Italský manažer s obrovskými zkušenostmi z několika evropských koncernů je „mistr retro“: on stál u zrodu novodobého Fiatu 500, který se stal fenoménem. U Renaultu slaví úspěch další model s retrodesignem, který osobně prosadil do výroby: elektrický Renault 5. Na úspěšný model minulosti vzpomíná i novinka aktuálně vstupující na trh, z „pětky“ odvozený elektrický Renault 4.
Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují![]() |
Luca de Meo opouští Renault, aby se věnoval „novým výzvám“, uvedla společnost v neděli krátce poté, co se začala šířit zpráva, že se stane novým generálním ředitelem luxusní skupiny Kering. „Architekt strategie obratu, která proměnila miliardy ztrát v rekordní zisk a jeden z nejrespektovanějších manažerů současného automobilového průmyslu,“ popsal ho magazín Autoweek.
Manažer stane v čele francouzské firmy na výrobu luxusního zboží Kering, která vlastní například značky Gucci a Yves Saint Laurent. Na webu to v pondělí 16. června uvedl jeho budoucí zaměstnavatel, čímž potvrdil dřívější zprávu deníku Le Figaro.
De Meo v čele společnosti Kering nahradí Françoise-Henriho Pinaulta, který firmu řídí už 20 let. Pokud jej schválí akcionáři a představenstvo, ujme se nový ředitel funkce 15. září, uvedla firma.
Ital de Meo do čela Renaultu přišel v roce 2020. Předtím řídil španělskou automobilku Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen. Z jeho hlavy je vytvoření nové značky Cupra, která se pyšní raketovým startem, nyní tuto „subprémiovou“ značku tlačí Seat do popředí a chystá mimo jiné její vstup na severoamerický trh.
De Meo v Renaultu uskutečnil rozsáhlé snižování nákladů, které zahrnovalo výraznou redukci počtu pracovních míst i výrobních kapacit. Dohlížel rovněž na rozsáhlé změny v dlouholeté alianci Renaultu s japonskou automobilkou Nissan, napsala agentura Reuters.
Luca de Meo (58) začínal u Renaultu. Po epizodě u Toyoty Europe, nastoupil v roce 2002 do Fiatu, kde byl ve vedení značek Lancia a Alfa Romeo. Byl jedním z „korunních princů“ slavného Sergia Marchionneho, druhým byl Antonio Felisa, kterého před několika dny jmenovali novým šéfem koncernu Stellantis. Luca de Meo oživil značku Abarth a vedl projekt Fiat 500, který se stal záchranou italské automobilky. V roce 2009 ovšem překvapivě odešel ke koncernu Volkswagen, kam jej lákal Ferdinand Piëch. Pracoval pro VW a Audi a posléze se ujal vedení značky Seat. „Podařilo se mu ji oživit vstupem do segmentu SUV, vrátil ji k ziskovosti a stál u zrodu nové značky Cupra,“ popisuje Autoweek. „V nejlepším ale v roce 2020 přijal nabídku ujmout se vedení skupiny Renault, která se ocitla ve stavu chaosu po náhlém nuceném odchodu Carlose Ghosna. Velmi rychle si opět získal velký respekt nejen hospodářskými výsledky, ale i oživeném výrobního programu a proměnou firemní kultury. Před nedlouhou dobou odmítl nabídku postavit se do čela skupiny Stellantis jako nástupce Carlose Tavarese,“ dodává Autoweek. Z pozice presidenta Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA (2023-2024) de Meo slíbil přechod automobilového průmyslu k elektromobilitě, ale současně opakovaně kritizoval skutečnost, že EU chce penalizovat automobilky za to, že jejich zákazníci nejsou ochotni v dostatečné míře kupovat elektromobily a přitom se nevytvářejí podmínky pro jejich bezproblémový provoz s potřebnou infrastrukturou. Upozorňoval i na nezajištění potřebných surovin pro produkci elektromobilů. |
Luca de Meo patří k výrazným manažerům světového autoprůmyslu, platí za marketingového a strategického mága. Po kariéře v koncernech Fiat a Volkswagen, kde hrál roli korunního prince, dostal příležitost vést Renault. A stal se částečně mluvčím evropského autoprůmyslu, který je v krizi. Důvod jeho náhlého odchodu se nabízí: nevidí perspektivu. „Luca de Meo byl vždy jedním z nejsympatičtějších a nejotevřeněji mluvících vrcholných manažerů v automobilovém průmyslu. Opakovaně zdůrazňoval svou lásku k automobilům. Jeho nečekaný odchod do zcela jiného odvětví dokládá, že evropský automobilový průmysl je v mnohem větší krizi, než si odpovědní politici uvědomují,“ komentuje automobilový analytik Vladimír Rybecký.
De Meo opustí Renault v polovině července, uvedl Renault. Francouzský stát drží ve společnosti 15% podíl.
De Meo vedl francouzskou automobilku přibližně pět let a dohlížel na strategický posun směrem k elektromobilům a na přepracování strategické aliance firmy s Nissanem. Byl její výraznou tváří před veřejností i politiky.
„Inicioval plán proměny společnosti Renaulution, zahrnující mj. i oddělení vývoje a produkce vozidel se spalovacími motory ve skupině Horse, ve spolupráci s čínskou automobilkou Geely a saúdskou společností Aramco, a elektromobility ve skupině Ampére. Posílil i postavení značky Dacia, obnovil značku Alpine a uvedl moderní elektrifikovanou podobu legendárních modelů R5 a R4. Pod jeho vedením Renault zcela proměnil svůj výrobní program v rekordně krátké době. Renault se mu podařilo nejen oživit, ale také dokázal změnit kulturu vedení,“ vypočítává Autoweek.
Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace![]() |
„Luca De Meo se přesvědčil, že evropský automobilový systém se nikdy nezotaví. Že automobil jako společenský a průmyslový fenomén byl elitou zbaven prestiže, politikou ponížen, byrokracií sterilizován. A že to vše se odrazilo v nezvratné existenční krizi celého systému, jehož výchozím bodem je delegitimizace auta jako symbolu. A bez symbolů neexistuje žádný průmysl, který by se udržel,“ komentuje odchod uznávaného manažera Gian Luca Pellegrini, šéfredaktor renomovaného magazínu Quattroruote. „To, co zlomilo pakt mezi průmyslem a společností, byla politika. Ne klimatická krize, ale její trestající a moralizující řízení. Ne inovace, ale jednoznačná povinnost akceptovat pouze jednu její formu. A ti, kteří se stejně jako De Meo snažili vyjednávat – zevnitř systému – si uvědomili, že dialog je uzavřen. Že každá žádost o pragmatismus byla vnímána jako odpor. A tak je lepší se prosadit, než pokračovat ve válce, která je od začátku prohraná. ...Otázka, která však tíží celý sektor, zůstává: pokud někdo jako on odejde, kdo zůstane, aby se mu dalo skutečně věřit?“
„Luca de Meo vyjádřil své rozhodnutí odstoupit, aby se mohl vypořádat s novými výzvami mimo automobilový sektor,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.
S mini elektrem pro Evropu je potíž. Volkswagenu vývoj trvá, Škodě nevychází![]() |
Prohlášení bylo zveřejněno krátce poté, co deník Le Figaro informoval, že se de Meo plánuje přejít ke skupině Kering, která mimo jiné vlastní luxusní značky Gucci, Yves Saint Laurent a Balenciaga, jako generální ředitel.
Kering se původně odmítl vyjádřit. Osoba obeznámená s myšlením předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti Kering, Francoise-Henriho Pinaulta, agentuře Reuters sdělila, že aktivně pracuje na svém nástupnictví, což zahrnuje rozdělení obou rolí a najmutí nového generálního ředitele.
Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu![]() |
„Pokud se potvrdí de Meův přesun do společnosti Kering, která v poslední době nepřesvědčila investory na akciovém trhu o svých plánech na restrukturalizaci své značky Gucci, znamenalo by to dramatickou změnu ve skupině založené a ovládané miliardářskou rodinou Pinaultů,“ komentuje Reuters. „Spekulace o budoucím vedení skupiny se minulý týden zrychlily poté, co francouzská média informovala, že se Pinault chystá vzdát funkce generálního ředitele.“
Pinault vede skupinu, kterou založil jeho otec, a která byla později v roce 2005 přejmenována na Kering.
„Pod jeho vedením se skupina stala čistě luxusním hráčem a užívala si léta velkolepého růstu díky značce Gucci a „ošklivě elegantním“ návrhům jejího bývalého kreativního ředitele Alessandra Micheleho,“ komentuje Reuters.
Akcie této společnosti ovšem ztratily v posledních dvou letech více než 60 % své hodnoty. „Tyto roky byly poznamenány řadou varování před ohrožením ziskovosti její nejdůležitější značky Gucci z hlediska tržeb,“ dodává Reuters. „Protože byli zákazníci po pandemii unaveni Micheleho mokasíny s kožešinovou podšívkou, Kering se snažil značku znovu oživit a zadlužil se ve výši přes 10 miliard eur, což ji dnes vystavuje riziku dalšího snížení úvěrového ratingu,“ informovala minulý měsíc agentura Reuters.
Automobilové džíny. Elektrický hippie Renaultu má být praktický a slušivý![]() |
„Společnost Kering nečekaně zrušila akci s analytiky, plánovanou na pondělí, aniž by uvedla důvod, uvedla osoba obeznámená s touto záležitostí,“ dodává Reuters.
Kering SA je francouzská nadnárodní holdingová společnost specializující se na luxusní zboží se sídlem v Paříži. Vlastní značky Yves Saint Laurent, Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta, Creed, Maui Jim a Alexander McQueen .
KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany![]() |
Společnost Pinault SA byla založena v roce 1962 Françoisem Pinaultem, původně obchodovala se dřevem.
Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty![]() |
Akcie společnosti Renault na burze v Paříži ztratily přes osm procent. „Renault se ocitá bez vedení v době, kdy má informovat o novém strategickém plánu a pokračovat v rozvazování aliance s Nissanem,“ uvedli analytici ze společnosti Jefferies.
Akcie firmy Kering si dnes naopak připsaly bezmála 12 procent. „Najmout někoho, kdo působí mimo sektor luxusu, může být vnímáno jako riskantní krok. De Meo se však zdá být vhodný pro řízení Keringu,“ uvedli analytici z firmy Kepler Cheuvreux.