Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Nová Mazda MX-5: vzhled na vlastní oči, tajemství zůstávají

Čtvrtá generace kultovního japonského roadsteru se měsíc po oficiální premiéře představuje na autosalonu v Paříži poprvé i veřejnosti. Zatímco po stránce designu už máme zcela jasno, o technice se toho zatím příliš neví. Mazda je totiž i nadále poměrně skoupá na informace.
Mazda MX-5

Mazda MX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mazda MX-5, mezi znalci známá jako miata (tak se jmenuje na některých trzích), se po devíti letech představuje ve zcela nové generaci. Ta se podle slov výrobce vrací ke kořenům, navázat tak chce hlavně na nejpopulárnější první generaci, takzvanou mrkačku (kvůli otevíracím předním světlům). V duchu tradice se i pro novou miatu počítá s klasickou plátěnou střechou, kterou natáhnete jednou rukou. Nad elektricky stahovanou plechovou střechou zatím visí otazníky.

Miata byla vždy autem s usměvavou tváří, klasickými tvary a proporcemi. Přestože byla autem hlavně pro velký kluky, její design byl spíš holčičí. To se teď změnilo. Čtvrtá generace přiváží výraznější prvky a je už od pohledu ostřejší a výhružnější. Podobnost s předchůdci byste na ní hledali marně, nebýt loga a známé masky chladiče, asi byste v ní neodhalili ani příslušnost k automobilce z Hirošimy. Zatím není jisté, jak moderní a vyhraněný design nového provedení přijmou zákazníci, jisté ale je, že názory na její vzhled je budou polarizovat.

Mazda MX-5

Interiér opět neplýtvá prostorem, postavy do 190 centimetrů by se v něm ale měly usadit bez obtíží. Dvojice anatomicky tvarovaných sedadel slibuje solidní komfort a slušné držení těla i při ostřejší jízdě. Řidiče bude určitě zajímat i malý, příjemně tvarovaný multifunkční volant, kovové pedály a krátká řadící páka s pěknou kulovou hlavicí.

Přístrojová deska je evolucí tvarů známých z moderních sourozenců, asi nejblíže má k Mazdě 3. Přístrojová kaplička je rozdělena na tři kruhové segmenty s dominantním ciferníkem otáčkoměru uprostřed. V pravé části je analogový rychloměr, vlevo pak teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a displej palubního počítače.

Zbylé funkce jako audio, navigace a komunikace jsou zobrazovány na velkoplošném barevném displeji, který trčí ze středu přístrojové desky. K ovládání slouží otočný ovladač a tlačítka na středovém tunelu. Žádné informace zatím nekolují o velikosti zavazadlového prostoru.

Mazda MX-5

Světově nejúspěšnější roadster zůstává i nadále věrný hodnotám svých předků, sází tedy hlavně na radost z jízdy. Konstruktéři prý udělali všechno proto, aby byl ve čtvrtém vydání zážitek ještě nejintenzivnější. V souvislosti s tím miata trochu ztratila na rozměrech i na hmotnosti. Ve srovnání s předchůdcem je 105 mm kratší, o 10 mm nižší a o 10 mm širší. O 15 milimetrů se mezigeneračně zkrátil rozvor.

Hybridní konstrukce podvozku složená z vysokopevnostní oceli a lehkých hliníkových komponentů pomohla údajně ušetřit 100 kilogramů na pohotovostní hmotnosti. Podle předpokladů by se tak základní verze mohla těsně vejít do jedné tuny. Posunutím kabiny a podélně uloženého motoru ještě dál za přední nápravu prý bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nepatrně nižší má být v nové generaci také těžiště.

Mazda MX-5

Podvozek je stejně jako v případě předchůdce tvořený dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Novinkou je elektronický posilovač řízení, který navzdory obecně diskutabilní zpětné vazbě nahradil spolehlivé elektricko-kapalinové řešení. Na hnané zadní nápravě ani tentokrát nechybí diferenciál s omezenou svorností, bude však patrně doménou jen silnější motorizace. Základem jsou opět šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami v rozměru 195/50, v některých výbavách budou sedmnáctipalcové.

Potvrzeny jsou dva atmosférické čtyřválce Skyactive-G charakteristické vysokým kompresním poměrem, DOHC rozvodem, variabilním časováním ventilů a přímým vstřikem paliva. Základním motorem bude patnáctistovka s výkonem okolo 130 koní, vyšší verze dostanou dvoulitr, u kterého se mluví o výkonu 165 koní, potvrzené to ale není. Jisté je, že oba agregáty budou shodně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Automat se stejným počtem převodů se v nabídce objeví patrně později.

Na světových trzích se má nová Mazda MX-5 objevit na jaře příštího roku, prodeje v České republice budou zřejmě zahájeny počátkem léta. Ceny by měly kopírovat stávající nabídku, základní verze by tak mohla stát přibližně 600 tisíc korun.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!
Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!

Jestli máte doma malé miminko a zároveň je pro vás důležitá starost o naši planetu, pak rozhodně otestujte nové kojenecké lahve NUK For Nature s...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...