Mercedes 123: stárnoucí švihák s dechem nekončí

aktualizováno 
15. 3. 2000 - Mercedes Benz 123 se sice vyráběl již v letech 1976 až 1986, ale jako jednoho z nejpovedenějších reprezentantů trojcípé hvězdy ho dodnes provází pověst komfortního, nadmíru trvanlivého a spolehlivého auta, které si dá líbit i půlmilionovou porci kilometrů.
Mercedes Benz 123 se sice vyráběl již v letech 1976 až 1986, ale jako jednoho z nejpovedenějších reprezentantů trojcípé hvězdy ho dodnes provází pověst komfortního, nadmíru trvanlivého a spolehlivého auta, které si dá líbit i půlmilionovou porci kilometrů. Proto ho drží a kupují nejen fandové značky, ale také taxikáři či lidé, kteří potřebují hodně a s nevelkými finančními náklady jezdit, nebo jiní, kdož nechtějí nejobyčejnější model a přitom nemíní či nemohou do koupě auta vložit větší peníze. Za solidní Mercedes 123 se na zdejším trhu platí kolem 35 tisíc korun. A lhostejno, jakého je roku výroby. Rozhodující je jen skutečný technický stav. Samozřejmě existují - jak praxe ukazuje - extrémy na obou stranách cenového spektra: kupce našel za 80 tisíc korun vskutku skvostný exemplář Mercedesu 123, a naopak není nouze o vozy za deset tisíc korun. Ani jednu z možností však odborníci nepovažují za praktickou. Za pakatel jsou jen tvrdou službou totálně vyždímané, korodované a při přijatelných nákladech neopravitelné vraky. Na drahém autě zase dost prodělá ten, kdo je v každodenním cestování dokonale nevyužije a bude se těšit, že je uchová jako veterána. Tím se totiž hodně rozšířený model určitě v příštích zhruba dvaceti letech nestane - patrně s výjimkou poměrně vzácné a oblíbené verze kupé, která má už nyní cenu kolem 55 tisíc korun. K výhodám Mercedesu 123 patří, že ho lze při využití dostatku dílů z vrakovišť v tuzemsku a hlavně v Německu poměrně snadno a levně udržovat v provozu. Na trhu rovněž je dostatek laciných dílů z druhovýroby. Příklad za všechny: přední blatník se nabízí za 1200 korun. Snad až obdivuhodná je výdrž mechanických částí, což ovšem při věku vozů neznamená, že nemůže "odejít" cokoliv. Zásadním problémem modelu je okolnost, že se vyráběl před převratem v antikorozní ochraně automobilů. A byť vydrží víc než většina jeho současníků, měl by dnešní zájemce o koupi zmíněného auta sledovat hlavně největší bolest starých mercedesů, kterou je koroze nosných dílů karoserie a rez vůbec. Nejcitlivějším místem jsou lemy zadních blatníků, přední rohy prahů a spodky dveří. Ze čtyř-, pěti- i šestiválcových benzinových, dieselových i turbodieselových motorů o obsahu 2.0, 2.2, 2.4, 2.5, 2.8 a 3.0 litrů doporučuje Jaroslav Větvička z Mercedes Benz klubu České republiky čtyřválcový typ 240 D, zatímco za nejméně vhodný považuje benzinový šestiválec 250, a to hlavně kvůli spotřebě, která ve městě dost přesahuje 15 litrů. "Motor by neměl mít ve válcích tlak pod osmnáct atmosfér (tedy o dost méně, než se žádá u současných dieselů - pozn. red.). Nejzákladnější kontrola stavu spočívá v tom, že se na otevřené víčko pro dolévání oleje položí papír nebo dlaň a sleduje se, zda motor v chodu nevyhazuje olej," radí Jaroslav Větvička.

Největší konkurenti

Starému vozu těžko hledat srovnatelnou a stejně letitou konkurenci, takže spíš pro srovnání: jestliže Mercedes Benz 123 200 D ročníku 1981 stojí zhruba 35 tisíc korun, je za 35 tisíc také BMW 524 TD z roku 1984, Ford Scorpio 2.5 TD ročníku 1985 bývá za 40 tisíc, Opel Olega 2.3 TD z roku 1986 za 45 tisíc a Nissan Laurel 2.8 D z roku 1986 za 30 tisíc korun. "Koupě takto starých dieselů je vždy sázkou do loterie. I tak ale mercedes považuji za jednu z nejlepších voleb - už kvůli levným dílům z vrakovišť a okolnosti, že vůz umí kdekdo opravit," uvádí šéf nákupu bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek.

MINUSY
* koroze nosných dílů
* žíznivé benzinové motory
* horší zimní starty dieselových motorů
* drahé originální díly a drahá práce ve značkových servisech

PLUSY
* mimořádná výdrž
* prostor, pohodlí
* prestižní značka
* relativně nízká pořizovací cena
* levné náhradní díly z vrakovišť či druhovýroby
* úsporné (7 až 10 l/100 km) dieselové motory
Autor:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou

Větve stromu probodly přední sklo zaparkovaného suzuki v brněnském Králově Poli.

Pojištění čelního skla se vyplatí, jen pokud objíždíte rovník, tvrdí První klubová pojišťovna. Prý je lepší si pojistné...

Najdete na iDNES.cz