Autofotka týdne: Auto z papíru, které jezdí, lepili tři měsíce

aktualizováno 
V designu japonských lexusů můžeme vypozorovat jistou podobnost s origami. V Británii postavili jezdící model Lexusu IS, který má japonské umění oslavit. Poslepovat auto z 1 700 dílů lepenky nakrájených laserem trvalo tři měsíce.

Papírový lexus pohání elektromotor. Designérům, specialistům na řezání laserem, modelářům a dalším řemeslníkům trvala stavba tři měsíce. Nejprve bylo třeba originální auto naskenovat a vytvořit trojrozměrný digitální model, ten pak rozkrájeli na virtuální plátky, které vyřezali z centimetr tlusté lepenky. Ruben Marcos z týmu modelářů přiznává, že třeba sedadla vyráběli několikrát. A kola vyžadovala velké úpravy.

Hračkou nebylo ani lepení jednotlivých vrstev lepenky k sobě. Lepidlo bylo třeba nechat vždy deset minut schnout. Jen prosychání jednotlivých vrstev trvalo 12 dní.

Z lepenky je vymodelovaný také interiér, funkční dveře a původní světla. Celý výtvor podpírá rám z hliníku a oceli. Elektromotor schovaný v útrobách pohání kola, která jsou ovšem schovaná, na pohled auto spočívá na papírových obručích.

Origami papírový Lexus IS

Celý projekt má vzdát hold elitním řemeslníkům v továrnách Lexusu, kterým se říká takumi. To je prastaré japonské slovo, které lze volně přeložit jako „řemeslník“. U Lexusu se těší obrovské vážnosti, pracují jako výstupní kontroloři.

Fotogalerie

„Jejich úkolem je osobně zajistit, hmatem a zrakem, aby vozy vyjíždějící z bran závodu byly vyrobeny a zpracovány v souladu s neslýchanými standardy,“ uvádí automobilka. „Každý z řemeslnických mistrů takumi uplatňuje své dovednosti ve specializované oblasti,“ popisuje Lexus.

A právě origami, japonské umění skládání papírových modelů, je jeden z testů, kterým se při výchově takumi ověřuje zručnost. Skládají origami kočku - na fotkách je usazená na středovém panelu přístrojovky papírového auta - musí to zvládnout jednou rukou (tou méně dominantní) pod devadesát sekund. Lexus při stavbě papírového auta tento test zadal Markovi Bolithovi, respektovanému tvůrci origami; ten však než netradiční pokus zvládl, potřeboval na to několik pokusů.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz