Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nafťák má být šestiválec podél, stvrzuje Mazda dieselem se zázračnou spotřebou

I kdyby všechno ostatní na Mazdě CX-60 nestálo za nic, kvůli motoru ji musíte milovat. Pokud vás environmentalistické šílenství nesemlelo, jadrný hlas a zátah nového řadového NAFTOVÉHO ŠESTIVÁLCE si musíte zamilovat. Je to skoro výsměch všemu, co se dnes v Evropě aut děje. A je to fantazie.
Mazda CX-60 PHEV

Mazda CX-60 PHEV | foto: Mazda

Nad řadový šestiválec uložený podélně není, ví to všichni ti, kdo v takovém autě jezdili. Dokonale vyvážení motoru, pohonu a celého auta dává vozům s touto konfigurací neskonalé charisma.

Když Mazdě CX-60, u níž dosud nabízený pluginhybridní čtyřválcový pohon doplňuje nabídka zcela nového motoru, dupnete na plyn, nezaměnitelným hrčením mocně zabere, není to frenetismus nadopovaných maloobjemových motorů, je to nadhled, síla lokomotivy a drtivá převaha blahobytného šestiválce. Když ho neberete pod krkem, ševelivě se převaluje a je absolutně klidný.

On nemá ani tak velký výkon, z 3,3 litrů objemu „tahají“ motoráři mazdy necelých 250 koní. To není oproti mazdímu čtyřválcovému 2,2litrovému dieselu v poměru nárůstu objemu nic velkého – 50 procent víc objemu, 30 procent větší výkon, ale ten charakter a suverenita se prostě neomrzí.

Navíc umí jezdit pod šest litrů, vyzkoušeno. Když na to trochu víc šlapete, jede za sedm a půl. Tabulkové hodnoty kolem pěti litrů rozhodně nejsou vyfantazírované.

V době, kdy si motoráři v automobilkách doplňují vzdělání o elekrotechnické discipliny a diesely obzvlášť jsou na odstřel, je představení zcela nového dieselu odvážný krok. A to je na cestě ještě třílitrový benziňák, taky řadový šestiválec. A letos v posledním kvartálu ještě větší sedmimístná Mazda CX-80.

Strojovna

Kouzla vývojářů Mazdy jsou tradičně trochu jiná, než ta, co předvádí konkurence. Zdánlivě trnité (až slepé) uličky, odbočky k drobnostem, které ostatní přehlížejí, a specifický přístup se značce vyplácí. A publikum pro toto mazdy miluje.

A tak je nový šestiválec pořádně vymazlená strojovna plná moderní techniky. Základní filozofie je jasná: velký objem = čisté emise a nízká spotřeba. U zadokolky posílá kardan k zadní nápravě až 200 koní (147 kW) a 450 Nm, u čtyřkolky je to 254 k (187 kW) a 550 Nm, na přední kola přenese sílu v případě potřeby elektronicky řízená vícelamelová spojka.

Motor objemu 3 283 ccm je přeplňován jedním turbodmychadlem. Vývojáři ho odvodili z mazdího čtyřválce 2,2 litru, přidali další dva válce, ovšem mohutně přepracovali hlavy pístů, v nichž je speciální dvojité vejčité vybrání, které přesně rozděluje palivo smíchané se vzduchem do dvou oblastí, čímž se zvyšuje efektivita spalování v širokém rozsahu provozu. Vysokotlaké vstřikování zvládne pět vstřiků, což napomáhá k jemnější modulaci spalování, to v kombinaci se spalováním chudé směsi ve větším rozsahu otáček zlepšuje tepelnou účinnost motoru až na 40 % ve velké části provozního rozsahu a reakci na plyn. Nízkoteplotní spalování PCI a recirkulace výfukových plynů (EGR) až do vysokého zatížení pak výrazně snižují emise NOX.

Motoru to hezky ladí s automatem, do osmistupňová skříně z vývoje a produkce Mazdy zaintegrovali elektromotor s 12,4 kW a 153 Nm mild-hybridního 48V systému. Ten ukládá energii získanou rekuperací do lithium-iontové baterie s kapacitou 0,33 kWh schované pod sedadlem řidiče. Když to jen trochu jde, převodovka odpojuje spalovák, aby auto plachtilo a spořilo naftu. Mazda uvádí, že v měřícím cyklu WLTP jede auto až 37 % času s vypnutým motorem.

Slabší verze motoru zabírá od nějakých 1 400 otáček, silnější o kousek výš. Zadokolka zatahuje citelně do tří tisíc, čtyřkolka ještě mnohem dál, až někam k pěti tisícům otáčkám. To potvrzuje auto v akci, slabší verzi trochu chybí „vršek“, je to spíš dálniční štrekař. Odlišnost ladění potvrzují i základní papírové výkony: maximálka zadokolky se slabším motorem je 212 km/h a sprint na stovku zvládne za 8,4 sekundy, výkonnější provedení je na stovce o sekundu dřív a uhánět umí až 219 km/h.

Zadokolka

CX-60 přivezla Mazdě novou platformu značky (Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture) pro velká auta s pohonem zadních kol. Architektura a pohon dal autu základní charakteristiky: dlouhou kapotu a přední kolo daleko před předními dveřmi, protože v ní je dlouhý motor a uvnitř širokánský tunel mezi řidičem a spolujezdcem. Silueta zdůrazňuje pohon zadních kol. CX-60 je dlouhá 474 cm, široká 189 cm a vysoká 168 cm, rozvor má 287 cm a naloží 570 až 1 726 litrů.

Pohon všech kol preferuje zadní nápravu, podvozkáři Mazdy prý chtěli dát vozu co nejneutrálnější chování. Inženýři Mazdy mimo jiného nadělili CX-60 novou specialitu jménem Kinematic Posture Control, to je systém zabraňující nadlehčování zadního kola v zatáčce stabilizuje auto a vylepšuje odezvu na řízení.

Jízdní chování jako by ovšem za dojmem a fantastickým pohonem přeci jen trochu zaostávalo. U pluginhybridu se občas nesou výtky na adresu podvozku, je prý příliš tvrdý. To nám u naftového provedení nepřišlo, i na velkých dvacetipalcových kolech fungoval normálně, potíž je ale v jeho souhře se karoserií. Jako by příliš měkké silentbloky uchycení pohonu a náprav nedokázaly dostatečně tlumit rázy do karoserie. Na rozbité silnici je tak CX-60 víc rozhrkaná, než by se na důstojné SUV slušelo. Citlivější řidič vnímá vibrace od vozovky do volantu přes sloupek řízení, spolujezdec zas ví o textuře asfaltu chvěním podlahy.

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Auta s motorem podél a pohonem primárně zadních kol obvykle zdobí dokonalá stabilita při vysokorychlostních dálničních přesunech. V tom je CX-60 trochu rozpačitější, jako by se stále trochu houpala a nakláněla. Chtělo by to víc ladnosti a suverenity. Nelze to připisovat ani nízké hmotnosti, kterou se mazdy chlubívají, „šedesátka“ je kus auta, který s dieselem váží dvě tuny.

Ušlechtilá drsnost

Styl CX-60 ctí pravidla designového jazyka Mazdy. Platí to o vnějším vzhledu, který je jeho evolucí, a též o interiéru, jenž má jako hlavní jmenovatele střídmost, eleganci, klid. Vnější design charakterizují souslovím „noble toughness“, tedy něco jako „ušlechtilá drsnost“. Čisté linky vyrýsovávají napjaté svaly. Nastupujete přes nízké prahy do krásné, fajnově zařízené kabiny. Skvělá ergonomie a přehledné ovládání je standardem Mazdy. V menu infotainmentu se zorientujete rychle a na dva kliky najdete všechno. Vylepšit by ale zasloužila navigace, podle které se v zašmodrchanějších dálničních uzlech spíš ztrácíte. Prostoru je do všech směrů dost, líbí se zadní doširoka otevírané dveře.

Mazda naplno říká, že chce patřit mezi prémiové značky. Odkládá ostych a z předsálí automobilové šlechty chce postoupit rovnou do centra dění. S naftovou novinkou tak otevřeně cílí na bavoráky, audiny a mercedesy. V uměřenějším, rafinovanějším podání. Má to být „japonská prémiovost“, jak říkají mnohoznačně u Mazdy. Automobilka nezastírá, že CX-60 jí má přivést nové zákazníky, kteří by jinak šli pro Audi Q5, BMW X3 nebo Mercedes GLC. Podélně uložený motor a pohon zadních kol v autech této velikosti nabídne taky Alfa Romeo Stelvio a Jaguar F-Pace.

Tím se s CX-60 definitivně přihlásila do lepší společnosti. Právě technická vytříbenost má být znakem prémiovosti, nikoliv počet barev podsvícení přístrojovky a příslušně nafouknutá cenovka. U „železa“, do jehož vývoje musela automobilka zainvestovat, chápete, za co platíte, a cena je pak rozhodně obhajitelnější než za veganskou koženku a výplně dveří z recyklátu s příběhem. Ceny naftové CX-60 startují na milionu a čtvrt.

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Diář petrolheada: Za veterány do Slaného, Praha přivítá i filmovou legendu

Nadcházející víkend slibuje ryze letní počasí, které patrně řadu z vás vyžene někam k vodě. To však neznamená, že pořadatelé akcí prosycených vůní benzínu ve svém úsilí polevují. Naopak, čeká nás...

18. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

SUPERGALERIE: Petrolheadská nirvána v Goodwoodu byla pastvou pro oči i uši

Festival rychlosti pořádaný v panství lorda Marche v britském Goodwoodu je úžasnou oslavou motorismu. Tolik závodních klenotů všech epoch automobilové historie, ale i slavných závodníků a dalších...

17. července 2024

Sex je jako chipsy. Chcete ho, dáte si ho a akorát vás bolí břicho
Sex je jako chipsy. Chcete ho, dáte si ho a akorát vás bolí břicho

Alespoň to říká Marek Cinko, sochař, který prošel různými profesemi. Byl počítačovým grafikem, prodavačem, tesařem a tantra masérem. Právě při...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...