Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

  • 7
Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna odstartuje 42. ročník legendárního závodu. Martin Macík nás ve svém novém dakarském speciálu jménem Karel svezl.

Letošní technické přejímky a nalodění dakarské techniky ve Francii přinesly několik změn. Týmy své vozy odevzdávaly později než v minulých letech, protože plavba do Saúdské Arábie je kratší než do jižní Ameriky. Přejímky se také odehrály na novém místě, na okruhu Paula Ricarda ve francouzském městečku Le Castellet.

Nový kamion Martina Macíka, pojmenovaný Karel, splnil všechny nezbytné formality. Stejně tak Anežka, motorka Jana Brabce, prošla hladce.

„Přejímkami jsme prošli hladce. Za ta léta už máme všechny potřebné náležitosti podchycené. Kontrolovala se povinná výbava, hasičáky, světla a také třeba umístění samolepek. A tady se organizátoři dostali s tátou trochu do křížku,“ popisuje Martin Macík mladší asi nejvyhrocenější situaci přejímek, kdy šéf týmu, jeho otec Martin Macík starší, důrazným česko-anglickým proslovem k pořadatelům zabránil, aby byla jedna z nálepek umístěna na předním skle v místě, kde by posádce vadila ve výhledu. Nakonec se podařilo najít kompromisní řešení a celá akce mohla zdárně pokračovat.

Nový závoďák s čumákem

Martin Macík letos představil nový rallyový speciál. Karel, jak mu říká, nese značku Iveco, s klasickým nákladním autem italského výrobce toho však moc společného nemá. Především je nezvykle malý, tak - až na limitu regulí soutěže - je staví všechny týmy. Dakarské trucky jsou tak občas jen o málo větší než terénní vozy závodící v kategorii osobních aut. 

Karel měří 6950 mm, váží 8500 kg a má čumák. Je tvrdší než jeho předchůdce jménem Franta, změnilo se šasi, odpružení, tlumiče. Díky tomu, že nemá trambusovou kabinu liazky, ale má „čumák“, sedí posádka za předními koly. To znamená jinou pozici pro řidiče, změněný (o chlup horší) výhled ven a vůbec se auto trochu jinak řídí. Nový vůz je ale mnohem pohodlnější.

Zůstala manuální převodovka, motor Iveco a spousta osvědčených řešení. Karel má asi 1100 koní a 4500 Nm. „Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,“ popsal Macík starší při představení kamionu letos v dubnu. Největším uměním je podle stavitelů poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna stoprocentní spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění.

Podívejte se, jak Martin Macík řádí se svým závoďákem v domácím sedlčanském terénu.