Sobota 23. září 2023, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. září 2023 Berta

Mazda míří mezi šlechtu. Plug-in hybrid doplní u nové CX-60 šestiválce

Mazda CX-60 je první plug-in hybrid japonské značky určený pro evropský trh a zároveň nejvýkonnější vůz pro běžný provoz, jaký kdy automobilka z Hirošimy vyrobila. Středně velké SUV pohání nabíjecí hybrid, už jsou však připravené i nové řadové šestiválce na benzin i naftu.

„Nová vlajková loď je nejdůležitějším modelem, jaký Mazda představila za více než deset let,“ komentují zástupci automobilky. Ano, CX-60 je ta mazda, která představuje světu novou platformu značky (Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture) pro velká auta s pohonem zadních kol. Prozatím tedy s hybridem, ale dorazí i ty napjatě očekávané šestiválce. Už je oficiální, že v roce 2023 automobilka dorazí s další modelem, který bude větší než CX-60 a bude mít tři řady sedaček. „V následujících třech letech představí Mazda pět nových elektrifikovaných vozů postavených na multifunkční platformě. Po roce 2025 se dostane ke slovu zbrusu nový systém Skyactiv EV Scalable Architecture – unikátní technologie, která Mazdě umožní na jediné společné platformě budovat elektrovozy všech velikostí,“ popisuje Markéta Kuklová z českého zastoupení značky.

Mazda CX-60 PHEV

Styl CX-60 ctí pravidla designového jazyka Mazdy. Platí to o vnějším vzhledu, který je jeho evolucí, a též o interiéru, který má jako hlavní jmenovatele střídmost, eleganci, klid. Vnější design charakterizují souslovím „noble toughness“, tedy něco jako „ušlechtilá drsnost“. Čisté linky vyrýsovávají napjaté svaly. Silueta zdůrazňuje pohon zadních kol. Nová mazda je dlouhá 474 cm, široká 189 cm a vysoká 168 cm, rozvor má 287 cm a naloží 570 až 1 726 litrů. Auto spočívá na dvacetipalcových kolech.

Slovník japonských mistrů

„Elegantní a luxusní interiér nezapře dědictví Mazdy a bohatých japonských tradic. Představuje ideu kaičó – záměrné mísení různých materiálů a textur, například javorového dřeva, kůže napa, jedinečně zpracovaných japonských textilií a pochromovaných detailů,“ popisuje Markéta Kuklová. „V interiéru byla navíc využita technika, které se říká musubu. Jde o japonský způsob spojování tkanin, který inspiroval podobu prošití na přístrojové desce. Zpracování javorového dřeva zase odpovídá japonské estetice hačo – ta spočívá v asymetrické rovnováze, respektive v záměrné nerovnoměrnosti. Rozmanité vzory i materiály tkanin citlivě reagují na změny světla, japonská šicí technika kakenui vytváří typické stehy s mezerami mezi jednotlivými tkaninami, jimiž je vidět na podkladový materiál.“

Umění starých mistrů se na palubách mazd mísí s mistrovstvím moderních inženýrů. Asi nejvíc diskusí vyvolá systém Mazda Driver Personalisation System. Ten pozná, kdo usedl za volant, a automaticky tomu přizpůsobí nastavení interiéru – polohu sedaček, volantu a zrcátek, napolohování průhledového (head-up) displeje, dokonce i nastavení zvuku a klimatizace. Opravdu to udělá úplně samo, řidiče si „oměří“ a podle toho vše nastaví. Kamera hledící na řidiče zjistí, kde má řidič oči, a od toho systém odvodí zbytek. Je to až 250 nastavení různých věcí ve voze.

Spousta lidí bude brblat, jenže je známo, že taky většina šoférů sedí za volantem úplně špatně. A Mazda si na dokonalém sepětí řidiče a stroje zakládá, auta podle toho vypiplává s maniakální péčí, aby se pak reálný řidič svalil do sedadla do pololehu, ve kterém není schopen vnímat pohyby auta, natož ho pak ovládat. A tomu má nový systém zabránit.

Hybrid, pak šestiválce

Pohonná soustava je složena z podélně uloženého benzinového čtyřválce 2,5 litru (192 k) s přímým vstřikováním spojeného s elektromotorem výkonem 100 kW a zbrusu novou rychle řadící osmistupňovou automatickou převodovkou (planetovou, bez měniče, s lamelovou spojkou připojující elektrický motorgenerátor).

Mazda CX-60 PHEV

Systémový výkon 327 k/241 kW a 500 Nm živí vysokokapacitní baterie s 355 V a 17,8 kWh. Permanentní pohon všech kol preferuje zadní nápravu, podvozkáři Mazdy prý chtěli dát vozu co nejneutrálnější chování. Inženýři Mazdy mimo jiného nadělili CX-60 novou specialitu jménem Kinematic Posture Control, systém zabraňující nadlehčování zadního kola v zatáčce stabilizuje auto a vylepšuje odezvu na řízení. „Baterie je umístěna mezi přední a zadní nápravu co nejníže, aby se snížilo těžiště vozu. V kombinaci s pohonem všech kol to výrazně vylepšuje ovladatelnost vozu, která se tak vyrovná nejlepším automobilům v prémiovém segmentu,“ popisuje Kuklová.

To je totiž další z novinek, kterou CX-60 veze: Mazda tak naplno říká, že chce patřit mezi prémiové značky. Odkládá ostych a z předsálí automobilové šlechty chce postoupit rovnou do centra dění. S novinkou tak otevřeně cílí na bavoráky, audiny a mercedesy. V uměřenějším, rafinovanějším podání. Má to být „japonská prémiovost“, jak říkají mnohoznačně u Mazdy. Automobilka nezastírá, že CX-60 jí má přivést nové zákazníky, kteří by jinak šli pro Audi Q5, nebo BMW X3.

Nabídne k tomu i odpovídající výkony: nejvýkonnější Mazda pro běžný provoz v historii na stovku vystřelí za pouhých 5,8 s. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Při čistě elektrickém pohonu s rychlostí do 100 km/h má Mazda CX-60 PHEV dojezd přes 60 km.

Obrovským lákadlem by mohly být další varianty CX-60, které jsou na cestě. V roce 2023 se mají pod kapotu dostat vyvíjené benzinové a naftové řadové šestiválce. Benziňák s lehkou hybridizací (mild hybrid 48 V) bude atmosferický třílitr, turbodiesel bude mít objem 3,3 litru a nabídne dvě výkonová provedení a také verzi výhradně s pohonem zadní nápravy.

„Novou Mazdu CX-60 lze v Česku již objednávat u autorizovaných dealerů značky. Začínat bude na 1 293 690 korunách,“ uzavírá Markéta Kuklová. 

  • Nejčtenější

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Slovo „levný“ je ve světě elektromobilů poněkud relativní pojem, ale většinou je tam vnímána hranice zhruba 25 tisíc...

Autofotka týdne: První čínské auto postavili před 65 lety pro Mao Ce-tunga

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven v roce 1958 na přání čínského vůdce, který po konstruktérech požadoval státní...

Nafťák má být šestiválec podél, stvrzuje Mazda dieselem se zázračnou spotřebou

I kdyby všechno ostatní na Mazdě CX-60 nestálo za nic, kvůli motoru ji musíte milovat. Pokud vás environmentalistické...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...