náhledy
Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z dřevních dob motorismu se honosí hned několika zajímavými konstrukčními řešeními. V nabídce je však i vítězné Ferrari 250 LM z Le Mans 1965 v přepočtu za šest set milionů korun a mercedes s více než miliardovou hodnotou.
Autor: RM Sotheby´s
Vůz byl v muzeu v Indianapolisu dlouho prezentován jako model z roku 1906, dokumentace od české značky Laurin & Klement však odhalila, že byl skutečně dokončen v roce 1911 a dodán baronu Leovi Haanovi z rakouského Štýrského Hradce.
Autor: RM Sotheby´s
Jedná se zřejmě o jediný dochovaný exemplář tohoto provedení z údajně tří vyrobených. Rakouský závodník baron Leo Haan s ním v červnu 1911 skončil v závodě do vrchu v Opavě celkově druhý.
Autor: RM Sotheby´s
Závodní vůz má pod splývající kapotou ve stylu tehdejších renaultů vodou chlazený zážehový plochý dvouválec o objemu 1571 cm³, který disponuje výkonem 12 koní.
Autor: RM Sotheby´s
Jedná se zřejmě o jediný dochovaný exemplář tohoto provedení z údajně tří vyrobených. Vůz nedávno prošel technickou renovací, většina jeho prvků však zůstala v původním stavu.
Autor: RM Sotheby´s
Muzeum v Indianapolisu chce svou sbírku specializovat na vozy související se závodem Indy 500, řady cenných vozů se tak „zbavuje“ prostřednictvím aukce. A jedná se opravdu o legendární modely. Seznam se skládá z 11 vozů, rozložených do tří různých aukcí RM Sotheby’s.
Autor: RM Sotheby´s
Zajímavostí je, že kvůli co nejnižšímu aerodynamickému odporu je chladič umístěný až za motorem.
Autor: RM Sotheby´s
Manometr v palubní desce
Autor: RM Sotheby´s
Celoplošné kryty kol místo původních dřevěných a velkou plátěnou zadní směrovku jako u letadel na vůz namontoval až baron Leo Haan.
Autor: RM Sotheby´s
Později se majitelem vozu stal Günther Heger z Vídně, který vůz v roce 1964 prodal automobilovému muzeu v americkém Indianapolisu.
Autor: RM Sotheby´s
Předpokládaná hodnota zajímavého vozu je podle aukční síně RM Sotheby’s 100 tisíc až 150 tisíc dolarů, v přepočtu tedy 2,4 až 3,6 milionu korun.
Autor: RM Sotheby´s
Nestává se zase tak často, aby se nějaký vůz tuzemské výroby objevil v prestižní aukci. V únoru 2025 se jím stane Laurin & Klement Type S2 Sportswagen z roku 1911.
Autor: RM Sotheby´s
Závodní Laurin & Klement měl i jeden „simply clever“ detail. Jeho směrovka se při jízdě natáčí pomocí táhel v závislosti na natočení volantu a závodnímu vozu zajišťuje lepší stabilitu v zatáčkách. Toto řešení lze považovat za předchůdce aktivní aerodynamiky používané u dnešních monopostů formule 1, i když v mnohem méně sofistikované podobě.
Autor: RM Sotheby´s
Do dnešní fialové barvy byl vůz přelakován až později.
Autor: RM Sotheby´s
V květnu 1912 byl vůz představen v rakouském Automobil-Zeitungu v článku s titulkem „Funkce závodního vozu, která připomíná letectví“.
Autor: RM Sotheby´s
Laurin & Klement byla od roku 1895 obchodní značka výrobce jízdních kol, motocyklů a automobilů, kterou v roce 1925 koupil strojírenský podnik Škoda, čímž později došlo ke vzniku automobilky Škoda.
Autor: RM Sotheby´s
Závodní Laurin & Klement Type S2 z roku 1911
Autor: RM Sotheby´s
Závodní Laurin & Klement Type S2 z roku 1911
Autor: RM Sotheby´s
Malá sedadla poskytovala řidiči a spolujezdci jen částečnou oporu.
Autor: RM Sotheby´s
Vodou chlazený zážehový plochý dvouválec o objemu 1571 cm³ disponoval výkonem 12 koní a poháněl zadní kola.
Autor: RM Sotheby´s
Směrovka je z plátna, nataženého v ocelovém rámu. Na zádi se při jízdě natáčí pomocí táhel v závislosti na natočení volantu a závodnímu vozu zajišťuje lepší stabilitu v zatáčkách.
Autor: RM Sotheby´s
Ferrari 250 LM z roku 1964 o rok později vyhrálo závod 24 hodin Le Mans se závodníky Mastenem Gregorym a Jochenem Rindtem za volantem. Zájemce by si měl údajně připravit až 630 milionů korun.
Autor: RM Sotheby’s
Přeplňované Bugatti Type 35 z roku 1930 by prý mohlo najít zájemce v přepočtu za 25 až 45 milionů korun.
Autor: RM Sotheby’s
Nejstarším nabízeným vozem z muzea v Indianapolisu je závodní Itala 120 HP z roku 1907, která byla součástí muzejní sbírky téměř 60 let.
Autor: RM Sotheby’s
Itala 120 HP je jednou ze tří dochovaných. Očekává se, že její prodej vynese 2 až 3 miliony dolarů (50 až 75 milionů korun).
Autor: RM Sotheby’s
Pod aukčním kladívkem se objeví i Spirit of America Sonic 1, v roce 1965 nejrychlejší auto na světě.
Autor: RM Sotheby’s
Craig Breedlove s ním v listopadu 1965 jel po solné pláni v Bonneville neuvěřitelnou rychlostí 893,963 km/h, a později dokonce 966,574 km/h. Očekává se, že se prodá za 500 tisíc až milion dolarů (12,5 až 25 milionů korun).
Autor: RM Sotheby’s
Velká očekávaní ohledně ceny vzbuzuje i ohromující závodní Chevrolet Corvette SS XP-64 z roku 1957 s trubkovým rámem a s hořčíkovou karoserií. Závodil však jen jednou. Odhad prodeje je v přepočtu 126 až 176 milionů korun.
Autor: RM Sotheby’s
Hvězdou jedné ze tří aukcí unikátních vozů z muzea v Indianapolisu je Mercedes-Benz W 196 R, Stříbrný šíp z roku 1954, se kterým závodili Stirling Moss a Juan Manuel Fangio.
Autor: RM Sotheby’s
Zájemce o Mercedes-Benz W 196 R by si měl údajně připravit 1,2 miliardy korun. Velký zájem o tento vůz však možná vyšponuje jeho cenu ještě mnohem výše.
Autor: RM Sotheby’s
Mercedes Brookland Semmering Rennwagen z 1908 se 17,3litrový motorem by se prý mohl prodat za v přepočtu 176 až 227 milionů korun.
Autor: RM Sotheby’s
Vůz formule 1 Benetton B191 z roku 1991 byl prvním vozem této série, v němž závodil Michael Schumacher. Jeho prodej se očekává za 600 tisíc až 800 tisíc dolarů (15 až 20 milionů korun).
Autor: RM Sotheby’s