Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Nová Mazda MX-5: vzhled na vlastní oči, tajemství zůstávají

Čtvrtá generace kultovního japonského roadsteru se měsíc po oficiální premiéře představuje na autosalonu v Paříži poprvé i veřejnosti. Zatímco po stránce designu už máme zcela jasno, o technice se toho zatím příliš neví. Mazda je totiž i nadále poměrně skoupá na informace.

Mazda MX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mazda MX-5, mezi znalci známá jako miata (tak se jmenuje na některých trzích), se po devíti letech představuje ve zcela nové generaci. Ta se podle slov výrobce vrací ke kořenům, navázat tak chce hlavně na nejpopulárnější první generaci, takzvanou mrkačku (kvůli otevíracím předním světlům). V duchu tradice se i pro novou miatu počítá s klasickou plátěnou střechou, kterou natáhnete jednou rukou. Nad elektricky stahovanou plechovou střechou zatím visí otazníky.

Miata byla vždy autem s usměvavou tváří, klasickými tvary a proporcemi. Přestože byla autem hlavně pro velký kluky, její design byl spíš holčičí. To se teď změnilo. Čtvrtá generace přiváží výraznější prvky a je už od pohledu ostřejší a výhružnější. Podobnost s předchůdci byste na ní hledali marně, nebýt loga a známé masky chladiče, asi byste v ní neodhalili ani příslušnost k automobilce z Hirošimy. Zatím není jisté, jak moderní a vyhraněný design nového provedení přijmou zákazníci, jisté ale je, že názory na její vzhled je budou polarizovat.

Mazda MX-5

Interiér opět neplýtvá prostorem, postavy do 190 centimetrů by se v něm ale měly usadit bez obtíží. Dvojice anatomicky tvarovaných sedadel slibuje solidní komfort a slušné držení těla i při ostřejší jízdě. Řidiče bude určitě zajímat i malý, příjemně tvarovaný multifunkční volant, kovové pedály a krátká řadící páka s pěknou kulovou hlavicí.

Přístrojová deska je evolucí tvarů známých z moderních sourozenců, asi nejblíže má k Mazdě 3. Přístrojová kaplička je rozdělena na tři kruhové segmenty s dominantním ciferníkem otáčkoměru uprostřed. V pravé části je analogový rychloměr, vlevo pak teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a displej palubního počítače.

Zbylé funkce jako audio, navigace a komunikace jsou zobrazovány na velkoplošném barevném displeji, který trčí ze středu přístrojové desky. K ovládání slouží otočný ovladač a tlačítka na středovém tunelu. Žádné informace zatím nekolují o velikosti zavazadlového prostoru.

Mazda MX-5

Světově nejúspěšnější roadster zůstává i nadále věrný hodnotám svých předků, sází tedy hlavně na radost z jízdy. Konstruktéři prý udělali všechno proto, aby byl ve čtvrtém vydání zážitek ještě nejintenzivnější. V souvislosti s tím miata trochu ztratila na rozměrech i na hmotnosti. Ve srovnání s předchůdcem je 105 mm kratší, o 10 mm nižší a o 10 mm širší. O 15 milimetrů se mezigeneračně zkrátil rozvor.

Hybridní konstrukce podvozku složená z vysokopevnostní oceli a lehkých hliníkových komponentů pomohla údajně ušetřit 100 kilogramů na pohotovostní hmotnosti. Podle předpokladů by se tak základní verze mohla těsně vejít do jedné tuny. Posunutím kabiny a podélně uloženého motoru ještě dál za přední nápravu prý bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nepatrně nižší má být v nové generaci také těžiště.

Mazda MX-5

Podvozek je stejně jako v případě předchůdce tvořený dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Novinkou je elektronický posilovač řízení, který navzdory obecně diskutabilní zpětné vazbě nahradil spolehlivé elektricko-kapalinové řešení. Na hnané zadní nápravě ani tentokrát nechybí diferenciál s omezenou svorností, bude však patrně doménou jen silnější motorizace. Základem jsou opět šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami v rozměru 195/50, v některých výbavách budou sedmnáctipalcové.

Fotogalerie

Potvrzeny jsou dva atmosférické čtyřválce Skyactive-G charakteristické vysokým kompresním poměrem, DOHC rozvodem, variabilním časováním ventilů a přímým vstřikem paliva. Základním motorem bude patnáctistovka s výkonem okolo 130 koní, vyšší verze dostanou dvoulitr, u kterého se mluví o výkonu 165 koní, potvrzené to ale není. Jisté je, že oba agregáty budou shodně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Automat se stejným počtem převodů se v nabídce objeví patrně později.

Na světových trzích se má nová Mazda MX-5 objevit na jaře příštího roku, prodeje v České republice budou zřejmě zahájeny počátkem léta. Ceny by měly kopírovat stávající nabídku, základní verze by tak mohla stát přibližně 600 tisíc korun.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Británie zakáže kamionům a autobusům jízdu na starých gumách

Velká Británie plánuje úplný zákaz používání starších pneumatik na vybraných motorových vozidlech. Počítá s tím novela...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Dvě mámy, tři děti: Testujeme kosmetiku sebamed pro citlivou pokožku
Dvě mámy, tři děti: Testujeme kosmetiku sebamed pro citlivou pokožku

Vyzkoušeli jsme kosmetickou značku sebamed na naše citlivé a suché pokožky. Naše Hanka otestovala řadu BABY s malou Emičkou, do testování se však...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...