První létající auto, které může oficiálně jezdit po silnici, postavil Čech

  13:00
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. Je to první létající auto na světě, které dostalo registrační značky.
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po...

Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v nenápadném hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. | foto: ČTK

Futuristicky vyhlížejícího autovírníku, který má potřebné vybavení a certifikaci k jízdě po pozemních komunikacích, hodlá firma vyrobit prvních 40 kusů. „Je to první certifikované létající auto na světě. Opatřeno je i registrační značkou,“ řekl ČTK ředitel společnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničním konstruktérům se také podařilo vyrobit prototypy létajících vozidel, avšak jejich stroje zatím nemůžou do provozu na silnici.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.

Větší, horní vrtulí (správně rotorem) se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.

Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské náměstí v Praze, kde s přáteli popil kávu. „Přistál jsem na letišti v Letňanech a odtud jsem jel po vlastní ose až na Václavák. Po cestě mě kontrolovali překvapení policisté a vše bylo v pořádku,“ podotkl Březina, jehož stroj při jízdě Prahou vzbudil velký zájem místních obyvatel i turistů.

Létající stroj dokáže ve vzduchu urazit za hodinu až 180 kilometrů, na silnici za stejnou dobu zvládne ujet až 40 kilometrů. Pilot, který se po přistání promění v řidiče, musí před jízdou po silnici pouze připevnit rotor a umístit na zadní stabilizační křídlo registrační známku. Stroj je totiž vybaven homologovanými světly, blinkry i zpětnými zrcátky.

O autovírník už má zájem několik prvních nadšenců z Česka a firma Nirvana Systems jej představí na dubnovém leteckém veletrhu v Německu. „Uvidíme, jak na novinku bude reagovat trh. Pokud vše klapne, tak bychom letos mohli zahájit výrobu první série 40 autovírníků,“ řekl Březina. Cena autovírníku je kvůli úpravám o deset až patnáct procent vyšší než u klasického vírníku. „Bude se pohybovat zhruba od 2,5 do čtyř milionů korun podle typu a vybavení,“ uvedl Březina.

Zkonstruovat létající stroj, který kombinuje vírník a automobil, Březina toužil již dlouho. Při delších letech s vírníkem totiž piloti musí komplikovaně tankovat pomocí doprovodného vozidla, které v místě přistání zajede na nejbližší čerpací stanici a přiveze kanystry s benzinem. „Jednou se nám na výletě po přistání stalo, že jsme museli požádat policii, aby nás na půl kilometru vzdálenou benzinku doprovodila,“ podotkl Březina. Tyto starosti nyní pilotům autovírníku odpadnou.

Podle Březiny jsou vírníky velmi bezpečné. „Létají poměrně nízko a jsou odolné vůči rozmarům počasí. Nevadí jim vítr, termika, déšť ani sníh,“ řekl Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letišti v Přerově montuje od roku 2011, kdy je začala dovážet z Německa. Prodává i paramotory a součástí jejího areálu je letecká škola.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Východoněmecký unikát. V NDR měli vlastní patrové autobusy

Ze zemí tehdejšího Východního bloku se sériová výroba patrových autobusů týkala pouze Východního Německa, přičemž se tak dělo v objemově i časově omezeném rozsahu. Mluvíme o autobusech Do 54 a Do 56,...

Veteranfest překonal sám sebe. Dorazily stovky aut, celebrity i veteš

Že vám spálený benzín a olej smrdí? Zkuste se vypravit poslední červnovou sobotu do prostopášných zahrad zámku Austerlitz ve Slavkově u Brna a někomu tam o tom vyprávět. Nedáte to. Jakmile totiž...

Formule Ferrari je v Praze. Ze statisíců kostiček ji postavili v Kladně

Model závodního vozu formule 1 Ferrari SF-24 v životní velikosti postavený z téměř 400 tisíc kostek lega je k vidění v pražských Holešovicích. Jedinečná skládačka bude v showroomu Alzy do 20....

Zvedání auta není věda. Chyba ale může auto trvale poškodit

Najít při obchůzce bazarů takový vůz, který by neměl omačkané prahy od nesprávné manipulace s heverem, se rovná skoro zázraku. Přitom správné „vyheverování“ auta není nic složitého. Stačí se jen...

7. července 2025

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

7. července 2025

Jak rychle ochladit interiér rozpáleného vozu? Výheň vyvětrá průvan

Auto zaparkované na přímém slunci předznamenává nepříjemný zážitek pro řidiče i pasažéry. Vůz, uvnitř kterého je interiér rozpálený jako trouba či gril, k vyjížďce rozhodně neláká. Jak jej tedy...

7. července 2025

Problém AdBlue. Povinný katalyzátor s močovinou v motoru vás může přijít draho

Premium

Snaha o snižování emisí přinesla uživatelům naftových aut jednu dosud nevídanou povinnost: doplňování kapaliny AdBlue. Majitelé nových aut s dieselovým motorem vyrobených zhruba od roku 2018 se bez...

7. července 2025

Výměna žárovky v autě není věda. Zvládne to i naprostý laik

Z nových aut sice kvapem mizí, v těch levnějších je ale stále najdete. Výměna žárovek proto stále patří k základním dovednostem řidiče. Hodí se znát, jak žárovky správně měnit a jaké vlastně do auta...

6. července 2025

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

6. července 2025

Nečekejte na pokutu. Zkontrolujte si světla sami a včas

Stěrače stírají, světla svítí! Nejen před technickou byste měli zkontrolovat, zda světla vašeho vozu skutečně svítí všechna. Ne každý vůz totiž dokáže na nefunkční žárovky upozornit.

5. července 2025

Autozápisník: Kultovní Volvo 240 bylo předjeto a mercedes couval 6,5 hodiny

Červen byl v autobranži ve znamení rekordů a výročí, ale i zajímavých premiér a nápadů. Kultovní Volvo 240 bylo výrobně předjeto, Suzuki nabízí jídlo do mikrovlnky a Tesla poprvé plně autonomně...

5. července 2025

Do Chorvatska to jde i bez tunelů. Horské průsmyky nabídnou víc než jen objížďku

Vyrážíte autem do Chorvatska? Poradíme, kudy projet a jak se co nejvíce vyhnout placeným tunelům. Cestu sice urychlí, ale leze to pořádně do peněz. Co si radši užít vyhlídkové trasy přes horské...

4. července 2025

Před německými obchody je i v neděli rušno. Obsadí je plechoví krasavci

Když v neděli do Německa, tak ne za nákupy. O posledním dni v týdnu totiž naši západní sousedé striktně dodržují klid. Avšak přestože jsou obchody a fabriky zavřené, tak mnohá parkoviště u nich...

4. července 2025

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

4. července 2025

Tajemné embéčko fantomem cyklozávodů. Bylo v Brně, doprovodilo i kanibala

Již zítra, v sobotu 5. července odstartuje 112. ročník nejslavnějšího cyklistického závodu světa. Škoda Auto je partnerem Tour de France už 22 let. Je to majstrštyk české značky, ze kterého mají...

4. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.