Sportovní vozy s vybraným rodokmenem si daly dostaveníčko ve francouzském Le Mans. Vstupenkou na tuto sešlost byla dřívější účast ve zdejším legendárním závodě na 24 hodin. A proto tu s číslem 44 nechyběla ani bílá „placka“ Škoda Sport, která vytrvalostní závod jela v roce 1950.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závod Le Mans Classic se sice nejede na 24 hodin - auta různého stáří vyrobená v letech 1923–1981 jedou během závodního víkendu několik jízd po 43 minutách, přesto byl start Škoda Sport velkou událostí. Na legendární trať se totiž o prvním červencovém víkendu vrátila poprvé po 72 letech, tehdy i nyní se stejným startovním číslem.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
„S vidinou téhle chvíle jsme vůz šest let renovovali, jízda v Le Mans byla naším vysněným cílem,“ řekl po prvních několika kolech na 13,6 kilometru dlouhém okruhu Michal Velebný, jeden z pilotů a zároveň jeden těch, kdo se zasloužili o návrat auta přesně do podoby, v níž se objevilo na startu závodu v roce 1950.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Za volantem se střídal se Stanislavem Kafkou. Střídání jezdců po vzoru slavné 24hodinovky je nedílnou součástí každé jízdy na Le Mans Classic. Jednou pak jezdci musí absolvovat i tradiční start, při kterém běží přes cílovou rovinku ke svým autům, která nastartují a vyrážejí na trať.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
„Na dlouhých rovinkách jsme dosahovali vysoké rychlosti a motor se tak proudícím vzduchem chladil víc, než bylo potřeba,“ zmínil Kafka jednu z informací, které mu Velebný sdělil při střídání. „Pro další jízdy jsme proto zakryli část plochy chladiče,“ popsal Velebný
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
„Chvíli jsem se přetahoval o místo s jedním soupeřem, s jiným jsme se navzájem předjížděli v jedné ze zatáček,“ popisoval své první okruhy Kafka. I jeho parťák Velebný potvrdil, že ačkoli ve své věkové kategorii závodila Škoda Sport s vozy vyrobenými v letech 1949 až 1956, diváci viděli sportovní výkony a ne poklidnou projížďku.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Další neodmyslitelnou součástí závodu v Le Mans je jízda v noci. Patří i k tradiční 24hodinovce, ostatně kvůli noční části dostala závodní škodovka před prvním startem v Le Mans dva přidané světlomety.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Plně natankovaný vůz vybavený nářadím a náhradními díly (jen ty se směly během závodu použít k opravám) vážil vynikajících 700 kg.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Na tehdy obvyklé závodní palivo, směs benzínu, etanolu a acetonu, dosahovala Škoda Sport rychlosti až 140 km/h při spotřebě jen asi 12 l na 100 km. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže piloti byli s to zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Jednotlivé jízdy jsou rozplánovány tak, aby každá skupina vytvořená podle věku vozů jela za denního světla i za tmy.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
„Tma smazává rozdíly ve výkonu motorů, je pro všechny stejná,“ říká Velebný a dokládá své tvrzení skokem o dvacet míst vzhůru ve výsledkové listině. „Trochu komplikace je, že část trati je osvětlená, například cílová rovinka a některé zatáčky či šikany, ve zbytku jsme odkázáni jen na světla auta,“ dodává Kafka.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Speciál Škoda Sport vycházel ze sériového vozu ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Dostal odlehčený podvozek, páteřová roura byla zkrácena o 400 mm, změnila se i poloha řízení a pedálů.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Noční jízda je životní zážitek. Vlastně jako celá účast přes sedmdesát let staré škodovky na tomto motoristickém svátku. „Děkujeme našim předkům, že kdysi zkonstruovali a postavili tohle krásné auto a jeli s ním sem do Le Mans. Díky nim tu teď můžeme závodit i my,“ shrnuje za oba piloty Michal Velebný.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál má nízkou otevřenou dvousedadlovou karoserii, ručně vyrobenou z hliníkového plechu. Kvůli malé výšce se muselo změnit rozmístění agregátů, vůz dostal novou vodní pumpu, palivová nádrž se přesunula za sedadla, dodávku paliva do motoru zajišťovalo elektrické čerpadlo.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Masku tvořila pětice žeber, stejně jako u modernizovaných sériových vozů, a dva světlomety.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Škoda Sport používala převážně sériové díly Tudorů, včetně české 12V elektroinstalace PAL nebo pneumatik Barum. Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil: sériový „Tudor“ měl 32 koní, závodní speciál 50.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
“Vůz si při náročném víkendu vystačil s běžnou pečlivou údržbou, vyhnuly se nám větší technické potíže. Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon,“ zhodnotil Michal Velebný celý závodní víkend.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Pro start v Le Mans doznala Škoda Sport řady úprav, souvisejících s vytrvalostním charakterem závodu. Rozvor se zvětšil o 180 mm, po stranách masky přibyly dva přídavné světlomety a vůz dostal pořadateli doporučené lakování v českých národních barvách. Dále kvůli symetrii přibyl štítek u spolujezdce a pro závod se na kolech objevily pneumatiky Michelin.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Ačkoli posádce Škoda Sport šlo především o návrat vozu na trať v Le Mans, nevzdala ani sportovní ambice. V celkových výsledcích skončila na 47. místě ze 74 vozů ve své kategorii, v pořadí přepočítaném podle koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru figuruje česká posádka dokonce na 43. pozici.
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto
Závodní speciál Škoda Sport na Le Mans Classic 2022
Autor: Petr Homolka/Škoda Auto