Malá auta vítězí v New Yorku nad koráby silnic

aktualizováno 
Trax, groove a beat - tři malé chevrolety vznikly v designérském centru GM v jihokorejském Incheonu, které je jedním z jedenácti studií koncernu rozmístěných po celém světě. Ukazují, jak by mohl třeba vypadat nástupce oblíbeného Chevroletu Spark, alias Daewoo Matiz.

Tři chevrolety na autosalonu v New Yorku . Zleva studie Groove, uprostřed Beat a vpravo Trax | foto: GM

Zatím sice patří americké metropole spíše dlouhým limuzínám, velkým pick-upům a robustním off-roadům. Ale za chvíli se do nich hodlají pustit malá auta, jak je známe v Evropě.

V New Yorku právě probíhá pravidelný autosalon a k jeho hvězdám patří tři hodně malá auta Chevrolet. Tato americká značka prodává malá auta v Evropě hlavně poté, co pod její křídla přešla korejská auta Daewoo. Ze dne na den se tehdejší Daewoo Matiz proměnil na Chevrolet Spark.

Nyní ale malé chevrolety zamířily na severoamerický kontinent, který je známý oblibou k velmi dlouhým a masivním vozům. O bohatém New Yorku nemluvě.

A vedle sebe se na výstavním pódiu seřadila trojice tak trochu jiných malých aut. Chevrolet Beat v něčem připomíná malé opely. Není třeba se moc divit, oba výrobce zastřešuje společný koncern General Motors. Vedle jedovatě zelené barvy dostal i pěkně po americku kypré tvary.

Beat se chlubí zároveň také moderní technikou. Jeho benzinovému motoru 1.2 pumpuje výkon turbo, nechybí výkonné stereo a v Americe klasická automatická převodovka.

O tom, které auto z trojice chevroletů nakonec opravdu skončí na výrobních linkách a objeví se v prodejnách, mohou rozhodnout i všichni s přístupem k internetu. Americká automobilka založila stránku www.vote4chevrolet.com, na níž je možné hlasovat pro nejzdařilejší ze tří studií malých aut.

Bratři Chevroletu Beat jsou opět docela bachratí a hlavně i hranatí. Větší Groove má dva páry dveří. Aby se na velký prostor zvyklá americká posádka ani v malém autě netísnila, má groove vedle karoserie podle vzoru kostka také velmi dlouhý rozvor kol. Ten bývá zárukou místa uvnitř.

Američané dosud osobním autům s dieselovými motory moc nefandí, ale třeba je groove přesvědčí o tom, že nafta může i vonět. Alespoň při pohledu do peněženky. Chevrolet Groove se nechává pohánět litrovými dieselem.

Posledním ze tří bratrů je Chevrolet Trax. Ani jemu nelze upřít mohutné tvary, v jeho případě jde o záměr. Má být totiž malým vozem SUV s pohonem všech kol. Také jej pohání malý litrový motor, ale tentokrát polykající benzin.

Proč přišel Chevrolet rovnou se třemi návrhy malých aut? Je za tím opravdu odklon Američanů od velký aut a očekávání, že kvůli drahé ropě a ekologickým očekáváním přesedlají za volanty malých vozů? Stanovisko automobilky je jednodušší.

"Tým designerů byl tak nadšený úkolem vytvořit perfektní malý městský automobil, že nenavrhl jeden, ale hned tři koncepty, jak by takovýto automobil měl vypadat,“  říká Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design.

Pokud si malá auta neoblíbí v Americe, lze alespoň očekávat, že se některý z malých chevroletů ukáže časem v evropských prodejnách.

Chevrolet TraxChevrolet Trax


TRAX


Chevrolet GrooveChevrolet Groove


GROOVE


Chevrolet BeatChevrolet Beat


BEAT

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz