Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Technický unikát od Mazdy: benzinový motor, který funguje jako diesel

Automobilka Mazda jde ve světě spalovacích motorů vlastní cestou. Cizí jí byl downsizing a i k přeplňování se staví rezervovaně. Teď oznámila, že v roce 2019 uvede na trh doslova revoluční benzinový motor Skyactive-X. Ten bude sice spalovat benzin, ale fungovat bude jako dieselový agregát.

Mazda CX-5 | foto: Mazda

Světové automobilky se perou s tím, jak dramaticky snižovat emise svých vozů. Sázka na elektromobily je přitom nejistá, protože je zatím zákazníci příliš nekupují. Proto jde většina automobilek cestou downsizingu, a byť mu podle nejnovějších poznatků už nové normy tolik nepřejí, malých vysoce přeplňovaných motorů se jen tak nezbavíme. Další cestou jsou různé stupně hybridizace.

Na elektromobilech a dalších moderních řešeních má podle nedávného prohlášení spolupracovat japonská Mazda s větším rivalem Toyotou. Firmy proto založily společný podnik a vzájemně nakoupí určitý malý objem akcií svého partnera. Jenže to pro potřebné snižování emisí, na které je vyvíjen extrémní tlak, nestačí.

Mazda proto v rámci nově ohlášené strategie Sustainable Zoom-Zoom 2030 uvede na trh revoluční motor. Stane se tak v roce 2019 a agregát se bude jmenovat Skyactive-X. Bude spalovat benzin, ale principem fungování to bude vlastně vznětový motor. Jde tedy o to, že o zážeh paliva se nepostará zapalovací svíčka, ale samotný tlak: palivo se tedy pod tlakem samo vznítí, jako je tomu v naftovém motoru.

Masamichi Kogai , prezident Mazdypředstavuje v Tokiu nový revoluční motor SKYACTIV-X

Tomuto principu spalování benzínu se říká HCCI (homogenous charge compression ignition - vznětové spalování homogenní směsi) a v podstatě je velmi složité ho dnes v tomto podání využít. To ostatně potvrzuje Mazda, která svou techniku nazývá Spark Controlled Compression Ignition, tedy SCCI. Jak název napovídá, zapalovací svíčka z motoru nezmizí a naopak bude pomáhat k dosažení požadovaných provozních vlastností.

HCCI jako trend

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, do sériové výroby se měl dostat už v roce 2010, ale nakonec se tak nestalo. Dnes ale princip údajně využívá Mercedes ve svých motorech ve Formuli 1, totéž dělá Ferrari a je nasnadě, že konkurence v podobě Renaultu a Hondy musí pracovat na tomtéž. Z Formule 1 by si pak mohla tato technika najít cestu do praxe rychleji, než skrze dosavadní experimenty. Ty prováděl mezi lety 2007 a 2009 například i koncern GM, světová jednička Volkswagen údajně zkouší dvě cesty využití HCCI. V roce 2013 se funkčním motorem pochlubila automobilka Hyundai, její motor využívá princip HCCI v celém spektru otáček a obejde se zcela bez zapalovacích svíček. Nejspíš kvůli komplikovanému řízení se proto motor stále nedostal do praxe.

Jde o to, že způsob vznětového spalování benzinu lze využít jen v některých režimech motoru, v těch ostatních bude svíčka stále potřeba. Motor Skyactive-X tedy bude „obojetný“, bude to zážehový i vznětový agregát v jednom. Elektronika zajistí, že mezi fázemi zapalování svíčkou a zapalování směsi stlačením budou plynulé přechody.

Nový motor dostane také přeplňování kompresorem, což je v podání Mazdy velká novinka, turbobenzinovým motorům se japonská značka totiž brání. Jenže v tomto případě je přeplňování nejspíš nutnou podmínkou fungování principu HCCI. Mazda slibuje, že ve srovnání se stávajícím agregátem Skyactive-G dojde k navýšení točivého momentu o deset až třicet procent.

Vznětový princip spalování se používá proto, aby motor mohl využít velmi chudou směs paliva se vzduchem. To přinese snížení spotřeby – japonská automobilka slibuje snížení o dramatických 20 až 30 procent oproti Skyactive-G a o 35 až 45 procent oproti motorům Mazda z roku 2008. Nový benziňák by tak podle japonské automobilky měl být stejně úsporný nebo dokonce úspornější než její současné diesely Skyactive-D. Vysokou účinnost mimo jiné podpoří vysoký kompresní poměr, podle předchozích informací má mít hodnotu až 18:1 (více o vývoji motorů Mazda)

Mazda se sice v tiskovém prohlášení chlubí, že její motor Skyactive-X bude první svého druhu, který se dostane na trh, jenže to nemusí být úplně pravda. Například japonské Infiniti uvádí na trh benzinový agregát s proměnným kompresním poměrem, což je jeden ze způsobů, jak u motoru princip HCCI podpořit. Jeho dalším vývojem by tedy mohla japonská značka, která patří Nissanu, Mazdu dohnat (o motoru Infiniti čtěte zde). Principem HCCI se zabývají i další světové automobilky, řadu let například Mercedes a také korejské Hyundai. To se pochlubilo funkčním testovacím agregátem už v roce 2013, a tak by automobilka také nemusela být daleko od jeho praktického nasazení (více o HCCI motoru Hyundai).

Na druhou stranu je fakt, že Mazda se snaží hledat svou vlastní cestu a zdá se, že na technologii skrytou v agregátu Skyactive-X bude hodně spoléhat. Důležitost této novinky pro Mazdu pak nejspíš znamená, že firma do vývoje HCCI spalování v posledních letech investovala opravdu intenzivně, a tak není vyloučeno, že své konkurenty, kteří takříkajíc tříští síly i vývojem dalších agregátů a způsobů pohonu, mohla předběhnout.

Toyota získá podíl v Mazdě a naopak

Japonské automobilky Toyota Motor a Mazda Motor postaví ve Spojených státech společně továrnu za 1,6 miliardy dolarů (35,1 miliardy korun). Díky uzavřenému partnerství získá Toyota v menší Mazdě pětiprocentní podíl a Mazda v Toyotě podíl 0,25 procenta.

Toyota je největší japonskou automobilkou, Mazda v porovnání s ní ročně prodá jen asi osminu vozů.

Továrna na jihu USA bude ročně vyrábět až 300 tisíc vozidel, především SUV, která jsou na americkém trhu velmi populární. Jmenovitě půjde o typ Toyota Corolla a nové SUV crossover z dílny Mazdy. Otevřít by se měla v roce 2021 a práci by v ní mohlo nalézt okolo čtyř tisíc lidí.

Společnosti dnes rovněž uvedly, že hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Obě firmy rozvíjejí spolupráci v rozličných oblastech už od roku 2015. Toyota, která je v prodeji aut světovou dvojkou a japonskou jedničkou, vytváří aliance s menšími japonskými výrobci už několik let.

Nynější dohoda je dalším projevem konsolidace světového automobilového sektoru do čtyř hlavních táborů. V jejich centru jsou japonská Toyota, německý Volkswagen, americká General Motors a rovněž aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu.

Podle některých analytiků Toyota prostřednictvím zisku pětiprocentního podílu v Mazdě mohla chtít předem vyřadit budoucí konkurenci ze strany technologických firem. Ta by se totiž po zisku podílu v konkurenční automobilce časem mohla obrátit proti ní.

Mazda dosud musela na svůj největší trh v USA vozy dovážet z Japonska a Mexika, neměla zde vlastní továrnu. Díky Toyotě získá také přístup k technologiím na výrobu elektrických aut, na které jí samotné chybějí finanční zdroje.

Akio Toyoda, prezident Toyoty a Masamichi Kogai, prezident Mazdy oznámili nové partnerství těchto dvou japonských automobilek

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

Adventní kalendář eMimino 2023: Vyhrajte dárky pro sebe či ostatní!
Adventní kalendář eMimino 2023: Vyhrajte dárky pro sebe či ostatní!

Užijte si s námi předvánoční čas a sledujte Adventní kalendář 2023. Každý den na vás čeká jeden originální dárek, kterým můžete udělat radost sobě...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...