Malá auta vítězí v New Yorku nad koráby silnic

aktualizováno 
Trax, groove a beat - tři malé chevrolety vznikly v designérském centru GM v jihokorejském Incheonu, které je jedním z jedenácti studií koncernu rozmístěných po celém světě. Ukazují, jak by mohl třeba vypadat nástupce oblíbeného Chevroletu Spark, alias Daewoo Matiz.

Tři chevrolety na autosalonu v New Yorku . Zleva studie Groove, uprostřed Beat a vpravo Trax | foto: GM

Zatím sice patří americké metropole spíše dlouhým limuzínám, velkým pick-upům a robustním off-roadům. Ale za chvíli se do nich hodlají pustit malá auta, jak je známe v Evropě.

V New Yorku právě probíhá pravidelný autosalon a k jeho hvězdám patří tři hodně malá auta Chevrolet. Tato americká značka prodává malá auta v Evropě hlavně poté, co pod její křídla přešla korejská auta Daewoo. Ze dne na den se tehdejší Daewoo Matiz proměnil na Chevrolet Spark.

Nyní ale malé chevrolety zamířily na severoamerický kontinent, který je známý oblibou k velmi dlouhým a masivním vozům. O bohatém New Yorku nemluvě.

A vedle sebe se na výstavním pódiu seřadila trojice tak trochu jiných malých aut. Chevrolet Beat v něčem připomíná malé opely. Není třeba se moc divit, oba výrobce zastřešuje společný koncern General Motors. Vedle jedovatě zelené barvy dostal i pěkně po americku kypré tvary.

Beat se chlubí zároveň také moderní technikou. Jeho benzinovému motoru 1.2 pumpuje výkon turbo, nechybí výkonné stereo a v Americe klasická automatická převodovka.

O tom, které auto z trojice chevroletů nakonec opravdu skončí na výrobních linkách a objeví se v prodejnách, mohou rozhodnout i všichni s přístupem k internetu. Americká automobilka založila stránku www.vote4chevrolet.com, na níž je možné hlasovat pro nejzdařilejší ze tří studií malých aut.

Bratři Chevroletu Beat jsou opět docela bachratí a hlavně i hranatí. Větší Groove má dva páry dveří. Aby se na velký prostor zvyklá americká posádka ani v malém autě netísnila, má groove vedle karoserie podle vzoru kostka také velmi dlouhý rozvor kol. Ten bývá zárukou místa uvnitř.

Američané dosud osobním autům s dieselovými motory moc nefandí, ale třeba je groove přesvědčí o tom, že nafta může i vonět. Alespoň při pohledu do peněženky. Chevrolet Groove se nechává pohánět litrovými dieselem.

Posledním ze tří bratrů je Chevrolet Trax. Ani jemu nelze upřít mohutné tvary, v jeho případě jde o záměr. Má být totiž malým vozem SUV s pohonem všech kol. Také jej pohání malý litrový motor, ale tentokrát polykající benzin.

Proč přišel Chevrolet rovnou se třemi návrhy malých aut? Je za tím opravdu odklon Američanů od velký aut a očekávání, že kvůli drahé ropě a ekologickým očekáváním přesedlají za volanty malých vozů? Stanovisko automobilky je jednodušší.

"Tým designerů byl tak nadšený úkolem vytvořit perfektní malý městský automobil, že nenavrhl jeden, ale hned tři koncepty, jak by takovýto automobil měl vypadat,“  říká Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design.

Pokud si malá auta neoblíbí v Americe, lze alespoň očekávat, že se některý z malých chevroletů ukáže časem v evropských prodejnách.

Chevrolet TraxChevrolet Trax


TRAX


Chevrolet GrooveChevrolet Groove


GROOVE


Chevrolet BeatChevrolet Beat


BEAT

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz