Velkou legendou nejen východoněmeckých silnic se stal lehký užitkový automobil Barkas B 1000. Na počátku svého věku bezpochyby moderní vůz se však z nouze vyráběl tak dlouho, až přitom stihl značně zastarat. Konec jeho výroby přišel nedlouho po pádu Berlínské zdi, kdy v novém, tržním prostředí neměl šanci čelit vozům konkurenčním.
Autor: z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000 se vyráběl v letech 1961 až 1990. Vzhledem ke třem dlouhým dekádám produkce bylo velkou chybou, že tak trochu ustrnul ve vývoji a postupně se stával zastaralejším a zastaralejším (v centrálně řízených ekonomikách víceméně nic neobvyklé, viz osobní vůz Trabant 601 ze stejné země nebo náš ekvivalent barkasa – Škoda 1203). V roce 1990 šel sice do sériové výroby vylepšený Barkas B 1000-1 osazený licenčním čtyřdobým čtyřválcem od Volkswagenu (což bylo o jeden válec a dvě doby víc než u původního B 1000), ale už v roce následujícím jeho výroba skončila.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Vozidla vyráběl VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt (tehdejší nepěkné jméno města bylo naštěstí dočasné, správné jméno zní Chemnitz, u nás známé jako Saská Kamenice). Finální montáž standardních verzí probíhala v továrně ve městě Hainichen. Města jsou od sebe vzdálena asi 20 kilometrů.
Autor: z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Důkazem, že se východoněmečtí konstruktéři snažili neustrnout ve vývoji, byly tři prototypy Barkas B 1100 z let 1969 až 1972, vyznačující se vyšším výkonem a vyšší užitečnou hmotností (dva z prototypů byly se čtyřdobým čtyřválcem Moskvič o objemu 1 478 ccm a výkonu 75 koní). Sériovou výrobu ovšem strana a vláda neschválily, protože by se to samozřejmě neobešlo bez finančních prostředků na investice s tím spojené. Týkalo by se to i nutnosti vyřešit otázku motorů, protože Sověti těch svých neměli nazbyt.
Autor: public domain
Celkem bylo vyrobeno 175 740 vozů Barkas B 1000 a 1 900 vozů Barkas B 1000-1. Když si to porovnáme s dlouhým obdobím výroby, tak vidíme, že roční objemy produkce nebyly nijak závratné. Nejvíc se jich vyrobilo v roce 1974, a to 8 176 kusů.
Autor: FORTEPAN / Bauer Sándor
Dvě zelené dodávky Barkas B 1000 na jedné z pěších zón v Budapešti
Autor: FORTEPAN / Mezey András
V době svého vzniku představoval Barkas B 1000 velice moderní vůz s jednou slabinou ve formě dvoudobého tříválce. A protože finální typ motoru pro B 1000 nebyl v roce 1961 ještě k dispozici, montoval se do vozů ověřovací série starší typ motoru o zdvihovém objemu 900 ccm a výkonu 40 koní. Ale už začátkem roku 1962 přišel očekávaný motor o zdvihovém objemu 992 ccm a výkonu 42 koní. A v roce 1972 se podařilo výkon motoru zvýšit na 45 koní. Motor byl posazený před přední nápravou a poháněl přední kola.
Autor: Andrew Bone, CC BY 2.0
Když se Barkas B 1000 objevil, mohl se směle měřit se svými západními konkurenty VW Transporter T1, Ford Taunus Transit nebo Renault Estafette, přičemž některé z nich po některých stránkách i předčil. Ale později začal kvůli absenci inovací zaostávat.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000 dostal samonosnou karoserii trambusového provedení pro většinu vyráběných variant. Vedle toho se objevily verze s pomocným rámem, typickým příkladem takového řešení je valník.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Velkým plusem Barkasu B 1000 byla nízko položená podlaha (u vozů se samonosnou karoserií) a relativně velká užitečná hmotnost. Při vlastní hmotnosti pouhých 1 200 kilogramů uvezl 1 000 kilogramů nákladu.
Autor: FORTEPAN / Péterffy István
V kontrastu k celkově omezeným počtům, které dělaly z Barkase B 1000 nedostatkové „zboží“, se tento vůz vyráběl v bohaté řadě variant. Malý vzorek z těch častých vidíme na obrázku. KA je dodávka (Kastenwagen), KM dodávka kombi (Kasten-Mehrzweckwagen), KB mikrobus (Kleinbus), KK sanitka (Krankenwagen), FR rámová platforma pro různé nástavby (Fahrerhaus-Rahmenausführung), HP valník (Pritschenfahrzeug).
Autor: vyobrazení z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000 v provedení valník
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000 v provedení mikrobus byl osmimístný, kromě řidiče a jeho spolujezdce měl další dvě řady sedadel po třech místech. A vzadu se ještě nacházel bohatě dimenzovaný zavazadlový prostor.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Mnoho Barkasů B 1000 vzniklo ve verzích sanitních. Ostatně jakou jinou možnost v NDR měli – je to podobné případu tuzemskému, kdy u nás se zase vyráběly sanitky Škoda 1203.
Autor: Deutsche Fotothek, CC BY-SA 3.0 DE
Barkas B 1000 jako vůz hasičský
Autor: JoachimKohler-HB, CC BY-SA 4.0
Barkas B 1000 v provedení valník. Oproti ostatním provedením Barkasu B 1000, které měly palivovou nádrž o objemu 45 litrů, dostaly verze s podvozkovým rámem nádrž 75litrovou, což umožnila větší prostorová volnost po korbou.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000, na platformy s podvozkovým rámem se montovaly i různé skříňové nástavby, včetně izotermických.
Autor: Fotografie z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000 ve verzi výsuvného otočného žebříku
Autor: VEB Barkas-Werke
Jsou známy i Barkasy B 1000 s podvozkovým rámem v prodloužených třínápravových verzích. Nejednalo se o tovární výrobu, ale o přestavby. Zde vidíme dlouhý valník s plachtou.
Autor: Felix O, CC BY-SA 2.0
Prodloužený třínápravový Barkas B 1000 jako odtahovka v Budapešti
Autor: FORTEPAN / Bojár Sándor
A ještě jednou třínápravová odtahovka Barkas B 1000 z Maďarska, tentokrát zvěčněná během prvomájového průvodu.
Autor: FORTEPAN / Gábor László
Ještě větším unikátem než prodloužené třínápravové provedení Barkasu B 1000 je tahač návěsů.
Autor: Rassehund, CC BY-SA 3.0
Někteří kutilové využili barkasa jako platformu pro vlastní stavbu obytného automobilu. Zde vidíme výsledek jednoho poněkud svérázného způsobu modifikace barkasa na obytný automobil, kdy byla na valníkovou verzi posazena nástavba získaná úpravou obytného přívěsu.
Autor: Andrew Bone, CC BY 2.0
Výjev z jednoho východoněmeckého sídliště, vlevo vedle sušáků na prádlo stojí Barkas B 1000.
Autor: Deutsche Fotothek, CC BY-SA 3.0 DE
Sanitka Barkas B 1000 SMH-3, která se vyráběla od poloviny 80. let, se vyznačovala zvýšenou střechou a dveře na zadní stěně se neotevíraly do strany, ale nahoru. Písmena SMH znamenají Schnelle Medizinische Hilfe (sanitky s klasickou karosérií pro rychlou lékařskou pomoc se značily Barka B 1000 SMH-2).
Autor: Országos Mentőszolgálat
Za udržovaným a provozuschopným barkasem v rukou veteránisty se dnes ohlédne nejen Němec. Barkas B 1000 představoval v době vzniku moderně řešený vůz. Měl motor vpředu s pohonem předních kol a měl všechna kola nezávisle zavěšená. Ne všechny vozy stejné kategorie tehdy ve světě vyráběné se tím mohly pochlubit. Povedená byla i do nemalé míry aerodynamicky přívětivá samonosná karoserie s nízko položenou podlahou.
Autor: Felix O, CC BY-SA 2.0
Nové Barkasy B 1000 v několika verzích v Maďarsku
Autor: FORTEPAN / Faragó György
Barkasy B 1000 ve službách maďarské pošty
Autor: FORTEPAN / Magyar Rendőr
Valník Barkas B 1000 v barvách maďarského nákladního taxi Fősped
Autor: FORTEPAN / Bojár Sándor
V levé řadě na třetí pozici Barkas B 1000 a před ním lehký užitkový automobil Nysa polské výroby, na konci pravé řady je potom opět polský Žuk.
Autor: FORTEPAN / FŐMTERV
Nemalá množina automobilů na této fotografii zahrnuje i světle zelený mikrobus a světle modrou dodávku Barkas B 1000.
Autor: FORTEPAN / Záray Péter
Barkas B1000 jako valník s plachtou
Autor: FORTEPAN / Záray Péter
Fotografie s Barkasem B 1000 v pozadí byla pořízená během konání Velké ceny Maďarska Formule 1 v roce 1986. Vpředu se do snímku připletly dvě rajtrácslányok, chcete-li grid girls. Ale ty už se dneska do žádného snímku z velkých cen F1 nezapletou, protože zmizely v propadlišti dějin.
Autor: FORTEPAN / Urbán Tamás
Dvojice bok po boku parkujících Barkasů B 1000, v provedeních dodávka a valník
Autor: FORTEPAN / Záray Péter
Barkas B 1000 v provedení valník a Fiat 850 Coupé
Autor: FORTEPAN / Bojár Sándor
Světle zelený Barkas B 1000 na parkovišti u budapešťského letiště
Autor: FORTEPAN / UVATERV
Barkas B 1000 ve službách maďarského národního leteckého dopravce Malév (Magyar Légiközlekedési Vállalat; doslovný překlad: Maďarská letecká společnost)
Autor: FORTEPAN / Magyar Rendőr
Fotografie dokazující bohaté rozšíření východoněmeckých lehkých užitkových vozidel Barkas B 1000 v Maďarsku, kdy na výjevu z jedné křižovatky vidíme hned tři tato vozidla.
Autor: FORTEPAN / Endre Domonkos
Barkas B 1000 na Pražské ulici v Mladé Boleslavi
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Barkas B 1000 na Oldtimer Bohemia Rally v roce 2014
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ve druhé polovině osmdesátých let se východní Němci snažili inovovat vyráběné automobily nahrazením původních motorů motory západními typu VW, týkalo se to Trabantu 601, Wartburgu 353 a Barkasu B 1000. Dvoudobé dvouválce (Trabant) a tříválce (Wartbug, Barkas) byly nahrazeny čtyřdobými čtyřválci o zdvihovém objemu 1,1, respektive 1,3 litru. Vše se začalo řešit ještě v době před pádem berlínské zdi a vlády jedné strany, před znovusjednocením Německa. Ale když potom ty změny nastaly, přišel brzy i konec po motorové stránce inovovaných východoněmeckých vozů. Pouhý nový motor jim zkrátka nemohl zajistit budoucnost v konkurenčním prostředí. Inovovaný Barkas 1000-1 byl poháněn čtyřválcem o zdvihovém objemu 1 272 ccm a výkonu 58 koní.
Autor: z dobového prospektu, VEB Barkas-Werke
Barkas B 1000-1 adaptovaný na mobilní prodejní místo zmrzliny známé německé značky
Autor: Felix O, CC BY-SA 2.0
Barkas B 1000-1 ve verzi obytného automobilu od firmy Karmann
Autor: fotografie z dobového prospektu, Karmann
Barkas B 1000-1 ve verzi obytného automobilu od firmy Westfalia
Autor: fotografie z dobového prospektu, Westfalia