Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

McLaren P1 je technický zázrak, který zastíní i formuli 1

McLaren konečně v Ženevě zcela odhalil svůj nový hypersport P1. Auto, které má patřit k těm nejrychlejším na planetě, je doslova prošpikované technikou. Ta si často bere inspiraci z formule 1. Jelikož však není omezena pravidly, je ještě lepší.

McLaren tvrdí, že jeho nejnovější model P1 má být jednoduše tím nejlepším řidičským zážitkem na silnici i na okruhu. Jeho technika je inspirována formulí 1, ale v mnohém mohl McLaren u svého silničního auta zajít ještě dále.

Nový McLaren P1 je vlastně hybrid, vůbec první mezi nejrychlejšími vozy světa. Podobnou koncepci zanedlouho dostane i chystané Porsche 918 Spyder nebo právě v Ženevě představené LaFerrari. McLaren však, stejně jako ostatní rivalové, půjde na hybridní pohon svou vlastní cestou.

McLaren P1

Důkazem jsou například udávané emise CO2, jejichž produkce má být nižší než 200 g na kilometr jízdy, což odpovídá spotřebě pod 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Na jedno z nejrychlejších aut světa určitě úctyhodný výsledek, jenže Porsche u 918 udává 70 gramů a 3 litry paliva.

Konkurence pro McLaren P1

McLaren P1 je jedním z moderních supersportů nejvyšší třídy, které často bývají nazývány jako hypersporty. Jde o extrémně rychlá auta, vyráběná v malých omezených sériích. Hon za superauty odstartovalo ve velkém Bugatti Veyron, kterému se i po téměř osmi letech produkce máloco vyrovná. McLaren P1 se zařadí po bok nové vlny hypersportů, do které se řadí třeba připravované Porsche 918 Spyder (bude vyrobeno jen 918 kusů), nové Pagani Huayra (výroba 40 kusů ročně), brutální Koenigsegg Agera R (vyrábí se několik kusů ročně) nebo zbrusu nové LaFerrari (bude vyrobeno 499 kusů).

Hodně neobvyklým kouskem je i nové Lamborghini Veneo, které však vzhledem ke třem plánovaným kusům patří spíše do kategorie sběratelských unikátů a navazuje na předchozí kreace Aventador J, Sesto Elemento a Reventón.

To je ovšem způsobeno vlastnostmi testovacího cyklu NEDC, ve kterém se spotřeba aut měří. Zatímco P1 ujede čistě na elektřinu něco přes 10 kilometrů, Porsche jich zvládne 40. V reálu by mohly být spotřeby obou aut bližší. Jisté však je, že McLaren je rozhodně více orientován na výkony než Porsche. O tom vypovídá i celkově vyšší výkon pohonné soustavy nebo nižší hmotnost.

Hybrid pro co nejrychlejší odezvu

V McLarenu se rozhodli hybridní pohonné ústrojí využít maximálně ku prospěchu dynamiky auta je jeho co možná okamžitých reakcí na sešlápnutí pedálu plynu. Tím se P1 zásadně liší od všech běžných hybridů. Pohonná jednotka P1 se skládá z přepracovaného nadvakrát přeplňovaného osmiválce známého z modelu MP4-12C a výkonného elektromotoru. Zvláštností sestavy je například fakt, že blok motoru byl upraven tak, aby mohl být elektromotor prakticky co nejvíce zabudován do něj. I to je řešení, které takto propracované u hybridních aut nevídáme.

Teprve za elektromotorem se nachází dvouspojková sedmistupňová převodovka, která přenáší výkon spojeného pohonného ústrojí na zadní kola. Toto uspořádání umožňuje přinést funkci, kterou McLaren nazývá IPAS – Instant Power Assist System. Je to vlastně způsob, jakým vývojáři sladili spalovací motor s elektromotorem a jakým umožňují řidiči toto spojení využít.

Nejprve trocha samostatných čísel. Osmiválec 3,8 litru má výkon 737 koní a maximální točivý moment 720 Nm při 4 000 otáčkách za minutu. Elektromotor má výkon 179 koní a maximální točivý moment 260 Nm prakticky od nulových otáček. V kombinaci to znamená špičkový výkon 916 koní a točivý moment ohromujících 900 Nm při 4 000 otáčkách. Kombinovaná čísla jsou však jen jednou stránkou věci.

Fotogalerie

Jde také o to, jak celá soustava funguje v praxi. Elektromotor s motorem spalovacím jsou totiž sladěny tak, aby celá charakteristika pohonného ústrojí co nejvíce připomínala točivý atmosférický motor, ale přitom má dostatek výbušné síly prakticky kdykoli.

Funguje to asi takto: elektromotor se stará o to, aby auto "nakopnul" ve chvíli, kdy je motor v nízkých otáčkách a turbodmychadla se teprve nadechují. Turbomotor je pak naladěn tak, aby podával špičkový výkon ve vysokých otáčkách.

Celý systém může fungovat automaticky, nebo také na povel řidiče, jenž bude mít na volantu k dispozici tlačítko systému IPAS. Po jeho zmáčknutí bude mít podobně jako pilot formule 1 díky KERS k dispozici pořádnou porci výkonu navíc. Celá sestava má mít bleskurychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.

Pomoc při řazení nebo DRS

Tím však výčet promyšlených technických řešení McLarenu P1 nekončí. Elektromotor dokáže například urychlit celý proces řazení vyšší rychlosti. Při přeřazení vzhůru totiž musí převodovka v podstatě chvíli čekat, než klesnou otáčky motoru na požadovanou hodnotu a pak teprve může plně sepnout druhou spojku a rozepnout tu první. Elektromotor je v tu chvíli schopen zbrzdit spalovací motor na požadované otáčky, čímž celý proces už tak bleskurychlého řazení dvouspojkové převodovky ještě urychluje.

P1 také dostal systém DRS známý z formule 1. Aktivuje se opět stiskem tlačítka na volantu a v tu chvíli změní zadní přítlačné křídlo svůj úhel tak, že přítlak vozu poklesne o 23 procent. To pomáhá dosáhnout vyšších maximálních rychlostí a rychleji zrychlovat právě ve vysokých rychlostech. Stejně jako ve formuli 1 se systém automaticky deaktivuje, jakmile řidič šlápne brzdový pedál, nebo stačí tlačítko DRS pustit (v F1 je aktivace jednorázová, tlačítko není nutné držet).

McLaren P1

Jak jsme již zmínili v úvodu, McLaren P1 může jezdit i čistě na elektřinu. Při plně nabitých akumulátorech urazí v elektrickém módu až přes 10 kilometrů, při městských rychlostech prý dokonce i přes 20 kilometrů. Sada akumulátorů má v autě hmotnost 96 kilogramů a lze ji dobíjet z elektrické zásuvky. Úplné nabití trvá dvě hodiny.

Ohromující čísla

Řada neobvyklých a špičkových technických řešení znamená, že McLaren P1 je auto plné superlativů. Tak například na stovku má zrychlit za méně než 3 sekundy, dvoustovka se na rychloměru objeví za méně než 7 sekund od startu a rychlost 300 km/h pokoří za pouhých 17 sekund od rozjezdu. To je mimochodem o 5 sekund dříve než u legendárního modelu McLaren F1.

Ten však P1 nepokoří v maximální rychlosti. McLaren ji totiž elektronicky omezil na 350 km/h a těžko říci, kolik by auto zdolalo bez omezovače. Podle předchozích zpráv by však nemělo umět pokořit magickou hranici 400 km/h. Je to dáno zaměřením auta na to, aby se s ním co nejlépe jezdilo a jeho řízení byla co největší zábava.

Za všechno si však nechá McLaren pořádně zaplatit. Základní cena má být 866 tisíc liber, tedy v přepočtu asi 26 milionů korun. Vyrobeno však bude jenom 375 kusů tohoto technického unikátu, takže cena auta zřejmě časem ještě poroste.

Porovnání výkonu McLarenu P1 podle časopisu Autocar

Magazín Autocar.co.uk zveřejnil na svých webových stránkách malé porovnání , čemu zhruba odpovídá výkon nového McLarenu P1. Uveřejňujeme ho s laskavým souhlasem redakce magazínu. Nenechte se zmást hodnotami výkonu: 903 BHP totiž odpovídá v námi uváděným 916 koním (PS). Rozdíl spočívá v definici jednotek. Příměry však zůstávají v platnosti.

McLaren P1 a další ekvivalenty výkonu 903 koní

McLaren P1 a jak jinak ještě získáte 903 koní

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Zloději jdou po katalyzátorech, gang ukradl částicové filtry za 1,6 milionu

Policie v minulých dnech zatkla tři cizince podezřelé z krádeží filtrů pevných částic ze zaparkovaných dodávek v Hradci...

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...