Lithia máme dost pro baterky 10 miliard elektromobilů, je ale v nejistých zemích

aktualizováno 
Budoucnost elektromobilů závisí na dostupnosti lithium-iontových baterií. Německá studie odhalila, že lithia jsou na světě dostatečné zásoby, opět ale v politicky poměrně nestabilních oblastech.

Baterie pro elektromobily Nissanu | foto: Nissan

Současná vlna ekologických automobilů a alternativních pohonů má kromě samotné ekologie i jinou, možná ještě významnější příčinu. Vyspělé ekonomiky světa se totiž snaží snížit svou energetickou závislost na cizích státech.

Jestliže v případě dodávek ropy se musí velká část světa spoléhat na Rusko nebo Blízký východ, alternativní zdroje energie mohou státy získávat na svém vlastním území. Třeba zvýšenou spotřebu elektřiny pro elektromobily snadno pokryje nějaká ta nová elektrárna (ideálně atomová nebo na obnovitelné zdroje).

Jenže ani výrobou velkého množství elektromobilů se vlády světových velmocí i malých států své energetické závislosti na často nestabilních zemích třetího světa zcela nezbaví. Jen tím rozloží rizika na více menších částí.

Německá studie Centra pro sluneční energii a výzkum vodíku ze Stuttgartu totiž sice ukázala, že na světě je dostatek lithia pro výrobu baterií do asi 10 miliard elektromobilů. Přitom ho ještě zbude dost pro jiné účely.

Studie zároveň varuje před přílišnou závislostí na těžbě lithia. Asi polovina jeho světových zásob se totiž nachází v Bolívii, druhou největší zásobárnou je Chile. Ani jedna ze zemí rozhodně není příkladnou ukázkou politické stability, elektromobilový průmysl přitom bude na dodávkách z těchto zemí závislý.

Dostatečné zásoby lithia ale zároveň mohou znamenat, že elektromobily a klasické vozy se spalovacími motory vedle sebe budou existovat ještě hodně dlouho. Již čtyřicet let totiž slýcháme zkazky o tom, že ropa dojde za 40 let. A snížení její spotřeby díky elektromobilům může tento interval ještě prodloužit.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily....

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem...

VW a Ford vytvoří alianci, společnou dodávku představí v roce 2022

Ford může nabídnout Volkswagenu velké zkušenosti s vývojem dodávek. Model...

Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Honda CR-V 2,2 i-CDTi 4x4...
Honda CR-V 2,2 i-CDTi 4x4...

r.v. 2005, naj. 244 025 km, diesel
119 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz