Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda před 35 lety zbořila Chicago. Přifrčela s legendárním roadsterem MX-5

Když se 10. února 1989 představila na chicagském autosalonu první generace sportovního vozu Mazda MX-5 Miata, nikdo netušil, že se nový vůz stane ikonou mezi sportovními modely a bude patřit mezi nejprodávanější sporťáky na světě. Za celou jeho éru se ho celosvětově prodalo jeden a čtvrt milionu a například v Evropě jich našlo domov skoro čtyři sta tisíc.

Od své chicagské premiéry se tento sportovní dvoumístný automobil velmi dobře uvedl nejen na americkém, ale i japonském, australském a později i evropském trhu. V České republice se „otevřená“ mazda poprvé objevila v roce 1993. Od roku 2015 se vyrábí už čtvrtá generace těchto lehkých dvoumístných roadsterů.

MAZDA: Mazda v únoru uvede faceliftovaný model 2 Hybrid, což je v podstatě jen přeznačená Toyota Yaris. V březnu, tedy ještě před letní sezonou, se můžeme těšit na lehce modernizovanou verzi dvoumístného roadsteru MX-5 (na snímku). Denní LED světla se přesunula do hlavních světel a v interiéru čeká řidiče nový infotainment s 8,8″ displejem, koncová světla jsou nově výhradně z ledek. Po technické stránce potěší vylepšené řízení a nový diferenciál se zvýšenou svorností pro verze s manuální převodovkou. V srpnu dorazí do Evropy i nový top model CX-80 se třemi řadami sedadel, vycházející z SUV CX-60.

Za ideou nového vozu stál Bob Hall, bývalý americký novinář s láskou k britským sportovním vozům, který uměl japonsky. Když začal v roce 1981 pracovat v plánovacím oddělení americké pobočky Mazdy, přednesl tam svůj nápad na cenově nenáročný dvoumístný sporťák. Jeho plán se začal realizovat na podzim roku 1983, finální design auta byl schválen v září 1987.

Krátce po své premiéře začal kabriolet japonské značky sbírat jedno ocenění za druhým a dodnes jich má na svém kontě více než 70.

Celkový počet vozů Mazda MX-5 vyrobených v závodě Ujina v Hirošimě dosáhl 1 256 745 kusů. Z celkového počtu se 533 301 (přes 40 procent) vozů MX-5 prodalo v Severní Americe pod značkou Mazda Miata Následuje Evropa s 391 503 prodanými vozy Mazda MX-5. Na domácím japonském trhu bylo zaregistrováno 225 510 sportovních vozů pod ikonickým názvem Mazda Roadster (původně známý jako Eunos Roadster).

Auta na kabrioletí sezonu se kupují na podzim. Legendární mazda je jistota

Od své chicagské premiéry se tento roadster velmi dobře uvedl nejen na americkém, ale i japonském, australském a později i evropském trhu. Od té doby už dorazily její čtyři generace, znalci je rozlišují kódy NA až ND.

Mazda začínala s umělým korkem, za století je z ní značka labužníků

Stále stejná

V současnosti je na trhu čtvrtá generace modelu (ND), která se začala vyrábět v roce 2015. Proti té předchozí je menší a lehčí, design s ostře řezanými tvary ladí s tvary ostatních mazd dneška.

MAZDA: Mazda v únoru uvede faceliftovaný model 2 Hybrid, což je v podstatě jen...

Aktuální generace přidala provedení RF, vlastně je to targa. Plechový střešní díl se u ní sklápí dozadu (verzi s plechovou skládací střechou měla i předchůdkyně). Oproti klasickém roadsteru je RF tužší a možná i na pohled vyváženější. Je také lépe celoročně využitelná, protože s uzavřenou střechou je to vlastně kupé. Partie za hlavami posádky je velmi povedená. Jízdně je vyvážená o chlup jinak než roadster, asi proto, že má na sobě prostě víc kil a hlavně je má relativně vysoko, za hlavami posádky.

První jízda s Mazdou MX-5 RF. Je to parádní hračka pro řezání zatáček

MX-5 byla vždy synonymem pro skvělou ovladatelnost. Kraťoulinkou řadičku, tak akorát na rychlé pohyby zápěstím, má ve všech provedeních. Citlivé, přesné řízení – kdysi s trochu delším převodem, dnes s ostřejším – je další samozřejmost.

Je to čistokrevný roadster pro radost, nesnobsky sympatický a skvěle vyšlechtěný. Má úžasně harmonický jízdní projev a reaktivni motor.

Pod kapotu je na výběr z benzinových atmosferických čtyřválců – patnáctistovky (97 kW) a dvoulitru (135 kW) – spárovaných s manuálním šestikvaltem. S dvoulitrem je samozřejmě říznější a prodávanější, je ovšem třeba dodat, že vývojáři nejprve celé auto stavěli a ladili na jedna-pětku, dvoulitr přidali až později v průběhu vývoje.

Mrkačka

Nejslavnější MX-5 je samozřejmě ta nejprvnější, s mrkacími světly, nápisem Mazda lakovaným na boku předního nárazníku a v hantýrce mazdistů označená kódem NA.

Nejlepší hračka pro kluky všech generací je malé auto bez střechy

Je puristická, ne extrémní. Tehdy měla měkčí podvozek, větší náklon naznačí, a pak akorát tak měkký podvozek včas varuje, že je na limitu. Miniaturními mírami a bezprostředním kontaktem s okolím ji má řidič doslova oblečenou. Někteří lamentují, že se do ní nevejdou. Není to až tak o celkové výšce postavy jako spíš o jejích proporcích, někteří metr osmdesát vysocí čahouni se do ní vejdou v pohodě, a o patnáct centimetrů menší pořízek se do ní ne a ne poskládat. První úpravou tak bývá často přišroubování sedadla řidiče níž – napevno rovnou do podlahy.

Mazda MX-5 (NA)

Jen pro zajímavost: když stavěli tu aktuální, udělali si u Mazdy důkladný výzkum v USA, které jsou jedním ze stěžejních trhů, aby zjistili, že za 25 let se průměrná výška Američanů zvětšila o dva centimetry, přesněji tedy mají o dva centimetry delší nohy. A tak má sedadla o dva centimetry níž než původní MX-5.

Pro všechny, kdo tu mrkací mazdu chtějí, je třeba zdůraznit jednu zásadní poučku: neupravujte ji! Je vyvážená tak, jak má být, a taková je nejlepší. MX-5 je nejlepším vysvětlením, že automobilky opravdu vyváží a naladí auto nejlíp pro všechny tak, že funguje za všech okolností. A vy to garážovými úpravami většinou pokazíte.

OBRAZEM: Nejslavnější roadster slaví milion. Mazda MX-5 dovádí v Goodwoodu

MX-5 totiž není sporťák, je to auto pro čiročirou radost. Nemusíte být nejrychlejší v zatáčkách a už vůbec ne v přímce, ale musíte mít z jízdy radost. A to umí nejlíp ze všech.

Dnes se automobilky předhánějí, čí kabriolet umí rychleji stáhnout střechu. Čas pod deset sekund už je slušný výkon, ale plátěná střecha MX-5 jde dolů rychlostí ruky hozené za hlavu. Natažení jakbysmet. Zkušení miatisté to zvládnou za jízdy poslepu. Díky absenci stahovacího zařízení a složitých konstrukcí také zabere míň místa a kila nepřidává komplikovaný mechanismus, který se ke všemu může pokazit.

Kromě jízdních vlastnosti zdobí MX-5 spolehlivost v kombinaci s přijatelnou cenou. Jediným výrazným zádrhelem prvních dvou generací je koroze.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

Auto k sežrání. Instagramová cukrářka peče věci, třeba interiér audiny

Celine peče věci. Dorty ve tvaru čehokoli si vzpomenete, třeba hřebenu nebo hlavice řadicí páky. Zakrojí se do loketní opěrky a s gustem se do ní zakousne.

14. prosince 2024

Místa měření rychlosti na nové dálnici u Písku se budou každý den měnit

Místa, na kterých se bude na nové části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem měřit rychlost, se budou každý den měnit. Měření však bude vždy jen na jednom místě v každém směru. Ostatní kamery budou...

13. prosince 2024  12:55

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to ve čtvrtek řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství...

13. prosince 2024

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní
Hledáte nové, nebo bazarové lyže? Okoukli jsme za vás Lyžebraní

Hledáte lyže, snowboard nebo lyžařské vybavení? Pak pro vás možná máme řešení. Navštívili jsme největší lyžařskou akci v ČR - Lyžebraní. Právě tady...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

Skončí 400 milionů počítačů na skládce? Microsoft „nechá“ volbu na vás

Podle dostupných statistik běží operační systém Windows 10 na 800 milionech počítačích. Tento systém přijde v říjnu...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Bez léčby by to byla otázka pár měsíců. Jsem se vším smířená, říká Slováčková

Anna Julie Slováčková (29) se vyjádřila k tomu, jak se aktuálně cítí a reagovala na spekulace o svém stavu a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...