„Manželky se v uzavřeném prostoru vozidla zřejmě mstí za zažitá příkoří a chtějí si to vynahradit v autě, kde muž před výčitkami nemá úniku,“ uvádí Havlík v publikaci Psychologie pro řidiče.
Ženy podle něj využívají toho, že muž za jízdy nemůže odejít a prásknout dveřmi jako doma.
Hádka ohrožuje bezpečnost
Hádka oběma aktérům zrychlí tep a uvolní do krve adrenalin, vládu nad mozkem přebírají emoce a bezpečnost pasažérů je ohrožena. „Vidí-li řidič rudě, sotva bude správně vnímat a včas reagovat na situaci,“ upozorňuje Havlík.
Žena podle něj sice prožívá střet intenzivněji, ale je dál schopna sledovat dění na silnici. Může se hádat i řídit, a proto nechápe, že pro manžela je tato situace důvodem dopravního selhání.
Přestože partner v autě může být zdrojem hádek, doporučují dopravní psychologové, aby na cesty delší než 400 kilometrů měl řidič spolehlivého spolujezdce. Může to být i manželka, ale nesmí ho zbytečně rozptylovat, poučovat a nevhodně zasahovat do jízdy. Po domluvě ho může upozornit na rizika v nepřehledných úsecích.
Cestují-li manžel s manželkou autem, obvykle v něm hrobové ticho nepanuje. Pravidlo, že za den sdělí žena nejméně třikrát více slov než muž, platí i při jízdě, připomíná Havlík. Z tohoto pohledu jsou manželky výbornými spolujezdci.
Nicméně při řízení na muže špatně působí, pokud je žena úzkostlivá, brzdí na neexistujícím pedálu a dává najevo strach. Strašné chvíle prožívá za volantem muž, jehož žena dá průchod hysterii. V autě se podle Havlíka nevyplatí kritizovat, protože může vypuknout hádka. Lépe je povídat si na neutrální téma, smát se a vtipkovat.