Do Prahy startují šlapací dodávky, cyklokurýr odveze i 300 kilogramů

Pražský magistrát zprovoznil cyklodepo pro rozvoz zásilek nákladními elektrokoly v centru města. Depo pro městské rozvážky na elektrokolech se chystá také v Brně. Logistika „poslední míle“ je při dnešním boomu nákupů po internetu jedním z nových důležitých témat přepravních firem.

Depo pojmenované Depot.Bike sídlí přímo pod magistrálou na Těšnově u tramvajové smyčky, kde bývalo parkoviště provozované soukromou firmou. Cílem je snížit počet jízd dodávek centrem, a přispět tak k zlepšení ovzduší. V areálu je osm míst pro kontejnery osmi logistických společností. Depo bude fungovat šest měsíců v pilotním programu. Pokud se systém osvědčí, mohlo by další depo vzniknout na levém břehu Vltavy. Pro město provozuje depo společnost ekolo.cz.

Méně jízd dodávkami

„Cyklodepo bude fungovat jako přepravní terminál mezi dodávkami a nákladními elektrokoly. Společnosti sem zavezou své zásilky a odsud probíhá další zásobování do historického centra. V případě nedoručení zásilek se tak vrací sem a ne na periferii, takže bude méně zbytečných cest, s čímž je spojeno méně emisí, menší zácpy,“ komentuje náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Cyklodepo pro rozvoz zásilek do centra Prahy na Florenci

Firmy na Těšnov mezi šestou a sedmou ráno dodávkami navezou zboží, které odtud dále rozvezou kurýři na kolech. Velikost zásilek bude záležet na každé z nich a na velikosti kol, která používají. „Minimálně polovina zásilek ve městě jsou menší zásilky, které se vejdou do těch nákladních elektrokol. Samozřejmě, že tam nikdo asi nepoveze ledničku,“ řekl Scheinherr.

Na Těšnově je nyní osm míst pro kontejnery. V současné době jich je zde šest a o umístění sedmého provozovatel jedná a měl by přibýt v následujících 14 dnech. „Kontejnery patří logistickým společnostem a hlavní město jim zapůjčilo prostor a vytvořilo zázemí pro kurýry,“ řekl Jakub Ditrich, jednatel ekolo.cz. Součástí depa je rovněž nabíječka pro elektrokola a společné zázemí s toaletou pro kurýry.

Podle toho, jak se depo v následujícím půlroce osvědčí, rozhodne se město, zda místo na Těšnově přebuduje nastálo, či zřídí ještě další depo. Podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (TOP 09) by mohlo být na levém břehu Vltavy. Součástí dnes otevíraného depa bude v příštím roce také tzv. logistický hub, kde si budou moci lidé vyzvednout zásilky osobně.

První v Česku

Pilotní projekt cyklodepa pro rozvoz zásilek prostřednictvím nákladních elektrokol je první svého druhu v Česku. V zahraničí získává tento způsob doručování zboží po centrech velkoměst čím dál větší popularitu. Vzorem pro realizaci pražského depa je berlínský Projekt KoMoDo, financovaný z Národní iniciativy na ochranu klimatu německého federálního ministerstva pro životní prostředí a ochranu přírody. Další podobné depo mají třeba ve Vídni nebo Mnichově.

Za ideou českého mikrodepa stojí Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který v roce 2018 zpracoval komplexní studii městské logistiky, která se zřízením depa počítá. Projekt, který stál přibližně milion korun, schválili radní pražského magistrátu v červnu 2020.

S nabídkou účasti na pilotním provozu byly osloveny všechny společnosti, které se zabývají logistikou v Praze. K datu spuštění sedm z nich nabídky využilo.

Depo tvoří skladové kontejnery jednotlivých kurýrních a doručovacích společností. V centrální třídírně zásilek společností, která je typicky značně vzdálena od středu města, jsou připraveny zásilky pro příjemce v centru, firmy i občany. V čase, kdy je minimální provoz – typicky brzy ráno – je rozvážková dodávka doručí do skladu v cyklodepu. Zde si zásilky převezmou a na nákladní kola naloží kurýři společností a provedou rozvoz v centrální části Prahy. Jak ukazují již realizované projekty, jeden cyklokurýr je schopen za den doručit a vyzvednout 50 až 100 zásilek. Sehnat kurýry do sedel šlapacích dodávek nebylo jednoduché, některé z firem lovily mezi nadšenci do cyklistiky. Platové ohodnocení je prý srovnatelné s řidiči klasických rozvážkových vozů.

Speciální šlapací dodávky

Společnosti spolupracující v rámci projektu Depot.Bike budou vesměs používat profesionální nákladní elektrokola s vysokou nosností a ložností. Nákladní elektrokolo je schopno ujet denně od 25 do 60 km na jednu kapacitu baterie a doručit náklad až do hmotnosti 300 kg.

Zájem o nákladní elektrokola podle Jakuba Ditricha v posledních sezonách výrazně roste. Kola, na kterých kromě sebe odveze jezdec také třeba nákup, dnes tvoří například v Německu desetinu trhu s elektrokoly. U nákladních elektrokol jde především o robustnost konstrukce, jejich ceny se pohybují od 120 tisíc po přibližně tři sta tisíc za speciální šlapací stroje. V pražském depu se budou potkávat kola různých konstrukcí. Od klasického elektrického kola s přívěsem, který je speciálně dimenzovaný (stojí dva tisíce eur), přes jednostopé bicykly, kde je vpředu na rozvidleném rámu uchycen kontejner (lze ho případně vyměnit za větší), po tří- až čtyřkolové speciály, které mají logistické firmy optimalizované na uchycení vlastních modulárních kontejnerů. Třístopé rikšy s robustní přední stavbou, stříškou a velkou skříní pak poslouží také pro zásobování obchodů.

Největší stroje nasazují do pražských ulic firmy Dachser a GLS. Jsou to elektrokola, která mají ložnou plochu o velikosti 0,4 ložného metru a uvezou náklad o velikosti jedné europalety naložené do výšky 1,2 m. Dachser plánuje nejprve distribuovat balíky samostatně ložené, časem se ovšem chce dopracovat k tomu, že do ložného prostoru uloží celou naloženou paletu a kurýr z ní bude zásilky rovnou odebírat na trase.

Depo je v místě bývalého soukromého parkoviště pro přibližně 40 vozů v oblasti na rozhraní Florence a Těšnova. Díky umístění pod tělesem magistrály je prostor chráněn před vlivy počasí. Pozemek je v majetku hlavního města Prahy a spravuje ho Technická správa komunikací. Místo má ideální dopravní dostupnost jak pro zásobovací dodávky (na magistrále), tak především pro kurýry na kolech, kteří z této lokality mohou zásobovat pražské čtvrti Josefov, Nové Město, Staré Město, Malou Stranu, Karlín, Holešovice, Žižkov nebo Vinohrady.

Depo je instalováno jako dočasná stavba a v případě, že bude třeba projekt upravit nebo umístit jinam, je to možné velmi rychle provést. Provozní náklady jsou hrazeny logistickými společnostmi.

Pilotního provozu se účastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou provozovat dohromady více než 30 nákladních elektrokol různých typů a konstrukcí. Probíhá jednání s dalšími třemi subjekty o možnosti jejich zapojení a využívání prostor cyklodepa.

Testovací provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován jak městem, tak samotnými společnostmi. Vedle environmentálního a společenského pozitivního dopadu musí dávat provoz také ekonomický smysl. Na začátku roku 2021 bude část plochy depa přizpůsobena pro snadné vyzvedávání a přijímání zásilek od veřejnosti, ať už formou automatických balíkomatů, nebo mobilních přepážek doručovatelských firem.

„Postupně by se zavážení nákladními elektrokoly mohlo rozšířit i na městské části Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7, za podpory bezemisních nákladních vozidel pro těžké a objemné paletové zásilky. Příjemci zásilek pak budou obchody s módním zbožím, servisy, prodejny zdravotnického materiálu, hobbymarkety a další,“ říká ředitel české pobočky Dachser Jan Pihar.

„Společnost navazuje na bohaté zkušenosti s alternativním způsobem doručování na poslední míli v centrech velkých evropských metropolí, jako jsou Paříž, Malaga či Stuttgart,“ uvádí Lenka Demlová ze společnosti Dachser. „Od pilotního projektu si slibujeme otestování využití nákladních elektrokol v reálném pražském provozu s ohledem do budoucna, kdy by mohlo dojít k regulaci vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy.“ Enormní nárůst dopravy v centrech velkých měst v posledních letech v kombinaci s tlakem na ochranu životního prostředí a zachování komfortního prostředí pro obyvatele totiž vede místní municipality k zavádění restrikcí pro vjezd vozidel na konvenční pohon.

Po ukončení pilotního provozu se rozhodne o pokračování, přesunu, případně o vytvoření dalších lokalit, které by umožnily tento typ dopravy na větším území města. O projekt projevila zájem další města v České republice, další v pořadí má být podle informací iDNES.cz Brno.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

18. června 2025

Národní technické muzeum nakoupilo nové pragovky, stroje vystavuje

Národní technické muzeum (NTM) v Praze otevřelo výstavu historických automobilů nazvanou Život věnovaný pragovkám. Pocta Emilu Příhodovi. Do 1. března příštího roku si tam zájemci mohou prohlédnout...

17. června 2025  15:36

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.