Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda před 35 lety zbořila Chicago. Přifrčela s legendárním roadsterem MX-5

Když se 10. února 1989 představila na chicagském autosalonu první generace sportovního vozu Mazda MX-5 Miata, nikdo netušil, že se nový vůz stane ikonou mezi sportovními modely a bude patřit mezi nejprodávanější sporťáky na světě. Za celou jeho éru se ho celosvětově prodalo jeden a čtvrt milionu a například v Evropě jich našlo domov skoro čtyři sta tisíc.

Od své chicagské premiéry se tento sportovní dvoumístný automobil velmi dobře uvedl nejen na americkém, ale i japonském, australském a později i evropském trhu. V České republice se „otevřená“ mazda poprvé objevila v roce 1993. Od roku 2015 se vyrábí už čtvrtá generace těchto lehkých dvoumístných roadsterů.

MAZDA: Mazda v únoru uvede faceliftovaný model 2 Hybrid, což je v podstatě jen přeznačená Toyota Yaris. V březnu, tedy ještě před letní sezonou, se můžeme těšit na lehce modernizovanou verzi dvoumístného roadsteru MX-5 (na snímku). Denní LED světla se přesunula do hlavních světel a v interiéru čeká řidiče nový infotainment s 8,8″ displejem, koncová světla jsou nově výhradně z ledek. Po technické stránce potěší vylepšené řízení a nový diferenciál se zvýšenou svorností pro verze s manuální převodovkou. V srpnu dorazí do Evropy i nový top model CX-80 se třemi řadami sedadel, vycházející z SUV CX-60.

Za ideou nového vozu stál Bob Hall, bývalý americký novinář s láskou k britským sportovním vozům, který uměl japonsky. Když začal v roce 1981 pracovat v plánovacím oddělení americké pobočky Mazdy, přednesl tam svůj nápad na cenově nenáročný dvoumístný sporťák. Jeho plán se začal realizovat na podzim roku 1983, finální design auta byl schválen v září 1987.

Krátce po své premiéře začal kabriolet japonské značky sbírat jedno ocenění za druhým a dodnes jich má na svém kontě více než 70.

Celkový počet vozů Mazda MX-5 vyrobených v závodě Ujina v Hirošimě dosáhl 1 256 745 kusů. Z celkového počtu se 533 301 (přes 40 procent) vozů MX-5 prodalo v Severní Americe pod značkou Mazda Miata Následuje Evropa s 391 503 prodanými vozy Mazda MX-5. Na domácím japonském trhu bylo zaregistrováno 225 510 sportovních vozů pod ikonickým názvem Mazda Roadster (původně známý jako Eunos Roadster).

Auta na kabrioletí sezonu se kupují na podzim. Legendární mazda je jistota

Od své chicagské premiéry se tento roadster velmi dobře uvedl nejen na americkém, ale i japonském, australském a později i evropském trhu. Od té doby už dorazily její čtyři generace, znalci je rozlišují kódy NA až ND.

Mazda začínala s umělým korkem, za století je z ní značka labužníků

Stále stejná

V současnosti je na trhu čtvrtá generace modelu (ND), která se začala vyrábět v roce 2015. Proti té předchozí je menší a lehčí, design s ostře řezanými tvary ladí s tvary ostatních mazd dneška.

MAZDA: Mazda v únoru uvede faceliftovaný model 2 Hybrid, což je v podstatě jen...

Aktuální generace přidala provedení RF, vlastně je to targa. Plechový střešní díl se u ní sklápí dozadu (verzi s plechovou skládací střechou měla i předchůdkyně). Oproti klasickém roadsteru je RF tužší a možná i na pohled vyváženější. Je také lépe celoročně využitelná, protože s uzavřenou střechou je to vlastně kupé. Partie za hlavami posádky je velmi povedená. Jízdně je vyvážená o chlup jinak než roadster, asi proto, že má na sobě prostě víc kil a hlavně je má relativně vysoko, za hlavami posádky.

První jízda s Mazdou MX-5 RF. Je to parádní hračka pro řezání zatáček

MX-5 byla vždy synonymem pro skvělou ovladatelnost. Kraťoulinkou řadičku, tak akorát na rychlé pohyby zápěstím, má ve všech provedeních. Citlivé, přesné řízení – kdysi s trochu delším převodem, dnes s ostřejším – je další samozřejmost.

Je to čistokrevný roadster pro radost, nesnobsky sympatický a skvěle vyšlechtěný. Má úžasně harmonický jízdní projev a reaktivni motor.

Pod kapotu je na výběr z benzinových atmosferických čtyřválců – patnáctistovky (97 kW) a dvoulitru (135 kW) – spárovaných s manuálním šestikvaltem. S dvoulitrem je samozřejmě říznější a prodávanější, je ovšem třeba dodat, že vývojáři nejprve celé auto stavěli a ladili na jedna-pětku, dvoulitr přidali až později v průběhu vývoje.

Mrkačka

Nejslavnější MX-5 je samozřejmě ta nejprvnější, s mrkacími světly, nápisem Mazda lakovaným na boku předního nárazníku a v hantýrce mazdistů označená kódem NA.

Nejlepší hračka pro kluky všech generací je malé auto bez střechy

Je puristická, ne extrémní. Tehdy měla měkčí podvozek, větší náklon naznačí, a pak akorát tak měkký podvozek včas varuje, že je na limitu. Miniaturními mírami a bezprostředním kontaktem s okolím ji má řidič doslova oblečenou. Někteří lamentují, že se do ní nevejdou. Není to až tak o celkové výšce postavy jako spíš o jejích proporcích, někteří metr osmdesát vysocí čahouni se do ní vejdou v pohodě, a o patnáct centimetrů menší pořízek se do ní ne a ne poskládat. První úpravou tak bývá často přišroubování sedadla řidiče níž – napevno rovnou do podlahy.

Mazda MX-5 (NA)

Jen pro zajímavost: když stavěli tu aktuální, udělali si u Mazdy důkladný výzkum v USA, které jsou jedním ze stěžejních trhů, aby zjistili, že za 25 let se průměrná výška Američanů zvětšila o dva centimetry, přesněji tedy mají o dva centimetry delší nohy. A tak má sedadla o dva centimetry níž než původní MX-5.

Pro všechny, kdo tu mrkací mazdu chtějí, je třeba zdůraznit jednu zásadní poučku: neupravujte ji! Je vyvážená tak, jak má být, a taková je nejlepší. MX-5 je nejlepším vysvětlením, že automobilky opravdu vyváží a naladí auto nejlíp pro všechny tak, že funguje za všech okolností. A vy to garážovými úpravami většinou pokazíte.

OBRAZEM: Nejslavnější roadster slaví milion. Mazda MX-5 dovádí v Goodwoodu

MX-5 totiž není sporťák, je to auto pro čiročirou radost. Nemusíte být nejrychlejší v zatáčkách a už vůbec ne v přímce, ale musíte mít z jízdy radost. A to umí nejlíp ze všech.

Dnes se automobilky předhánějí, čí kabriolet umí rychleji stáhnout střechu. Čas pod deset sekund už je slušný výkon, ale plátěná střecha MX-5 jde dolů rychlostí ruky hozené za hlavu. Natažení jakbysmet. Zkušení miatisté to zvládnou za jízdy poslepu. Díky absenci stahovacího zařízení a složitých konstrukcí také zabere míň místa a kila nepřidává komplikovaný mechanismus, který se ke všemu může pokazit.

Kromě jízdních vlastnosti zdobí MX-5 spolehlivost v kombinaci s přijatelnou cenou. Jediným výrazným zádrhelem prvních dvou generací je koroze.

Autor:

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...