První létající auto, které může oficiálně jezdit po silnici, postavil Čech

  13:00aktualizováno  13:00
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. Je to první létající auto na světě, které dostalo registrační značky.

Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v nenápadném hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. | foto: ČTK

Futuristicky vyhlížejícího autovírníku, který má potřebné vybavení a certifikaci k jízdě po pozemních komunikacích, hodlá firma vyrobit prvních 40 kusů. „Je to první certifikované létající auto na světě. Opatřeno je i registrační značkou,“ řekl ČTK ředitel společnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničním konstruktérům se také podařilo vyrobit prototypy létajících vozidel, avšak jejich stroje zatím nemůžou do provozu na silnici.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.

Větší, horní vrtulí (správně rotorem) se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.

Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské náměstí v Praze, kde s přáteli popil kávu. „Přistál jsem na letišti v Letňanech a odtud jsem jel po vlastní ose až na Václavák. Po cestě mě kontrolovali překvapení policisté a vše bylo v pořádku,“ podotkl Březina, jehož stroj při jízdě Prahou vzbudil velký zájem místních obyvatel i turistů.

Létající stroj dokáže ve vzduchu urazit za hodinu až 180 kilometrů, na silnici za stejnou dobu zvládne ujet až 40 kilometrů. Pilot, který se po přistání promění v řidiče, musí před jízdou po silnici pouze připevnit rotor a umístit na zadní stabilizační křídlo registrační známku. Stroj je totiž vybaven homologovanými světly, blinkry i zpětnými zrcátky.

O autovírník už má zájem několik prvních nadšenců z Česka a firma Nirvana Systems jej představí na dubnovém leteckém veletrhu v Německu. „Uvidíme, jak na novinku bude reagovat trh. Pokud vše klapne, tak bychom letos mohli zahájit výrobu první série 40 autovírníků,“ řekl Březina. Cena autovírníku je kvůli úpravám o deset až patnáct procent vyšší než u klasického vírníku. „Bude se pohybovat zhruba od 2,5 do čtyř milionů korun podle typu a vybavení,“ uvedl Březina.

Fotogalerie

Zkonstruovat létající stroj, který kombinuje vírník a automobil, Březina toužil již dlouho. Při delších letech s vírníkem totiž piloti musí komplikovaně tankovat pomocí doprovodného vozidla, které v místě přistání zajede na nejbližší čerpací stanici a přiveze kanystry s benzinem. „Jednou se nám na výletě po přistání stalo, že jsme museli požádat policii, aby nás na půl kilometru vzdálenou benzinku doprovodila,“ podotkl Březina. Tyto starosti nyní pilotům autovírníku odpadnou.

Podle Březiny jsou vírníky velmi bezpečné. „Létají poměrně nízko a jsou odolné vůči rozmarům počasí. Nevadí jim vítr, termika, déšť ani sníh,“ řekl Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letišti v Přerově montuje od roku 2011, kdy je začala dovážet z Německa. Prodává i paramotory a součástí jejího areálu je letecká škola.

Autoři: ,

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

Najdete na iDNES.cz