Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

aktualizováno 
Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta vyměnil za Karla, což je nové Iveco s čumákem.

Závodní speciál Martina Macíka pro Dakar 202 měří 6950 mm, váží 8500 kg, je to Iveco a má čumák. „Karel má v sobě vše dobré z Franty, vozu Liaz, který úspěšně projel tři předchozí Dakary. Je tvrdší, s novým tlumením, změnilo se šasi, máme čumák, sedíme za předními koly. Bude se mi trochu jinak řídit a zároveň se změní výhled z kabiny. Zůstává manuální převodovka, stávající motor Iveco a spousta dalších vyzkoušených věcí,“ popisuje Martin Macík. Jeho Karel bude mít výkon 1100 koní a točivý moment 4500 Nm.

Maximální spolehlivost

Tým Big Shock Racing vyvíjel svůj nový speciál tři roky. Samotná stavba v sedlčanských dílnách začala loni v září. „Koncepce se v průběhu mírně měnila, ale zásadním předpokladem bylo vycházet z dobře fungujících součástí, které se v minulosti osvědčily během mnoha dakarských startů, a posouvat je dál. Díváme se také po konkurenci a roli samozřejmě hrají i naše aktuální možnosti,“ popisuje manažer týmu Martin Macík starší, který řídí vývoj nových speciálů.

Mechanici musejí vyjít ze sériového vozu, na kterém však příliš původních dílů nezůstane. „Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,“ popisuje.

Měly by to být nerozbitné vozy, které musejí spolehlivě zvládnout náročné terény i drsné zacházení. „Největším uměním je poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna 100% spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění. Jde o náročnou práci, která vezme spoustu času,“ popisuje pilot Martin Macík mladší. Souběžně stavěli dvě auta, druhý speciál vznikl na zakázku pro Jaroslava Valtra.

Martin Macík mladší v Africe otestoval svůj nový dakarský speciál Iveco.

Nový kamion bude vypadat podstatně jinak, než byli fanoušci zvyklí. Posádka bude ovládat svůj stroj z kabiny s mohutným čumákem, předchůdce měl klasickou trambusovou. Upravený tvar kabiny závodníkům zajistí více pohodlí během závodu, současně však budu mít oproti předchozímu autu zhoršený výhled.

Fotogalerie

Před Dakarem by měl Martin Macík v novém kamionu najezdit kolem 20 000 tréninkových kilometrů. První testovací jízdy probíhaly v tuniské poušti, kde patnáctým rokem probíhají dakarské tréninky týmu Big Shock Racing. Náročný 14denní trénink měl odhalit slabiny dakarského speciálu, potvrdilo se, že nový závoďák bude rychlejší a navíc i mnohem pohodlnější.

Franta je v záloze

„Franta a Liaz je srdeční záležitost. Myslím, že žádné jiné auto jsem si tak nezamiloval. Ale jestli se zase chceme posunout dál a jednou třeba vyhrát Dakar, museli jsme tento krok udělat. Budeme potřebovat nové díly, budeme usilovat o tovární podporu a musíme využívat moderní technologie. Jinak to nejde. Ale Franta s námi v týmu zůstane, bude dál tréninkovým autem. Pokud by se během testování ukázalo, že Karel má víc dětských nemocí, než jsme předpokládali, postavím se na start Dakaru 2020 zase ve Frantovi. A rád,“ uzavírá Martin Macík.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Mercedes GLB

Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po...

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

Najdete na iDNES.cz