Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Nová mapa českých silnic smrti. Nejbezpečnější jsou dálnice

  17:08aktualizováno  17:08
Českou „silnicí smrti“ je komunikace I/43 v Pardubickém kraji. Zjistili to dopravní experti při hodnocení silnic v rámci celoevropského programu EuroRAP. Hodnocení zkoumá riziko, že se řidič stane součástí nehody. Mapu nebezpečných silnic má i Česko, podívejte se na aktualizovanou verzi.

V současnosti se nejrizikovější úseky silnic nacházejí v Libereckém, Zlínském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji. | foto: PČR

Mapa ke stažení zde (formát PDF)

Nejhůře dopadly v letošní analýze statistik nehodovosti vztažené na konkrétní komunikace silnice na východě pardubického kraje. „Tyto silnice dlouhodobě patří k nejrizikovějším,“ potvrzuje pro iDNES.cz Karel Kocián, ze společnosti AF-Cityplan, která mapu bezpečnosti silnic sestavuje.

Sestava nejrizikovějších úseků se dlouhodobě nemění, každoročně jde o téměř shodné úseky. „Tuto skutečnost lze brát jako důkaz toho, že v rámci problematiky bezpečnosti silničního provozu nejsou na nejrizikovějších úsecích realizovány žádné hmatatelné změny,“ konstatují odborníci AF-Cityplan.

Obětí nehod ubývá, ale spíše zásluhou bezpečnějších aut. Policisté a dopravní odborníci dlouhodobě poukazují na to, že velký vliv na nehodovost má katastrofální stav českých silnic.

„Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map, a to čistě z nedostatku finančních prostředků,“ uvádějí tvůrci mapy.

Dalšími kroky programu je totiž analýza komunikací. Speciálně vyškolení inspektoři pak komunikace projíždějí a hodnotí je. „Sleduje se na padesát parametrů, mimo jiné povrch silnice, stromy u silnice, překážky a rozhledové poměry,“ popisuje Karel Kocián. Bohužel z důvodu nedostatku financí se tato fáze v Česku momentálně neprovádí.

Tvorba rizikových map je součástí evropského programu EuroRAP. Výzkumníci v nich pracují s „relativní nehodovostí”, což znamená, že spojují data o silniční síti s daty o nehodovosti (pouze nehody s úmrtím, nebo vážným zraněním) a poměřují je s intenzitou dopravy, aby bylo možné identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem.

Mapa pak ukazuje na pravděpodobnost, se kterou se účastník silničního provozu může stát součástí nehody. Celkově mapy zobrazují rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje více než 6 500 km.

Mapování probíhá vždy pro tři po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v jednom roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce cca 20 km s dopravním výkonem, který přenáší (ve vozokilometrech). To znamená, že na úseku o určité délce s 20 nehodami a intenzitou 10 tisíc vozidel za 24 hodin bude desetkrát vyšší riziko než na úseku o stejné délce a počtu nehod, kde projede 100 tisíc vozidel  za 24 hodin.

Z pohledu četnosti výskytu rizikových úseků vztažených k celému počtu sledovaných úseků v rámci jednotlivých krajů se ukazují jako nejrizikověji kraje Liberecký, Zlínský, Moravskoslezský a Pardubický. Naopak nejlépe si vedou kraje Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský a Vysočina. Výzkum potvrzuje obecně známou skutečnost, že směrově rozdělené komunikace jsou přibližně čtyřikrát bezpečnější než směrově nerozdělené. Mapa potvrzuje, že dálnice patří k nejbezpečnějším komunikacím.

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz