Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Číňané mají švédský smartphone na kolech, internet je důležitější než motor

aktualizováno 
„Auto není auto, je to idea, klíč, služba, aplikace, klub, platforma, revoluce, bicykl, jádro dění.“ Tak se prezentuje nová automobilka Lynk & Co. Na první pohled se to zdá nesrozumitelné, ale vlastně to skvěle vysvětluje dnešní chápání aut.

Automobilismus ve své původní podobě přestává lidi zajímat. Automobilky o svých produktech začínají mluvit jako o službě. A nová čínská značka to dovádí ad absurdum.

Ovšem zas tak absurdně vzdálená budoucnost to není. Lynk & Co budou vlastně nabízet tablety na kolech. Vedení značky už dopředu prohlašovalo, že nejdůležitější nebude technika, ale aplikace s jejich auty spojené.

A protože žijeme v druhé dekádě jedenadvacátého století, která je zamilovaná do pseudoterénních aut, je prvním modelem Lynk & Co SUV pojmenované jednoduše 01. Premiéra se odehrála na bývalém vlakovém nádraží v Berlíně, Lynk & Co se totiž chystá v roce 2018 i do Evropy i na severoamerický trh. Zahájení prodejů je ovšem naplánované nejprve do Číny na příští rok.

Premiéra nové čínské automobilky Lynk & Co v Berlíně

Někomu možná připomene silniční teréňáky značky Porsche, úmysl nebo čínskou zálibu v kopiích v tom nehledejte. Je to prostě líbivý design SUV dneška, navíc pochází ze Švédska.

Ono to totiž s tím čínským původem nové značky není tak jednoduché. Lynk & Co sice založila čínská automobilka Geely a chce nejprve začít prodávat na domácím trhu. Technika (tedy to, co by zájemce o takové auto nemělo až tak moc zajímat) ovšem vychází z modulární platformy CMA švédského Volva, které už od roku 2010 Geely patří. Vše o platformě CMA čtěte zde

Velikostí novinka odpovídá chystanému SUV Volva XC40, pod kapotou by podle neoficiálních informací měly být přeplňované tří a čtyřválce 1,5 a dva litry vyvinuté švédskou značkou. Všechny modely nové automobilky mají mít hybridní pohon (nabíjecí plug-in hybrid s lithiovými bateriemi) a automatické dvouspojkové sedmistupňové, ale i manuální šestistupňové převodovky. Chybět nesmí nálož bezpečnostních a asistenčních systémů.

Alain Visser, vicepresident Lynk & Co, kterého si pamatujeme ze štací na nejvyšších manažerských místech u Fordu, Opelu a Volva, popsal nové auto trefně: „je to první smartphone na kolech“.

Lynk & Co 01

„Nenabízíme hromady různých modelů a motorů. Je to jako váš telefon - to, jak ho nastavíte, ho dělá jedinečným. Méně variant, méně zmatků. Větší rozmanitost,“ tak popisuje nová značka svou strategii.

Do vývojového týmu tak ulovila kromě inženýrů Volva také kapacity od Microsoftu nebo Ericssonu. To potvrzuje orientaci na multimedializaci vozu. Nová automobilka totiž jednoznačně cílí na klientelu, která prahne po moderních technologiích.

Lynk & Co o technice své novinky neprozradila nic kromě rozměrů (délka 4 530 milimetrů, šířka 1 855, výška 1 654 a rozvor 2 730 mm), zato se chlubí extra obchodem s aplikacemi (App Store) a palubním systémem otevřeným třetím stranám. Vydělávat chce nejen na autech ale i na nabídce telematických služeb. Kvůli tomu se spojila s Microsoftem a online tržištěm Alibaba.

Samozřejmostí je dotykové 10,1palcové rozhraní ovládající většinu i provozních funkcí, permanentní připojení na internet a systémy využívající cloudové úložiště (na tom pro Lynk & Co pracuje Ericsson). S autem se například majitel spojí pomocí mobilu na dálku a nastaví si některé funkce.

Fotogalerie

Na náročném evropském trhu a rozmazlených zákaznících si už v Evropě vylámala zuby jiná čínská, na zelené louce postavená značka Qoros. Lynk & Co na to chce jít jinak, auta chce nabízet přímo, bez dealerského mezistupně, tím prý ušetří až třetinu nákladů. Auto se má nabízet mimo jiné přes internetové obchody (například Alibaba). Dodání i servis budou probíhat přímo u zákazníka. Prodejce auto doveze a v případě opravy nebo prohlídky technici u zákazníka auto vyzvednou a poté mu ho zase vrátí na požadované místo.

Náklady na výrobu, která bude probíhat v Číně, ušetří omezená nabídka příplatků, výbavu bude značka nabízet v jakýchsi balíčcích. Cenová politika má být zajímavá, auta, která chtějí svým pojetím konkurovat prémiovým značkám, mají být levnější než masové značky typu Volkswagen nebo Ford. Tím doplní Volva, která se nabízejí jako lepší zboží tradicionalističtějším klientům.

Nová značka přichází s úplně jinou filozofií, jedním z prvních hesel její prezentace je „nemusíte auto vlastnit, abyste ho měli“. To odkazuje na nový trend dneška - ekonomiku sdílených věcí, alternativních taxislužeb a v našem realističtějším pojetí třeba operativního leasingu (tedy dlouhodobého pronájmu).

Každé auto značky má mít podle Alaina Vissera kromě robustního internetového připojení také „sdílecí“ tlačítko, kterým majitel nabídne vůz dalším lidem k pronájmu přes speciální smartphonovou aplikaci. Visser to popsal jako „AirBnB automobil“, odkazujíc na oblíbenou aplikaci přímých nabídek pronájmu nemovitostí.

Lynk & Co 01
Lynk & Co 01

Lynk & Co už oznámil, že po modelu 01, budou následovat 02 a 03, v prvním případě jde o sedan velikosti VW Jetta, v druhém o malý crossover. Celkem má v první fázi Lynk & Co nabídnout pět modelů, které už jsou v podstatě hotové. V roce 2021 by chtěla značka podle Vissera prodávat ročně půl milionu aut.

Auto je dílem evropského vývojového a designérského studia Geely, které sídlí ve Švédsku. Tým designérů vede bývalý dlouholetý šéfdesignér Volva a dnes vládce designu celého Geely Peter Horbury. Svůj podíl práce ale odvedly také designstudia značky v Šanghaji, Barceloně a Los Angeles.

Internet na palubě je klíčovým trendem

Klíčovým trendem ve vývoji a výrobě aut je jejich připojení na internet. „Výrobci aut a dodavatelé technologií tak budou získávat čím dál více dat z provozu auta a bude na automobilkách, aby zákazníka přesvědčily, že dokážou jejich tok zabezpečit a využít je ve prospěch zákazníka,“ řekl na brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

Předpověď vychází z každoročního výzkumu společnosti mezi výrobci i spotřebiteli. „Auta sbírají data o uživateli a je otázka, kdo by měl být jejich vlastníkem. Uživatelé jsou v tomto trochu naivní a myslí si, že jsou to oni. Samozřejmě mají obavy o to, co by se s daty mohlo dít. A čím více hráčů se dostane do toku dat, tím hůř je dohledatelné, jak kdo s nimi nakládá. Automobilky proto musí ukázat, že dokážou data ochránit,“ uvedl Linhart.

O tom, jak bude připojení aut na internet důležité, hovořil i člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. „Šedesát procent dopravy ve městech tvoří řidiči, kteří hledají parkovací místo. Proto budeme při výrobě potřebovat nové kompetence a už nebude stačit jen ohýbat plechy. Auto bude nositelem aplikací,“ řekl Wojnar.

Podle něj musí automobilky zvládnout data používat a nabídnout služby s nimi spojené. „Mění se uživatelské chování. Stále pokračuje urbanizace, rozvíjí se sdílení aut,“ poznamenal Wojnar. Zmínil například, že nový model Kodiaq už může být s chytrým telefonem propojený a dokáže například uživatele vzbudit dřív, pokud zjistí, že se dopravní situace komplikuje.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Škoda svolá do servisu 90 tisíc superbů druhé generace kvůli směrovkám

Škoda Auto bude na začátku příštího roku svolávat do servisu devadesát tisíc vozů Superb druhé generace. U...

Technická perla v ceně čtyřicet milionů: za čelní okno se připlácí

Britský výrobce supersportovních aut McLaren nepřestává udivovat svými výtvory. Do nejdražší modelové řady, takzvané...

Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť
OVĚŘENO: 5 tajemství Miss, jak si udržet krásnou pleť

Zimní počasí naši pleť neúměrně zatěžuje. Chlad a vítr ji poškozují a vysušují. Ztrácí tak důležité živiny, které je třeba doplňovat. Jak udržet pokožku zdravou a krásnou i v tomto nevlídném počasí? Své tipy prozradila Miss Face Czech Republic Nikola Uhlířová.

Najdete na iDNES.cz