Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

Vynález s českou stopou. Unikátní autosedačka s airbagem chrání celé tělo

Exkluzivně
Patnáct let o ní snil, teď se může Martin Poš pochlubit. Majitel a vizionářský guru německé firmy Cybex představuje dětskou autosedačku s airbagem, první svého druhu na světě. Celotělový vzduchový vak pomáhalo vyvíjet i české studio firmy.

„Otázkou nikdy nebylo jestli, ale spíše kdy,“ popisuje Martin Poš. „Po celá desetiletí patří airbagy ve vozidlech k základním bezpečnostním prvkům, které chrání dospělé pasažéry před vážnými zraněními v případě nehody. Již od založení společnosti Cybex v roce 2005 jsme měli vizi autosedačky, která tuto technologii zpřístupní i dětem,“ tak vznikla sedačka Anoris T i-Size.

Charismatický muž, který rád připomíná své české kořeny, se naparuje, že předběhl zbytek světa: „Teď nás budou deset let dohánět.“ Právě tak dlouho vývoj sedačky trval, vlastně ještě o kus déle. Jak se v ní sedí, zatím nevíme, dítě jsme do ní ještě usadit nemohli. Měli jsme však exkluzivní příležitost vidět její crashtest, přímo v sídle Cybexu v německém Bayreuthu. Vše samozřejmě zafungovalo na jedničku, takže si je Poš jistý, že se bude moci chlubit další výbornou od německého autoklubu ADAC, jehož testy sedaček pro děti platí za nejpřísnější na světě. 

Však v Cybexu vede tým jejich vývojářů Franz Peleska, který kdysi v autoklubech Německa a Rakouska metodiku testů tvořil. Z crashtestů Cybex ve vlastních laboratořích podle standardů ADAC naměřil, že jeho přelomová novinka poskytne o 50 % více ochrany než běžné dětské autosedačky instalované po směru jízdy, a překonává i ty otočné, orientované proti směru jízdy.

Polštář, který láme nosy

Ale zpátky k Anorisu, přeci jen je třeba vysvětlit, proč si Poš vzal v době, kdy Cybex v roce 2005 zakládal, do hlavy, že autosedačku s airbagem vytvoří. Aby bylo jasno: airbag, který známe z auta, není žádný měkký polštář, právě naopak, ze střetu s ním jsou běžné zlomené nosy a monokly. Přeci jen takový vzduchový vak vystřeluje obrovskou rychlostí, aby co nejdřív zbrzdil pohyb cestujícího. To je totiž hlavní úkol airbagu (a třeba i bezpečnostního pásu): zabránit, aby se tělo pasažéra nekoordinovaně pohybovalo interiérem vozu. Je třeba ho co nejvíc udržet v sedačce ve standardní poloze, jen pak ho ochrání ostatní bezpečnostní prvky vozu, třeba pevná karoserie.

A proč tedy chtěl nadělit pražský rodák Poš airbag taky dítěti? Tady je třeba osvětlit další věc, tentokrát o dětských sedačkách. Děti vám samozřejmě řeknou, že jsou prima ty potahy se zvířátky, a taky se v ní dobře spí, když si je o co opřít hlavu. Hlavní, proč je to bezpečnostní sedačka, je ovšem to, že usadí malé tělo dítěte výš, právě do oblastí, kde fungují bezpečnostní prvky vozu nejlíp. 

Nejjednodušeji se to popíše na sedačce po směru jízdy, do které se poutá větší dítě klasickým bezpečnostním pásem vozu. Kdyby sedělo bez sedačky, vedl by mu pás přes krk a pravděpodobně by mu ani pořádně nepřitáhl pánev, s dětskou sedačkou se dostane hlava a trup výš, vlastně se vycpe prostor mezi jeho tělem (zády, pánví a nohama) a sedačkou, a mrňous má pak hlavu přibližně ve výšce méně urostlého dospělého. Však si pak taky děti chválí, že vidí líp z oken vozu přes vysoké boky karoserie.

„Bezpečnostní pásy a airbagy automobilů jsou navrženy tak, aby chránily dospělé, nikoli menší děti. Poloha dítěte musí být vyvýšena, aby ho bezpečnostní pás vozidla mohl správně zajistit. Dodatečná boční ochrana je také kriticky důležitá, dítě je totiž příliš malé na to, aby jej dostatečně ochránily boční airbagy vozu,“ shrnuje Klara Daumová, mluvčí Cybexu.

Dětská sedačka Cybex s airbagem po crashtestu

Idea Martina Poše ovšem vyžaduje ještě další vysvětlování. Zakladatel Cybexu si vymyslel, že chce dříve otočit dítě se sedačkou z protisměrného uchycení. Mimino v takzvaném vajíčku (ideální poloha z pohledu ochrany při čelním nárazu) totiž vzadu výrazně odvádí pozornost řidiče za volantem. A právě airbag v sedačce umístěné po směru jízdy má za úkol dítěti poskytnout minimálně stejnou ochranu jako v protisměrné sedačce. „Sedačka, ve kterém dítě sedí po směru jízdy, poskytne řidiči interakci prostřednictvím zpětného zrcátka a zároveň poskytuje dítěti uklidňující výhled na rodiče,“ komentuje Daumová a uvádí, že studie TÜV z roku 2017 ukázala, že 94 % dotázaných rodičů začalo vozit své dítě čelem dopředu dříve, než jim bylo doporučeno výrobcem. „Jinými slovy, celý průmysl se zavázal přepravovat děti proti směru jízdy, ale rodiče ne – a tu praktičnost a pohodlí spojované s cestováním po směru jízdy chtějí co nejdříve,“ shrnuje Klara Daumová.

Na obrázcích vidíte, že vývojáři Cybexu airbag integrovali do bezpečnostního polštáře (pultíku) zapínaného dvoubodovým pásem, je tam srolovaný a nafukuje ho stlačený plyn.

Martin Poš zdůrazňuje, že je to celotělový airbag, v případě nehody se nafoukne, stabilizuje tak nejen hlavu, ale celý trup, udrží dítě v sedačce, aby bylo v požadované poloze a zabránilo nežádoucímu dopřednému pohybu. Především jde o hlavu, kterou mají děti větší v poměru k tělu než dospělí, je třeba ji zbrzdit co nejdříve, aby nedošlo k poranění krční páteře. Vzduchový vak zbrzdí hlavu dítěte zhruba na poloviční vzdálenosti než v sedačce bez něj.

Nejnáročnějším úkolem bylo vytvořit algoritmus, který přesně nadávkuje čas, rychlost nafouknutí a další parametry při nárazu tak, aby sedačka poskytla co největší ochranu. Na konkrétní technické otázky Martin Poš odpovídá rezolutně: „Nechceme napovídat konkurenci, ať si sami namáhají hlavy.“ Prozradí jen, že v sedačce je šest až sedm senzorů, které hlídají mimo jiné zapnutí pásu, obsazenost sedačky, zpomalení a další parametry.

„Objem nafouknutého airbagu je vyžadován v takovém rozsahu, aby pokryl velikost autosedačky a výškové rozpětí věkové kategorie, pro kterou je autosedačka určena. V případě nehody vede aktivace airbagu k tomu, že bezpečnostní pult ve zlomku sekundy zdvojnásobí svou velikost tak, aby bezpečně ochránil celé tělo dítěte,“ popisuje Klara Daumová. „Autosedačka je vhodná pro děti s výškou od 76 centimetrů. Model lze velmi snadno přizpůsobit dle individuálního růstu dítěte a lze jej používat do dosažení výšky 115 centimetrů nebo maximální hmotnosti 21 kilogramů, což zhruba odpovídá věku šesti let. Oproti běžným autosedačkám s bezpečnostním pultem či instalací proti směru jízdy, které jsou standardně navrženy pro děti do čtyř let, tak Anoris T i-Size prodlužuje dobu vhodnou pro užívání autosedačky o dva roky,“ uvádí.

Celou elektroniku sedačky živí tužková baterka, která má podle Franze Pelesky vydržet aspoň celou éru přepravy jednoho dítěte, když se vybije, dá to uživateli vědět kontrolka, jednoduše ji pak vymění.

Popředu x pozadu

Crashtest

Proč, když v hlavním textu vyzdvihujeme to, že jde o „posměrnou“ sedačku, se crashtest provádí pozadu? Franz Peleska vysvětluje, že je to v autoprůmyslu běžně používaný test, „obrácený“ je kvůli standardizaci a opakovatelnosti: na figurínu při něm působí stejné síly jako při nárazu popředu, v této konfiguraci ovšem hrozí méně nekoordinovaných pohybů těla při dopředném nárazu, takže je pro potřeby analýzy funkčnosti airbagu lepší.

Při vývoji provedl Peleskův tým desetitisíce simulací i fyzických testů, při pohledu na fotky po crashtestu vás třeba napadne, že museli myslet i na to, že dítě v sedačce různě hýbe rukama, a skoro určitě je na polštář s airbagem složí, dá se taky čekat, že mu na něj spadne hlava, když usne. To všechno museli při vývoji a testování zohledňovat.

„Airbag má po nafouknutí vždy stejný objem. Tvar a velikost airbagu je navržena tak, aby chránila různé křivky i velikost těla. Naše testy prokázaly, že tento systém neškodí mladším dětem, ale přesto maximálně chrání i nejstarší pasažéry, pro které je Anoris T i-Size velikostně vhodná,“ dodává Daumová.

Peleska dokonce sebevědomě prohlašuje, že by ani nevadilo, kdyby sedačka byla na předním sedadle vozu a aktivoval se airbag v přístrojovce i ten v sedačce najednou. Poš ovšem radí čelní airbag na místě spolujezdce při takovém použití vypnout. Podmínkou je, aby byla možnost sedačku upevnit do standardizovaných isofixových ok v sedadlech vozu. Anoris je už podle názvu sedačka s „nohou“ ukotvující ji zapřením do podlahy vozu podle standardu i-size.

A česká stopa na závěr: na vývoji sedačky se podílelo výrazně i české vývojové centrum Cybexu, hlavně na tom zapeklitém algoritmu, kdy a jak airbag nafouknout. Museli třeba absolutně zajistit, aby airbag neaktivoval úder dětskou pěstičkou s dudlíkem. Martin Poš ilustruje, jak jeho firma s novinkou předběhla dobu: například v zámoří teď musí americkým úřadům vysvětlit, co taková sedačka s airbagem je, tamní legislativa ji totiž nezná a nepočítá s ní. Anoris T má do Česka dorazit koncem listopadu 2021 za ceníkovou cenu 17 590 Kč.

Dva airbagy zachytí hlavu

Konkurence

Firma Maxi-Cosi představila svou sedačku s airbagem jménem AxissFix Air v roce 2018. Sedačka určená pro děti od 4 měsíců do 4 let (od 9 do 18 kg, od 61 do 105 cm) je v prodeji za podobné peníze jako novinka Cybexu. 

Filozofie a fungování sedačky firmy patřící do kanadského koncernu Dorel je trochu jiná než u Cybexu. V případě srážky se airbagy umístěné v ramenních chráničích popruhů nafouknou do 0,05 sekundy. „To redukuje sílu působící na krk dítěte až o 55 % ve srovnání se standardní dětskou autosedačkou orientovanou ve směru jízdy. Airbagy se automaticky vypustí po 1 sekundě od srážky,“ popiduje Maxi-Cosi.

Sedačka pracuje se systémem spuštění airbagů zabudovaným do zadní části autosedačky, napojeným na kazetu CO2. Systém detekuje kolizi za 0,015 sekund. Nafouknutím airbagů v ramenních chráničích studeným vzduchem se jemně zafixuje hlavička dítěte.

Maxi-Cosi AxissFix Air
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Nejlevnější v Česku: dacie nestojí nejmíň, ale v první desítce jsou hned dvě

Kde jsou ty časy, kdy se fungl nové auto dalo koupit i za 169 900 Kč. Šlo o Dacii Logan. Nové vozy letos zdražují víc...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci snížit polétavé...

Tatra Phoenix slaví deset let. Jezdí ve více než třiceti zemích světa

Advertorial Na podzim roku 2011 začala z výrobní linky společnosti Tatra Trucks sjíždět těžká nákladní vozidla nové řady Tatra...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...