První létající auto, které může oficiálně jezdit po silnici, postavil Čech

  13:00aktualizováno  13:00
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. Je to první létající auto na světě, které dostalo registrační značky.

Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v nenápadném hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. | foto: ČTK

Futuristicky vyhlížejícího autovírníku, který má potřebné vybavení a certifikaci k jízdě po pozemních komunikacích, hodlá firma vyrobit prvních 40 kusů. „Je to první certifikované létající auto na světě. Opatřeno je i registrační značkou,“ řekl ČTK ředitel společnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničním konstruktérům se také podařilo vyrobit prototypy létajících vozidel, avšak jejich stroje zatím nemůžou do provozu na silnici.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.

Větší, horní vrtulí (správně rotorem) se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.

Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské náměstí v Praze, kde s přáteli popil kávu. „Přistál jsem na letišti v Letňanech a odtud jsem jel po vlastní ose až na Václavák. Po cestě mě kontrolovali překvapení policisté a vše bylo v pořádku,“ podotkl Březina, jehož stroj při jízdě Prahou vzbudil velký zájem místních obyvatel i turistů.

Létající stroj dokáže ve vzduchu urazit za hodinu až 180 kilometrů, na silnici za stejnou dobu zvládne ujet až 40 kilometrů. Pilot, který se po přistání promění v řidiče, musí před jízdou po silnici pouze připevnit rotor a umístit na zadní stabilizační křídlo registrační známku. Stroj je totiž vybaven homologovanými světly, blinkry i zpětnými zrcátky.

O autovírník už má zájem několik prvních nadšenců z Česka a firma Nirvana Systems jej představí na dubnovém leteckém veletrhu v Německu. „Uvidíme, jak na novinku bude reagovat trh. Pokud vše klapne, tak bychom letos mohli zahájit výrobu první série 40 autovírníků,“ řekl Březina. Cena autovírníku je kvůli úpravám o deset až patnáct procent vyšší než u klasického vírníku. „Bude se pohybovat zhruba od 2,5 do čtyř milionů korun podle typu a vybavení,“ uvedl Březina.

Fotogalerie

Zkonstruovat létající stroj, který kombinuje vírník a automobil, Březina toužil již dlouho. Při delších letech s vírníkem totiž piloti musí komplikovaně tankovat pomocí doprovodného vozidla, které v místě přistání zajede na nejbližší čerpací stanici a přiveze kanystry s benzinem. „Jednou se nám na výletě po přistání stalo, že jsme museli požádat policii, aby nás na půl kilometru vzdálenou benzinku doprovodila,“ podotkl Březina. Tyto starosti nyní pilotům autovírníku odpadnou.

Podle Březiny jsou vírníky velmi bezpečné. „Létají poměrně nízko a jsou odolné vůči rozmarům počasí. Nevadí jim vítr, termika, déšť ani sníh,“ řekl Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letišti v Přerově montuje od roku 2011, kdy je začala dovážet z Německa. Prodává i paramotory a součástí jejího areálu je letecká škola.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Další povinnost z EU. Auta musí přijímat i digitální rozhlas

Škoda Scala

Poslech digitálně šířeného rozhlasu DAB je pro většinu Čechů vymoženost, kterou ze svých automobilů většinou neznají....

Najdete na iDNES.cz