychlejší kvalifikační kolo či co nejefektivnější distribuci výkonu mezi několik rychlých kol Endurance,“ popisuje Josef Hlávka.
Kdo by pomyslel, že z velkého SUV bude okruhový bijec. Připoutejte se, Dominik startuje.