Mapa smrti: nejnebezpečnější silnice je u Jablonného nad Orlicí

  11:22aktualizováno  11:30
Nejnebezpečnější cestou v Česku je silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Mezi další rizikové úseky patří I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Vyplývá to z rizikové mapy EuroRAP pro roky 2013 až 2015.

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Riziková mapa hodnotí komunikace podle absolutní nebezpečnosti a rovněž podle relativní nebezpečnosti. Druhý pohled zohledňující intenzitu provozu ukazuje, že nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá několikanásobně méně nehod než na silnicích prvních tříd. Mezi dálnicemi je nejnebezpečnější úsek D7 u Chomutova.

Mapa smrti

INFOGRAFIKA

Mapa rizikových míst EuroRAP - ZDE

Mapa byla vytvořena na základě statistik o nehodách, při nichž někdo zemřel nebo byl těžce zraněn.

Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti infrastruktury získala silnice první třídy I/20 mezi Pískem a Vodňany. Oceněná silnice byla od roku 2014 modernizována. „Silnice získala nový povrch a svislé dopravní značení bylo rozšířeno o výstražné prvky. Přibylo nové vodorovné značení a výrazně byly upraveny křižovatky, uvedl Roman Turza z ÚAMK.

Právě na finančně nenáročné úpravy silnic v podobě nového značení a stavby svodidel cílí podle Turzy program EuroRap. Úpravy nebezpečných míst tak mohou vyjít na desetitisíce korun, maximálně sto tisíc korun. „Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit,“ dodal Turza.

EuroRAP

Evropský program hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace založená v roce 2003 v Belgii, jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací a investoři, stejně jako přizvaní experti a komerční organizace, které se významným způsobem podílejí na výzkumu a realizaci programu.

Rizikovou mapu EuroRAP pravidelně sestavují již od roku 2007. Tato mapa přehledně znázorňuje, jak jsou které silniční úseky rizikové z hlediska možného vzniku vážné dopravní nehody, a tedy potenciálního nebezpečí pro účastníky silničního provozu.

„Ideální silnice má řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy“, doplňuje Pavel Suntych ze společnosti AF-CityPlan, která v programu EuroRAP zastává úlohu technického partnera ÚAMK.

EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace, jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací, investoři a experti. Nezávisle hodnotí bezpečnostní úroveň silnic a zároveň navrhuje opatření, jejichž realizace pomůže eliminaci výskytu smrtelných a vážných zranění při silničních nehodách.

Metodika

Jak se sestavuje „mapa smrti“

Mapa zobrazuje riziko pro každého jednotlivého účastníka silničního provozu, tj. individuální riziko. Proto pracuje s tzv. „relativní nehodovostí” a poměřuje počet nehod na daném úseku s intenzitami dopravy.

Ve standardizované barevné škále ukazuje Riziková mapa EuroRAP účastníkům silničního provozu, jaké je na daném úseku riziko, že se stanou součástí nehody se smrtelnými nebo vážnými následky.

Mapování probíhá vždy pro 3 po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v 1 roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce cca 20 km s dopravním výkonem, který přenáší (ve vozokilometrech – vozkm). To znamená, že úsek o určité délce s 20 nehodami a intenzitou 10 000 voz/24 h bude mít 10krát vyšší riziko, než úsek o stejné délce a počtu nehod, kde projede 100 000 voz/24 h.

V České republice probíhá prozatím mapování rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje v součtu více než 6 500 km.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz