Japonská Mazda tehdy prožívala pozoruhodné časy. Nový roadster MX-5 šel na dračku a v roce 1991 Mazda jako první japonská značka zvítězila ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Vůbec poprvé, a také naposled, tam tehdy vyhrálo auto s rotačním motorem (příběh mazdy s wankelem čtěte zde). V tomtéž roce se rotační motor prosadil i ve studii Mazda HR-X na vodíkový pohon.
V hirošimském sídle automobilky zavládla atmosféra sebevědomí a volnosti, v ní se dařilo originálním projektům. Třeba interní soutěži Fantasyard, v níž se týmy z různých oddělení snažily prosadit své představy nejrůznějších vozítek.
Soutěž se konala v letech 1989–1991. V dnešní éře omezených rozpočtů a tvrdé globální konkurence to zní jako pohádka. Ovšem před třiceti lety Fantasyard symbolizoval radostnou náladu ve firmě a vlastně celém světě. Symbolicky, právě devadesátá léta jsou podle mnohých nejzajímavější a nejradostnější érou automobilismu.
V jednom z ročníků soutěže zvítězil nesmírně zajímavý, byť poněkud bizarní návrh. Vítězem bylo auto v kufru, tedy tříkolka, která měla podle autorů patrně zrychlit a usnadnit pohyb na letištích a kolem nich. „Autorský tým sedmi techniků z oddělení pro vývoj a testování manuálních převodovek dokonce dostal nějaké peníze na realizaci svého nápadu. Za ně autoři koupili moped a největší kufr, jaký sehnali, a dali se do práce,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Markéta Kuklová.
Výsledek byl jednoduchý, ale nesmírně originální. „Základem bylo pár dílů z mopedu, především dvoutaktní motor s objemem 34 cm³, vestavěný do kufru od Samsonite o rozměrech 57 × 75 cm. Sestavení tříkolky trvalo jen minutu.
„Stačilo překlopit přední vidlici do svislé polohy, nasadit zadní kola, připevnit nad zadní nápravu sedlo a mohli jste vyrazit na cestu. Motor s výkonem 1,7 koně umožňoval jízdu rychlostí až 30 km/h,“ vypočítává Kuklová. „Díky nízkému těžišti byla jízda nesmírně zábavná, trochu podobná řízení MX-5. Studie zároveň navázala na originálního ducha vůbec první sériově vyráběné mazdy, tedy modelu Mazda-Go, populární tříkolky z roku 1931.“
Reklama na kolečkách
Pravda, s hmotností 32 kg nebylo „auto v kufru“ úplně praktické, tedy přinejmenším jako příruční zavazadlo. Automobilka ani nikdy nepočítala se sériovou výrobou, přesto se studii dostalo velké pozornosti a posloužila tak Mazdě jako skvělá reklama.
Díky tomu firma vyrobila dva další prototypy, jeden pro USA a druhý pro Evropu. Evropský model se v roce 1991 představil na autosalonu ve Frankfurtu po boku Mazdy 787B, která vyhrála Le Mans. V současnosti už existuje jen americký model – japonský originál byl „náhodně zničen“ a evropská replika za neznámých okolností zmizela.