Létající auto pohání vodík. Vypadá jako dron a sporťák v jednom

  • 48
Společnost Alaka’i Technologies představila model svého létajícího dopravního prostředku. Jmenuje se Skai, je poháněn vodíkovými články a vypadá jako dron spojený s luxusním sporťákem. Firma doufá, že by z něj jednou mohlo být taxi, náklaďák i ambulance.

Firma Alaka’i Technologies doufá, že létající auto bude jednou sloužit veřejnosti pro přepravu lidí i nákladů. Odborníci však varují, že před schválením pro lety bude muset překonat řadu regulačních překážek, píše agentura AP.

Skai má na střeše šest rotorů a uvnitř sedadla pro pět lidí. Podobně jako drony vzlétá a přistává vertikálně. Od konkurenčních strojů se však liší tím, že není poháněn těžkými bateriemi, ale lehkými vodíkovými palivovými články. Dolet auta Skai je 644 kilometrů a dokáže přepravit až 454 kilogramů nákladu.

S létajícím autem poletí prozatím pilot, který bude Skai řídit pomocí dvou pákových ovladačů. Existuje však i technologie pro autonomní lety, uvedl generální ředitel firmy Stephan Hanvey.

Advokát společnosti Dorsey & Whitney Thaddeus Lightfoot, který pomáhá firmám s orientací v pravidlech Federálního úřadu pro letectví (FAA), však varuje, že bude trvat roky, než FAA povolí lety podobnými dopravními prostředky bez řidiče. Regulátoři se nyní potýkají s tím, co dělat s rostoucím množstvím menších dronů, které používají fandové do letectví a filmaři. Letos FAA zmírnil omezení pro lety malých dronů nad davy a v noci.

Hudba desetileté budoucnosti

Dopravní prostředky ve tvaru dronu, jako je Skai, musí nejprve prokázat svoji způsobilost k letu, jako běžná letadla. Poté musí získat komerční certifikaci, což je další složitý proces, uvádí Lightfoot.

„Technologie je zajímavá, ale regulační cesta bude velmi dlouhá,“ upozorňuje. Dodává, že nápad umožnit lidem létat ve velkém letadle bez pilota je mimo současný regulační systém.

Hanvey připouští, že bude trvat nejméně deset let, než se firmě podaří realizovat její vizi, tedy mít flotilu letadel pro přepravu cestujících ve velkých městech rychlostí téměř 120 mil za hodinu (asi 193 kilometrů v hodině). 

Před použitím pro osobní přepravu by Skai mohlo sloužit k přepravě potravin nebo vody po katastrofách, jako jsou hurikány nebo požáry, které mohou zničit infrastrukturu. Může se použít také jako ambulance nebo pro evakuaci lidí. Skai je rovněž vybaven vysílačem, díky kterému ho lze využít jako věž pro přenos signálu pro mobilní telefony.

Firma Alaka’i Technologies doufá, že létající auto bude jednou sloužit veřejnosti pro přepravu lidí i nákladů. Odborníci však varují, že před schválením pro lety bude muset překonat řadu regulačních překážek.

,