Evropská unie začíná ustupovat od pokut pro automobilky, které měly platit v letošním roce. Evropská komise navrhne úpravu systému restrikcí pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
Nový plán představila šéfka komise Ursula von der Leyenová. Změna poskytne automobilkám víc času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce, napsaly agentury DPA a AFP.
„Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor,“ uvedla k navrhované úpravě šéfka komise. Vyjádřila přesvědčení, že úpravu rychle schválí Evropský parlament i Evropská rada.
Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu.
Po oznámení šéfky Komise začaly na burze zpevňovat akcie evropských automobilek, včetně například německých firem Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz.
Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem![]() |
První bezprostřední reakce na prohlášení von der Leyenové jsou smíšené. „Evropský automobilový průmysl byl zachráněn, komise souhlasí s Itálií“, jásá italský ministr podnikání Adolfo Urso.
Vlivní zelení lobbisté šéfku komise kritizují
Naopak vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment (T&E) namítá: „Opatření, které ještě musí schválit vlády EU a europoslanci, je bezprecedentním darem pro evropský automobilový průmysl uprostřed roku, v němž dochází k dodržování předpisů“.
Komise uvedla, že navrhne prodloužit lhůtu pro dosažení souladu s emisními cíli pro rok 2025 až do roku 2027. „Pokud bude tato flexibilita zavedena, umožní výrobcům automobilů prodávat v roce 2025 méně čistá auta výměnou za prodej více čistých modelů v letech 2026–27,“ namítá T&E. „To by oddálilo nárůst výroby elektromobilů v Evropě a odstranil by se tlak na průmysl, aby v roce 2025 zavedl levnější modely elektromobilů.“
Nový návrh Ursuly von der Leyenové komentuje William Todts, výkonný ředitel T&E: „Oslabení pravidel EU pro čistá auta odměňuje opozdilce a dělá jen málo pro evropský automobilový průmysl kromě toho, že zaostává za Čínou v oblasti elektrických vozidel. EU riskuje vytvoření velmi škodlivé nejistoty ohledně přechodu na elektrická vozidla v Evropě. Očekáváme tedy automobilový akční plán, který obnoví důvěru a vrátí Evropu a její průmysl zpět na cestu k 100% bezemisním automobilům v roce 2035.“
S mini elektrem pro Evropu je potíž. Volkswagenu vývoj trvá, Škodě nevychází![]() |
Stávající cíl emisí CO2 pro rok 2025 je podle T&E v dosahu evropských výrobců automobilů, kteří mají na splnění čas do konce roku. „Změnou období na tři roky budou výrobci automobilů pod menším tlakem, aby dodávali cenově dostupnější modely, jako jsou Renault R5 E-Tech a Citroën ë-C3, přičemž oba byly načasovány tak, aby pomohly splnit cíl pro rok 2025,“ dodává Todts.
Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu.
Rozložení pokut na tři roky nestačí, varuje ČR
Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu. Návrh Evropské komise na úpravu pokut pro výrobce aut pokládá Fiala za částečný úspěch. Konkurenceschopnost EU podle něj zajistí jen další tlak na revizi Green Dealu. „Chceme úplné zrušení zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035,“ dodal na síti X.
„Skutečně snížit ceny energií a také pomoci obrannému průmyslu v lepším přístupu k bankovnímu financování,“ dodal. Zákaz spalovacích motorů po roce 2035 budou požadovat také europoslanci Vondra a Ondřej Krutílek (ODS).
Pokuty mají podle europoslanců krátkodobý význam. „Proto budeme prosazovat i včasnější revizi emisních cílů, místo let 2026 u osobních aut a 2027 u náklaďáků v obou případech už letos,“ uvedl Krutílek na síti X.
NÁZOR: Německá vláda s Green Dealem nehne. Scholz blouzní o úspěších elektra![]() |
Česká vláda bude podle nejnovějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky usilovat také o prodloužení období, za které by automobilky měly vykazovat plnění emisních cílů EK, ze tří na pět let. Toto období Česká republika navrhla Evropské komisi již v únoru.
„Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly,“ řekl dnes ČTK Kupka. Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů (EKR), které je součástí. „Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí,“ řekl Vondra.
Česko-italský šik proti pokutám z emisí jde dál. Doufá v porozumění Německa![]() |
Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. „Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě. Přísné limity ovlivňují produkci,“ uvedl.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává asi 13 milionů lidí.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) hodnotí diskusi o pragmatičtějším přístupu k dekarbonizaci podle svého mluvčího Tomáše Jungwirtha. „Pozitivně oceňuje uznání naléhavé potřeby řešit nesmyslné penalizování za hrozící nesplnění cílů za roky 2025 a 2026. Zároveň však upozorňuje na nezbytnost systematičtějšího a delšího přechodného období pro splnění CO₂ cílů.“
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu ovšem upozorňuje: „Vítáme otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO₂ regulace pro rok 2025. Navržené řešení, zprůměrování cílového období na tři roky, je krokem správným směrem, avšak tříleté období pro plnění cílů je nedostatečné. Od počátku jsme prosazovali, aby byl tento horizont prodloužen na pět let, což by poskytlo průmyslu větší jistotu a stabilitu.“
Jungwirth dodává, že systém průměrování emisí CO₂ v delším časovém horizontu byl Sdružením automobilového průmyslu i českými vládními představiteli, včetně premiéra Petra Fialy a ministra dopravy Martina Kupky, navržen již na přelomu listopadu a prosince 2024. „Naše analýzy a tržní prognózy ukazují, že tři roky nejsou dostatečné, a i nadále by takto nastavené cíle CO2 vedly k pokutám v miliardách eur. Proto Česká republika od začátku prosazuje prodloužení tohoto období na pět let, což jsme za Sdružení automobilového průmyslu opakovaně zdůrazňovali i v rámci jednání tématické skupiny s výkonným místopředsedou Evropské komise pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphanem Séjourném.“
„Vítáme, že vedle emisí se strategický dialog zaměřuje i na další neméně důležité oblasti – baterie, autonomní mobilitu a podmínky pro těžkou dopravu a autobusy,“ dodává Tomáš Jungwirth.
„Podpora evropského dodavatelského řetězce baterií a autonomní mobility je pozitivním signálem. Je nezbytné zajistit i odpovídající podmínky pro těžkou dopravu a autobusy. Tato odvětví čelí specifickým výzvám, které dosud nenalezly patřičné uznání v legislativních plánech EU,“ doplňuje Marco Boggian, vedoucí regulatorních záležitostí ve Sdružení automobilového průmyslu.
„Oceňujeme společnou snahu Evropské komise a klíčových aktérů na poli evropské politiky při hledání pragmatických řešení pro automobilový průmysl. Věříme, že akční plán pro automobilový sektor bude reflektovat naše priority a těšíme se na spolupráci s evropskými institucemi při jeho implementaci. Jsme připraveni nadále aktivně přispívat k rozvoji udržitelnosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v Evropě,“ uzavírají zástupci AutoSAPu.
Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu.. Přímo zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc. V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno 1 477 663 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 452 881 představovaly osobní automobily. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 000 lidí.
V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.