Sobota 23. září 2023, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. září 2023 Berta

Nafťák má být šestiválec podél, stvrzuje Mazda dieselem se zázračnou spotřebou

I kdyby všechno ostatní na Mazdě CX-60 nestálo za nic, kvůli motoru ji musíte milovat. Pokud vás environmentalistické šílenství nesemlelo, jadrný hlas a zátah nového řadového NAFTOVÉHO ŠESTIVÁLCE si musíte zamilovat. Je to skoro výsměch všemu, co se dnes v Evropě aut děje. A je to fantazie.
Mazda CX-60 PHEV

Mazda CX-60 PHEV | foto: Mazda

Nad řadový šestiválec uložený podélně není, ví to všichni ti, kdo v takovém autě jezdili. Dokonale vyvážení motoru, pohonu a celého auta dává vozům s touto konfigurací neskonalé charisma.

Když Mazdě CX-60, u níž dosud nabízený pluginhybridní čtyřválcový pohon doplňuje nabídka zcela nového motoru, dupnete na plyn, nezaměnitelným hrčením mocně zabere, není to frenetismus nadopovaných maloobjemových motorů, je to nadhled, síla lokomotivy a drtivá převaha blahobytného šestiválce. Když ho neberete pod krkem, ševelivě se převaluje a je absolutně klidný.

On nemá ani tak velký výkon, z 3,3 litrů objemu „tahají“ motoráři mazdy necelých 250 koní. To není oproti mazdímu čtyřválcovému 2,2litrovému dieselu v poměru nárůstu objemu nic velkého – 50 procent víc objemu, 30 procent větší výkon, ale ten charakter a suverenita se prostě neomrzí.

Navíc umí jezdit pod šest litrů, vyzkoušeno. Když na to trochu víc šlapete, jede za sedm a půl. Tabulkové hodnoty kolem pěti litrů rozhodně nejsou vyfantazírované.

V době, kdy si motoráři v automobilkách doplňují vzdělání o elekrotechnické discipliny a diesely obzvlášť jsou na odstřel, je představení zcela nového dieselu odvážný krok. A to je na cestě ještě třílitrový benziňák, taky řadový šestiválec. A letos v posledním kvartálu ještě větší sedmimístná Mazda CX-80.

Strojovna

Kouzla vývojářů Mazdy jsou tradičně trochu jiná, než ta, co předvádí konkurence. Zdánlivě trnité (až slepé) uličky, odbočky k drobnostem, které ostatní přehlížejí, a specifický přístup se značce vyplácí. A publikum pro toto mazdy miluje.

A tak je nový šestiválec pořádně vymazlená strojovna plná moderní techniky. Základní filozofie je jasná: velký objem = čisté emise a nízká spotřeba. U zadokolky posílá kardan k zadní nápravě až 200 koní (147 kW) a 450 Nm, u čtyřkolky je to 254 k (187 kW) a 550 Nm, na přední kola přenese sílu v případě potřeby elektronicky řízená vícelamelová spojka.

Motor objemu 3 283 ccm je přeplňován jedním turbodmychadlem. Vývojáři ho odvodili z mazdího čtyřválce 2,2 litru, přidali další dva válce, ovšem mohutně přepracovali hlavy pístů, v nichž je speciální dvojité vejčité vybrání, které přesně rozděluje palivo smíchané se vzduchem do dvou oblastí, čímž se zvyšuje efektivita spalování v širokém rozsahu provozu. Vysokotlaké vstřikování zvládne pět vstřiků, což napomáhá k jemnější modulaci spalování, to v kombinaci se spalováním chudé směsi ve větším rozsahu otáček zlepšuje tepelnou účinnost motoru až na 40 % ve velké části provozního rozsahu a reakci na plyn. Nízkoteplotní spalování PCI a recirkulace výfukových plynů (EGR) až do vysokého zatížení pak výrazně snižují emise NOX.

Motoru to hezky ladí s automatem, do osmistupňová skříně z vývoje a produkce Mazdy zaintegrovali elektromotor s 12,4 kW a 153 Nm mild-hybridního 48V systému. Ten ukládá energii získanou rekuperací do lithium-iontové baterie s kapacitou 0,33 kWh schované pod sedadlem řidiče. Když to jen trochu jde, převodovka odpojuje spalovák, aby auto plachtilo a spořilo naftu. Mazda uvádí, že v měřícím cyklu WLTP jede auto až 37 % času s vypnutým motorem.

Slabší verze motoru zabírá od nějakých 1 400 otáček, silnější o kousek výš. Zadokolka zatahuje citelně do tří tisíc, čtyřkolka ještě mnohem dál, až někam k pěti tisícům otáčkám. To potvrzuje auto v akci, slabší verzi trochu chybí „vršek“, je to spíš dálniční štrekař. Odlišnost ladění potvrzují i základní papírové výkony: maximálka zadokolky se slabším motorem je 212 km/h a sprint na stovku zvládne za 8,4 sekundy, výkonnější provedení je na stovce o sekundu dřív a uhánět umí až 219 km/h.

Zadokolka

CX-60 přivezla Mazdě novou platformu značky (Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture) pro velká auta s pohonem zadních kol. Architektura a pohon dal autu základní charakteristiky: dlouhou kapotu a přední kolo daleko před předními dveřmi, protože v ní je dlouhý motor a uvnitř širokánský tunel mezi řidičem a spolujezdcem. Silueta zdůrazňuje pohon zadních kol. CX-60 je dlouhá 474 cm, široká 189 cm a vysoká 168 cm, rozvor má 287 cm a naloží 570 až 1 726 litrů.

Pohon všech kol preferuje zadní nápravu, podvozkáři Mazdy prý chtěli dát vozu co nejneutrálnější chování. Inženýři Mazdy mimo jiného nadělili CX-60 novou specialitu jménem Kinematic Posture Control, to je systém zabraňující nadlehčování zadního kola v zatáčce stabilizuje auto a vylepšuje odezvu na řízení.

Jízdní chování jako by ovšem za dojmem a fantastickým pohonem přeci jen trochu zaostávalo. U pluginhybridu se občas nesou výtky na adresu podvozku, je prý příliš tvrdý. To nám u naftového provedení nepřišlo, i na velkých dvacetipalcových kolech fungoval normálně, potíž je ale v jeho souhře se karoserií. Jako by příliš měkké silentbloky uchycení pohonu a náprav nedokázaly dostatečně tlumit rázy do karoserie. Na rozbité silnici je tak CX-60 víc rozhrkaná, než by se na důstojné SUV slušelo. Citlivější řidič vnímá vibrace od vozovky do volantu přes sloupek řízení, spolujezdec zas ví o textuře asfaltu chvěním podlahy.

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Auta s motorem podél a pohonem primárně zadních kol obvykle zdobí dokonalá stabilita při vysokorychlostních dálničních přesunech. V tom je CX-60 trochu rozpačitější, jako by se stále trochu houpala a nakláněla. Chtělo by to víc ladnosti a suverenity. Nelze to připisovat ani nízké hmotnosti, kterou se mazdy chlubívají, „šedesátka“ je kus auta, který s dieselem váží dvě tuny.

Ušlechtilá drsnost

Styl CX-60 ctí pravidla designového jazyka Mazdy. Platí to o vnějším vzhledu, který je jeho evolucí, a též o interiéru, jenž má jako hlavní jmenovatele střídmost, eleganci, klid. Vnější design charakterizují souslovím „noble toughness“, tedy něco jako „ušlechtilá drsnost“. Čisté linky vyrýsovávají napjaté svaly. Nastupujete přes nízké prahy do krásné, fajnově zařízené kabiny. Skvělá ergonomie a přehledné ovládání je standardem Mazdy. V menu infotainmentu se zorientujete rychle a na dva kliky najdete všechno. Vylepšit by ale zasloužila navigace, podle které se v zašmodrchanějších dálničních uzlech spíš ztrácíte. Prostoru je do všech směrů dost, líbí se zadní doširoka otevírané dveře.

Mazda naplno říká, že chce patřit mezi prémiové značky. Odkládá ostych a z předsálí automobilové šlechty chce postoupit rovnou do centra dění. S naftovou novinkou tak otevřeně cílí na bavoráky, audiny a mercedesy. V uměřenějším, rafinovanějším podání. Má to být „japonská prémiovost“, jak říkají mnohoznačně u Mazdy. Automobilka nezastírá, že CX-60 jí má přivést nové zákazníky, kteří by jinak šli pro Audi Q5, BMW X3 nebo Mercedes GLC. Podélně uložený motor a pohon zadních kol v autech této velikosti nabídne taky Alfa Romeo Stelvio a Jaguar F-Pace.

Tím se s CX-60 definitivně přihlásila do lepší společnosti. Právě technická vytříbenost má být znakem prémiovosti, nikoliv počet barev podsvícení přístrojovky a příslušně nafouknutá cenovka. U „železa“, do jehož vývoje musela automobilka zainvestovat, chápete, za co platíte, a cena je pak rozhodně obhajitelnější než za veganskou koženku a výplně dveří z recyklátu s příběhem. Ceny naftové CX-60 startují na milionu a čtvrt.

  • Nejčtenější

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Pomocník vinaře, co maká za polovic, bez přestávek. Robot ovládaný telefonem

Sezona burčáku je v plném proudu. Od vinice po posezení u sklenky vína je ovšem dlouhá cesta. Dřinu ve vinohradu umí...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Pomozte se zbavit zácpy u vašich dětí: zařaďte do jejich jídelníčku vlákninu GOS/FOS
Pomozte se zbavit zácpy u vašich dětí: zařaďte do jejich jídelníčku vlákninu GOS/FOS

V poslední době se stále více hovoří o významu vlákniny GOS/FOS. Co to vlastně je a proč by neměla chybět ve stravě vašeho potomka? Může například...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...