Liaz neskončil. Jeho nástupce se jmenuje Fox

  18:33aktualizováno  18:33
Česká společnost Tedom Truck vrací na české silnice nákladní automobil Liaz, avšak s novým jménem. Automobil Fox (liška) konstrukčně vychází právě z "liazek".

TRADICE POKRAČUJE. Nové nákladní automobily Fox vedle dakarského speciálu Liaz Martina Macíka (vpravo). Fox technicky vychází právě z vozu Libereckých automobilových závodů. | foto: Tedom

Firma chce s lehkým nákladním autem uspět jak doma, tak v zahraničí. "Oproti původnímu modelu vyráběnému v Mnichově Hradišti jsme provedli řadu vylepšení," řekl ředitel závodu Tedom Motory Vlastimil Vildman.

Na novém modelu pracovala firma společně s automobilovým závodníkem a podnikatelem Martinem Macíkem.

"Velkou část podvozku jsme již vyzkoušeli na posledním závodě do Dakaru," dodal Vildman.

Auto bude vyrábět společný podnik Tedomu a Macíka. Závodník totiž vlastní dokumentaci na původní vozy Liaz. Tedom chtěl toto jméno automobilů vzkřísit, ale značka patří firmě AP Trust.

Jakou může mít Fox na trhu šanci? Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by si mohl svoji klientelu najít. "Důležitá bude hlavně kvalitní servisní síť," míní Šípek.

Právě na tu čeští výrobci nákladních aut v devadesátých letech doplatili. Nový Fox bude mít mnoho změn oproti původnímu Liazu. Řadu dílů bude Tedom nakupovat od renomovaných firem. "Ty by měly zajistit co největší spolehlivost celého vozu," tvrdí Vildman.

Motory si bude vyrábět firma v bývalé motorárně Liazu v Jablonci, kde je vyrábí především pro svoji potřebu do vlastních výrobků - kogeneračních jednotek, do autobusů a jako náhradní díly. Montovat bude i motory jiných značek.

Nové auto se bude zatím vyrábět v Jablonci nad Nisou. Pokud se podaří výrobu rozjet, přesune se do nového závodu v Třebíči, který Tedom staví pro montáž vlastních autobusů. V Jablonci zůstane vývoj, výroba prototypů a kabin.

Liaz patřil k největším výrobcům nákladních aut v oblasti bývalé RVHP. V osmdesátých letech vyráběl přes třináct tisíc aut ročně. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí.

Po ztrátě trhů, nevydařené privatizaci a několika pokusech o vzkříšení firma definitivně zkrachovala. Bývalou motorárnu převzala před třemi lety třebíčská firma Tedom, která v Jablonci zaměstnává kolem 200 lidí a postupně navyšuje výrobu motorů.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz