Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

  11:15aktualizováno  11:15
Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším trhem s elektrickými auty na světě, totiž automobilky chtějí snížit svou závislost na dodávkách této důležité složky pro baterie z Číny a hledají místní zdroje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Volvo

V Severní Karolíně, Nevadě a několika dalších státech pracují těžaři na oživení amerického lithiového průmyslu, který kdysi býval největší na světě, než v 90. letech zaznamenal strmý pád, píše agentura Reuters.

Globální poptávka po tomto lehkém kovu by měla do roku 2025 stoupnout na čtyřnásobek. Především kvůli rostoucí produkci elektromobilů, pro jejichž akumulátory je lithium stěžejním prvkem. 

Těžaři sázejí na to, že expanze v USA se jim vyplatí díky zakázkám od výrobců baterií a automobilů, kteří se obávají přílišné závislosti na Číně. Ta je domovem většiny zařízení na zpracování lithia na světě a odčerpává většinu produkce od největšího světového těžaře, kterým je Austrálie.

Malou těžařskou společnost Piedmont Lithium, která je teprve v počáteční fázi svého plánu na oživení těžby v Severní Karolíně, v posledních měsících oslovily dvě velké americké automobilky, řekl šéf podniku Keith Phillips. „Jsou nadšeni myšlenkou, že si zajistí dodávky lithia mimo Čínu,“ řekl Phillips. Názvy automobilek odmítl zveřejnit.

Spojené státy loni měly na celosvětové produkci lithia jen dvouprocentní podíl, a to díky jednomu dolu v Nevadě. Ale podle americké geologické služby USGS je v USA zhruba 13 procent celosvětově známých zásob. Díky vyšším cenám přitom těžba může být zisková. V květnu navíc Spojené státy zařadily lithium mezi 35 klíčových minerálů, které mohou získat povolení k těžbě ve zrychleném řízení.

Největší světový producent Albemarle je nyní v počáteční fázi vyhodnocování možnosti opětovného otevření dolu v Severní Karolíně, který firma uzavřela před 25 lety, uvedl ředitel pro strategii Eric Norris.

V Nevadě, asi 320 kilometrů jižně od plánované „gigatovárny“ na baterie automobilky Tesla, firma Lithium Americas (LAC) rozjíždí těžbu z ložiska, které by mělo mít téměř šest milionů tun lithia. To ho řadí mezi pět největších ložisek na světě. LAC, která spolupracuje na projektu v Argentině s druhým největším světovým producentem lithia SQM, pro ložisko v Nevadě musí vyvinout novou techniku těžby. Nikde na světě se totiž zatím netěží lithium z jílu. Za ty náklady a úsilí to ovšem stojí, protože ložisko svou velikostí „umístí USA na mapu“, řekl prezident severoamerických aktivit LAC Alexi Zawadzki.

Spojené státy měly několik desetiletí na trhu s lithiem dominantní postavení. „Přišly o ně v polovině 90. let, kdy Chile zahájilo těžbu ze solných plání při nižších nákladech, než s jakými byla spojena těžba z tvrdých hornin v USA,“ uvedl analytik USGS Brian Jaskula.

Ve Spojených státech se lithium nachází převážně v tvrdých horninách, solných roztocích na geotermálních a ropných polích a v jílu. Náklady na těžbu jsou tam proto obecně vyšší než náklady na těžbu ze solných roztoků v Jižní Americe. 

Růst cen sice zlepšuje výhled dalšího vývoje, ale pro těžbu z některých ložisek bude nutné využít zatím neodzkoušenou technologii. Analytik konzultační společnosti Benchmark Mineral Intelligence Andrew Miller však očekává, že v příštích čtyřech až pěti letech by mohla být zahájena těžba u jednoho až dvou projektů.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Najdete na iDNES.cz