Malé pivo z Japonska je zpátky. A mluví

aktualizováno 
Pivo je zpátky! Studie, jejíž jméno má pro Čechy neskonalé kouzlo, se vrací ve svém druhém vydání. Řidič dostal nově kybernetického kamaráda. Malá robotí hlava s vámi kouká na cestu, a dokonce umí rozpoznat, jestli vás ráno doma naštvala manželka, nebo v práci šéf.

Nissan Pivo 2 | foto: Nissan

Na generace, kterými probíhá evoluce modelů aut, jsme zvyklí. Aby se ale takto vyvíjel koncept, příliš obvyklé není.

Japonský Nissan představil už druhé malé pivo. Kapesní auto do města kupodivu nejezdí ani na pivo, ani pro pivo. Jméno zlatého moku dostalo díky odvození od anglického "pivot" (otáčet se).

A co se na okolečkované modré bublině otáčí? Rovnou celá kabina. Nastupuje se do ní stejně jako kdysi do slavné Issetty - vajíčkovitého BMW. Velké dveře odkryjí celou příď a na nich je uchycena celá přístrojovka včetně volantu a pedálů.

Kola třísedadlového nissanu se mohou otočit až o 90 stupňů, což výrazně usnadňuje parkování. Když najdete prostor na zaparkování, stačí zmáčknout čudlík a podvozek zajede kolmo k obrubníku, kabina se natočí tak, aby bylo vystupování co nejpohodlnější a nejbezpečnější.

Jezdit umí pivo všemi směry, couvání nezná, když chcete jet opačným směrem, otočíte se i s kabinou. Firma však upozornila, že automobil je prozatím příliš nákladný pro komerční prodej.

Pivo 2 navazuje na bílé pivo představené před dvěma lety. Nová verze je vybavena robotem, který svým elektronickým hlasem může dělat řidiči společnost.

Jeho malá hlavička za čelním sklem podle výrazu tváře určuje, jakou má řidič náladu. Robot podle toho vybírá naprogramované fráze, například "Uvolni se, žádný strach", pokud se zdá být řidič rozrušený.

"Chceme, aby lidé pocítili, jak moc mohou být auta zábavná," řekl hlavní konstruktér Nissanu Širó Nakamura.

O pohon se starají li-ion baterie živící čtyři elektromotory uložené v jednotlivých kolech, všechno řízení, včetně brzdení a řízení, probíhá po drátech.

"Při navrhování designu Piva 2 jsme vycházeli z toho, že celé vozidlo je inteligentní formou života," vysvětluje  hlavní konstruktér Masato Inoue z oddělení produktového designu. "Pivo 2 představuje experiment, který se vymyká všemu, co jsme kdy vytvořili."

Konstruktéři využili systém systém proměnné geometrie "Metamo“ umožňující flexibilní změny geometrie podvozku, který se líbil už u prvního piva.

S možností ovládat všechna čtyři kola nezávisle a s pohybem kol připomínajícím pohyby rukou, může Pivo 2 jet i do strany.

Systém automaticky upravuje polohu kol podle stylu jízdy, aby tím vyrovnával zatížení na všech čtyřech kolech. Za tímto účelem se kola při akceleraci posouvají dozadu, při brzdění se vysunují dopředu a při zatáčení se vysouvají do vnější strany zatáčky.

Pivo 2 bude k vidění na tokijském autosalonu, který se veřejnosti otevře 27. října.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz