Maskování je u nových modelů nutnost, automobilky tak bojují se špiony

aktualizováno 
Je to nekonečný boj. Na jedné straně válčí automobilka, která se snaží utajit nový model před veřejností co nejdéle. Na druhé pak fotografové s čím dál lepším vybavením. Německá automobilka Opel maskuje prototypy už 30 let a o některé poznatky se nedávno podělila s veřejností.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu | foto: Opel

Vývojový tým Opelu má v boji se špionážními fotografy desítky let trvající tradici. Svůj nejnovější design maskovací fólie s označením „Cube“ využila i při testování posledního modelu Opel Astra, který bude mít oficiální premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu. První fotky očekávaného modelu si můžete prohlédnout v naší galerii.

Opel se při maskování zaměřil hlavně na utajení přední masky a zadní části automobilu. Výraznější maskování si inženýři většinou musí odpustit, aby vůz co nejvíce odpovídal plánovanému modelu a nedocházelo ke zkreslením dat z testovacích jízd. Navíc musí vůz splňovat některé základní požadavky inspektora technické kontroly (TÜV), která rozhoduje o homologaci testovací verze.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

A právě tyto drobné ústupky ještě více znesnadňují designovému týmu práci při zakrývání automobilu. „Například blinkry musí být při pohledu ze stran viditelné,“ říká Andreas Kubis, expert na maskování prototypů Opelu. Svoji funkci musí při provozu plnit i všechna světla, proto se tým pod vedením Kubise snaží zakrývat alespoň obrysy světel, které v rozpoznání nové verze často hrají velikou roli.

V poušti i na sněhu

Andreas Kubis pracuje s maskovacími fóliemi s 3D motivy u Opelu od roku 2012. Důležitá je hlavně výdrž materiálu, fólie musí být odolná vůči UV záření a musí zvládat velký rozsah teplot od mínus 40 do plus 80 stupňů Celsia. Testuje se všude, kde panují extrémní podmínky. S nízkými teplotami bojují jezdci Opelu například při testovacích jízdách v Arjeplogu ve Švédsku.

Letos také Opel úplně poprvé použil speciální maskovací fólii v interiéru vozidla. „Tento materiál všichni známe z laptopů a mobilních telefonů. Při pohled z boku pak nevidíte obsah obrazovky,“ říká Kubis.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

Cube je v pořadí čtvrtá generace maskovací fólie, kterou Opel používá. Na počátcích si automobilka vystačila pouze s hrubým zakrýváním hran karosérie a světlometů pomocí žluté a červené lepicí pásky, ale se zdokonalováním kamer a fotoaparátů musel přijít na řadu nový postup. Na konci 80. let už Opel zakrýval celou přední i zadní část nového modelu. „Částečně se zalepovala i okna, aby se tak zkreslily jejich charakteristické linky,“ říká Kubis.

Úplně první maskovací fólie se objevila na Corse C z roku 1999. Tehdy poprvé použili takzvané Rybičky: matoucí design poskládaný z motivů ryb. Lepení fólie se tenkrát věnovali tři lidé a celý vůz jim zabral týden práce.

Postupně se začala fólie vycpávat speciální pěnou, která zcela měnila tvary automobilu. Další generace s názvem Flimmies, použitá na Opelu Astra v roce 2009, výrazně zkrátila práce na maskování. Stejnému týmu stačily pouhé dva dny. U třetí generace s názvem Wirries (2011-2013) už to byl jen jeden jediný den.

Vývojem prošlo také maskování v interiéru, které Opel použil poprvé v roce 2008. Přístrojová deska a důležité komponenty se v té době zakrývaly velkými ručně šitými koženými obaly se suchým zipem. V současné době tým využívá síťovinu, kterou známe například z batohů. Ta umožňuje zakrývat jednotlivé části a je flexibilnější. Některé však musí zůstat volně přístupné, aby automobil mohl vůbec vyjet na silnici. K dispozici musí být například ruční brzda, větrací otvory nebo tlačítko na výstražné blinkry.

Na předních a zadních sklech se pak používá speciální laminátová fólie, přes kterou není vidět do interiéru, ale ven ano. Jedna věc se ovšem při testování nových verzí nezměnila. A sice pravidlo, které nařizuje testovacím jezdcům neparkovat na veřejně přístupných místech. A pokud to nejde jinak, tak alespoň rychle zakrýt celý automobil plachtou. Konkurence má totiž oči všude.

Podívejte se na galerii maskování nových vozidel z celého světa

Na konci května se Prahou proháněl maskovaný mercedes:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod modely F-Type nebo...

Najdete na iDNES.cz