Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Kupec rekordně drahého ferrari se soudí, bylo totiž kradené

aktualizováno 
Milionář Les Wexner, šéf značky Victoria's Secret, zaplatil na letošním ročníku slavného Festivalu rychlosti rekordní částku za raritní Ferrari 375 Plus. Dražbu pořádala jedna z nejvyhlášenějších aukčních společností světa, a neočekával žádné problémy. Teď však podává na aukční síň žalobu.

Každoroční dražba na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu patří k nejprestižnějším aukcím v motoristickém světě vůbec. Zájemci zde mohou koupit raritní vozy nejluxusnějších značek, často vyrobené v malých sériích. Vše navíc pod záštitou aukční síně Bonhams, která má mezi sběrateli veteránů pověst renomované značky.

Letos se v dražbě objevilo také jedno Ferrari 375 Plus, kterého se vyrobilo jen šest kusů, do dnešních dnů se měly zachovat čtyři.  Závodní speciál se prodal za rekordní částku 10,9 milionů liber (přibližně 380 milionů korun), koupil ho Lex Wexner, 77letý majitel značky Victoria’s Secret. Šlo o vůbec největší částku, za kterou v Anglii někdo veřejně koupil automobil s povolením jezdit po silnici.

Komu vlastně patří?

Po několika měsících ovšem Wexner podává na aukční síň Bonhams žalobu. Stále totiž probíhá soud, který by měl určit vlastníka vozu, od kterého vlastně Ferrari z roku 1954 koupil. Bonhams na dražbě ujišťovali, že spory o vlastnictví jsou vyřešené a k prodeji vozu mají souhlas, ale Wexner o tomto tvrzení pochybuje. A u britského vrchního soudu v Londýně požaduje od dražební síně plnou náhradu škod.

Ještě před dražbou probíhal soud, který měl určit pravého majitele tohoto vzácného kousku. Wexner totiž zjistil, že v roce 1988 bylo vydražené ferrari ukradeno v americkém Ohiu z garáží sběratele Karla Kleva, který ho koupil v roce 1958. Dva zloděje s Cincinnati se podařilo usvědčit, auto se ale nenašlo.

Kleve auto vypátral v Belgii a na jeho udání auto zadržely belgické úřady v Antverpách. Autu ale chyběl motor a další díly. V únoru 1990 koupil auto za výhodnou cenu Jacques Swaters. Z auta tehdy bylo torzo, chyběly i kusy karoserie, Swaters tedy vzácné ferrari nákladně zrenovoval. Od té doby se táhnou vleklé spory o určení majitele. Swaters tvrdí, že se s původním - dnes nežijícím majitelem - finančně vyrovnal. Klevova dcera tvrdí, že šek, o kterém Swaters mluví, je falešný a že otec žádné peníze nedostal.

Smlouva, která neplatí

Bonhams se údajně podařilo v roce 2013 dovést obě strany ke společnému jednání a výsledkem měla být smlouva, ve které obě strany souhlasí s prodejem vozu u Bonhams s tím, že se vzdávají jakýchkoliv dalších nároků na tento vůz.

Ferrari 375-Plus koupil milionář Les Wexner na letošní aukci Bonhams v...

Na aukci se pak vůz objevil v nabídce s prohlášením, že všechny soudní spory o vlastnictví automobilu jsou vyřešené. Les Wexner sice dražbu v Goodwoodu vyhrál, ale radost po koupi vzácného vozu mu brzy zhořkla. Obě strany prý totiž o své nároky bojují dál.

„Obvinění uvedené v nároku vůči Bonhams a prodejcům tvrdí, že i přes jejich znalosti probíhajícího soudního sporu ve vztahu k vlastnictví auta byla před prodejem uvedena falešná tvrzení, a to buď podvodně, nebo z nedbalosti,“ říká Mishcon de Reya, který milionáře u soudu zastupuje.

Nejasnosti kolem celého případu prohloubila i samotná aukční společnost Bonhams, která oproti zavedeným zvykům položku s tímto vozem vymazala ze svého seznamu na internetových stránkách, a veškeré původní informace z dražby jsou tak nedohledatelné. Přitom dokumentaci k již proběhlým aukcím a prodaným položkám aukční síň běžně na svých stránkách nechává.

Ferrari 375 Plus, které v 50. letech mimo jiné vyhrálo také závod na Silverstonu pohání dvanáctiválec o objemu 4,9 litru, který dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za čtyři vteřiny, maximální rychlost pak dosahuje 300 km/hod. Výkon 330 koní přenáší na zadní kola čtyřstupňová manuálně řazená skříň. Tento kousek s výrobním číslem 0384 se mimo jiné účastnil v roce 1954 slavného italského vytrvalostního závodu Mille Miglia a také čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Byt 2+1, DV, 65 m2/B, J. Opletala
Byt 2+1, DV, 65 m2/B, J. Opletala

J. Opletala, České Budějovice - České Budějovice 2
2 085 000 Kč

Najdete na iDNES.cz