Diskuze
Lidé nechápou autonomní auta. Podpora od „ajťáků“ tomu nepomůže
Děkujeme za pochopení.
J85a89r63o93m70i90r 27H32o72b55l26i39k
V dohledné budoucnosti bude potřeba v autě řidič. Když ne na řízení, tak na dohled nad fungováním vozu a právní odpovědnost za případně způsobené škody. Bezšoférovské (a ještě k tomu komerční) fungování může fungovat jen v zabezpečených jízdních koridorech s maxmálním vyloučením náhodných jevů (zvěř, děti, cyklisti, neautonomní auta,...). Použitelné zkušenosti k tomu jsou - letecká i kolejová doprava, omezeně i námořní provoz - tam všude je už roky běžné, že standardní provoz běží autonomně, ale pod dohledem, protože neočekávané nelze naprogramovat.
P51e65t28r 97Š76t40ě65p
Ja jako "ajtak" jsem naopak proti tomu, aby jakykoliv software ridil moje auto, dum nebo zivot - protoze z praxe moc dobre vim, jak mizerne je vetsina SW napsana a jak vyrobci flinkaji podporu a aktualizace svych produktu.
D62a70v53i49d 48M45a48l18i64n24a
Funkci "autonomního letadla" vyzkoušeli už Francouzi na Caravelle v 60 letech. Letadlo dokázalo "samo" odstartovat, uletět trať a zcela zvládlo přistání, bez zásahu pilota. Proč tedy jsou stále v kokpitu letadla piloti? Samozřejmě se jedná o zodpovědnost! Programátoři jsou schopni naprogramovat vozidlo na standartní postupy. Ale jak jsou tyto stroje naprogramovány pro případy krizových situací? To jako napíší posádce "Sorry error - restart"? Jako příklad odpovědnosti bych použil dítě. Je to nevyzpytatelný tvor, který Vám může ve městě kdykoli vběhnout pod kola a potom třeba ani brždění nepomůže a člověk, který nechce způsobit neštěstí to vozidlo raději někam strhne i za cenu třeba nárazu do pevné překážky s rizikem vlastního ohrožení. Jak bude naorogramovaný stroj? Koho ohrozí? Dítě, nebo posádku? A kdo za taková rizika přebere odpovědnost? To už ukazují ty nehody autonomních vozidel dnes. Všichni ti IT experti od nich dávají ruce pryč a nikdo za nic nemůže. Takže Sorry - error.
M60i61c30h64a98l 68H39a73v27l83e24n46a
Jsem trochu z oboru, tak pridam par postrehu:
1) ta technologie je bliz, nez si vetsina lidi mysli, realne za 5-10 let bude dostupna na vetsinu aut (to neznamena, ze bude s oblibou prijimana)
2) alespon v prvnich verzich bude auto spolehat na velmi podrobne mapy, ktere budou prakticky denne aktualizovany, proto jizda za spatnych podminek (dest, mlha, ...) bude vlastne bezpecnejsi (kamery nejsou hlavnim zdrojem informace pro rizeni, krome mapy tam budou i dalsi senzory)
3) asi nejpodstatnejsi vyhodou tech aut (ze socialniho/ekonomickeho hlediska) bude to, ze budou umet jezdit i prazdna, t.j. odjedou si zaparkovat domu, pripadne vyzvednout nekoho dalsiho z rodiny - celkove bude stacit mene aut a nebude potreba parkovat v centrech mest
4) hlavni soucasnou nevyhodou je prilisna konzervativnost (ohleduplnost) algoritmu: pri agresivnejsim stylu jizdy ostatnich prakticky bez sance zapojit se do provozu, stejna cesta trva dele nez lidskemu ridici a podobne, ale i na tom uz se intenzivne pracuje
M40i70l75a86n 62N85ě91m58e32c
Ze kterého oboru? Z automotive, nebo z IT? Hádám, že z toho druhého.
M79i51l47a54n 59N41ě49m24e57c
Já stejně moc nevěřím tomu, že je to v dohledné době reálné. A že jsou z takové vize nadšení zrovna ajťáci, ve mně tenhle dojem jen posiluje.
V první řadě bych řekl, že se s tím začíná ze špatného konce. Jestli je to taková brnkačka, proč už třeba nejsou dávno automatizovaná veškerá kolejová vozidla? U těch je to přece řádově jednodušší problém - trasa je předem daná, přesná trajektorie vymezená kolejemi, zbývá jen hlídat rychlost a nenadálé překážky v jízdní dráze a nastavení výhybek.
Dovedu si představit podobný vývoj, jaký už dlouho probíhá u letadel. Dokud jde všechno podle plánu a technika šlape, jak má, je autopilot mnohem přesnější než člověk. Jenže nedokáže řešit nestandardní situace, takže stejně potřebuje velice kvalifikovaný a soustředěný dohled.
Podobně asi zvládne robotické auto skvěle jízdu po dálnici nebo popojíždění v kolonách a po městě. I tak je ale představa "řidiče", který si cestou nerušeně čte, dost naivní.
A navíc, co třeba cena a spolehlivost takových vehiklů? Už teď dokáže celé auto vyřadit z provozu jedna nespokojená krabička, která hlídá některou dílčí funkci. Až to bude mít vlastní mozek napojený na x elektronických senzorů, nelze očekávat nic menšího než pravé peklo.
V32i82l61é17m 21P93ř95í74h51o95d88a
Já to vidím tak, že nejvyšší formou vývoje autonomních vozidel bude veřejná hromadná doprava.
M33a58r56t51i25n 39V82a73j60s81a61r
Zkušenosti Googlu z provozu jeho testovacích aut jsou takové, že řidiči jsou při prvních jízdách velmi ostražití a autu nedůvěřují. Jakmile ale uvidí, že auto uspokojivě zvládlo pár obtížných situací, karta se obrací a řidiči začínají autu bezmezně věřit. Zejména na základě téhle zkušenosti se proto Google snaží vytvořit technologii, která bude stoprocentně autonomní od samého začátku.
Tesla není autonomní auto, má jen velmi sofistikovaný asistenční systém. A ten první mrtvý řidič doplatil přesně na to rizikové chování, které Google, na rozdíl od Tesly, dokázal u řidičů rozpoznat.
J26i16r91k79a 19H81o20n49c36ů
A co my, kteří rádi řídíme? My, kteří se prostě jedou jen tak, bez cíle, projet, protože je to zábava?
J88a59k68u60b 41N83e33b58u80r90k87a
To je stejný jako se silniční cyklistikou. Tu by někdo taky nejraději zrušil, protože to nechápe :)
J43a94k69u97b 31N94e95b38u30r58k75a
Buď je zavést plošně na vyhrazených komunikacích jako centrálně řízené řešení, nebo to nemá smysl. UI auta nikdy nebude dokonalá a bezchybná v interakci s náhodnými vlivy (chodci, cyklisti, ostatní auta, atd.)
K62a74r70e65l 55B25l41á84h23a
A vy jste schopen (jako řidič) reagovat na to, když vám někdo vběhne pod kola? Myslím si, že elektronika bude vždycky rychlejší než vy.
V63i12t 68O98t73a89h95a19l
Automatická auta se první prosadí pro automatickou přepravu nákladu (náhrada kamioňáků) - a možná i přestanou prasit při předjíždění na D1. Následně ve formě služby- taxi a MHD.
nejsem tak docela přesvědčen, jestli je vůbec správná cesta autonomní vůz "vlastnit". Spíše se dle mého bude civilizace ubírat formou pronájmu autonomních taxíků bez řidiče. veškeré právní náležitosti bude levněji řešit firma pro celý vozový park a ne soukromá osoba.
Trend (v mnoha oborech) jednoznačně směřuje k užívání věcí jako služeb a ne k jejich vlastnictví.
O41d16s33t91r69a93n27ě30n46ý 92U58ž23i84v81a29t76e23l
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...
Stavební pozemek Mrchojedy, okr. Domažlice
Meclov, okres Domažlice
3 090 000 Kč