LIAZ vyráběl až třináct tisíc nákladních aut ročně. Oslavil by 60 let

  8:30aktualizováno  8:30
Prvního ledna roku 2013 uplyne šedesát let od chvíle, kdy byl založen národní podnik LIAZ. V dobách své největší slávy zaměstnával v deseti závodech jedenáct tisíc lidí a vyráběl třináct tisíc nákladních aut ročně. Dnes už neexistuje.

Některé desítky let staré užitkové liazky slouží dodnes. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zbyl po něm jen poloprázdný areál v Jablonci nad Nisou - Rýnovicích a nostalgie lidí, kteří v něm od roku 1953 do roku 2010 pracovali.

"LIAZ si pamatuji z dob, kdy jsem chodil jako dítě na první máj, protože liazky jezdily v průvodu. Slavné bývalo loučení se speciály odjíždějícími na Dakar. Je škoda, že podnik zanikl, ale automobilový průmysl z města nezmizel," říká bývalý starosta Jablonce Petr Tulpa. Za jeho působení v čele města LIAZ definitivně skončil. Tehdy už se jmenoval Tedom Truck.

LIAZ patří k československým legendám automobilového průmyslu minulého století. Jeho začátky spadají do roku 1906, kdy bylo v Liberci vyrobeno první osobní auto značky Linser. Rok na to zahájila svoji činnost firma Reichenberger Automobil Fabrik (RAF) vyrábějící nejen osobní a nákladní vozy, ale také autobusy.

V roce 1942 byly vyvinuty základní modely Škody 706 R a autobus Škoda 706 RO, které se vyráběly v LIAZ až do roku 1957. Teprve potom vznikla první řada takzvaných trambusů s typickou kabinou. Kolik typů a řad LIAZ vyráběl, lze dnes najít jen na webových stránkách nadšenců, kteří dokonale zmapovali nejen historii podniku, ale také sportovní úspěchy nebo vzpomínky pamětníků.

Součástí fanouškovského webu www.liaz.cz je galerie se stovkami fotografií nejrůznějších modifikací. "Víme, že tím LIAZ na nohy nepostavíme, ale chceme jeho produkci i vzpomínky zachovat budoucím generacím," vysvětluje tvůrce webu David Fejgl.

Podle bývalého generálního ředitele podniku Jaromíra Jiřičného se LIAZ v podobě, v jaké fungoval na začátku devadesátých let, udržet nemohl. "V roce 1992 skončil boom nákladních aut. Další problém byl v tom, že se v té oblasti začal projevovat velký technický pokrok, na který jsme neměli prostředky," upozorňuje.

Autor:

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

České zastoupení Hyundai má nového šéfa, prošel BMW, Volvem i Škodou

Hyundai i30 N Fastback

Novým generálním ředitelem zastoupení korejské značky Hyundai na českém trhu bude bývalý ředitel Hyundai Motor Slovakia...

Porsche překvapuje novým kupé Cayenne. Už jsme v něm seděli

Porsche Cayenne Coupé

Dvě SUV Cayenne s Macanem jsou nejprodávanějšími modely Porsche. Macan, to menší z nich, je jednička, větší a dražší...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí mladými zákazníky, které...

Najdete na iDNES.cz