Zničit nebo trvale poškodit kameru chytrého telefonu jen tak asi nechce nikdo. Jenže přesně to se vám může stát, když se pokusíte vyfotit automobil vybavený moderním hardwarem, zapnutým lidarovým senzorem.
Podobně jako radarové systémy vysílají rádiové vlny ke zjištění vzdálených objektů, využívá lidar pro detekci objektů měření světla, laserového paprsku. Vysláním světelného impulsu a měřením času, za jak dlouho se odrazí a vrátí, tak může lidarový senzor určit vzdálenost objektů v bezprostředním okolí.
Díky tomu dokáže lidarový senzor číst terén před sebou, odhalovat překážky na trase a vytvářet trojrozměrný obraz světa v okolí senzoru. Lidarový senzor se používá k podpoře různých asistenčních systémů pro řidiče, je to horký technologický tip pro připravované systémy autonomního řízení 3. úrovně, různé taxíky bez řidiče a podobně. Pro kamery chytrých telefonů je ale až příliš „horký“.
Malé volvo z čínského gangu pořádá recyklační orgie. Překvapí i cenou![]() |
Za cenu zničeného foťáku v mobilu to světu předvedl jeden z členů skupiny r/Volvo na sociální platformě Reddit.
V krátkosti, Volvo EX90 má v paketu senzorů těsně nad čelním sklem umístěný lidarový senzor. Jeho laser pracuje v infračerveném spektru, o vlnové délce 1 550 nanometrů, a toto světlo má velmi vysokou hustotu energie. Dostatečně intenzivní na to, aby ho ve snaze zaostřit zachytila optika kamery, foťáku chytrého telefonu. A přitom přehřála a zničila jemné prvky obrazového senzoru v mobilu.
Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule![]() |
Na obrazovce přenášející záběr se vám začnou náhodně objevovat barevné pixely, které jako by byly protlačeny do zorného pole kamery. A už tam zůstanou. Natáčení vozu se zapnutým lidarem vám tak může nejen vypálit rybník, ale i fotoaparát v chytrém telefonu, a trvale tak poškodit celé zařízení. O což asi nikdo cíleně neusiluje.