Látkové řetězy nasadíte rychle, ale železo nenahradí

aktualizováno 
Látkové sněhové řetězy jsou novinkou letošní sezony. Jejich plusem je snadné nasazování, nízká váha a fakt, že při jízdě neruší hlukem. Velkou nevýhodou je ovšem to, že se na asfaltu rychle opotřebují.

Dali jsme si s kolegou malý závod – za jak dlouho nasadíme na kola klasické kovové a látkové sněhové řetězy. Já měl látkové za dvě minuty, kolega se s klasickými kovovými pral skoro půl hodiny. Je třeba dodat, že ačkoliv oba jezdíváme často na hory, řetězy jsme nasazovali poprvé.

Tentokrát jsme se do Krušných hor vypravili vyzkoušet, jak se bude chovat auto obuté v látkových návlecích, vyrobených ze speciální umělohmotné textilie.

Nasazení je vážně snadné

Jeden pár látkových sněhových řetězů AutoSock na pneumatiky rozměru 195/65 R15 (například Škoda Octavia, Ford Focus) jsme na internetu objednali za 1 892 korun, na větší kola stojí maximálně dva a půl tisíce.

Klasické kovové řetězy na focus od specializované firmy Pewag vyjdou na dva tisíce korun. Cena je tedy zhruba srovnatelná, výhoda těch látkových by měla být zřejmá: výrobce tvrdí, že je zvládnete nasadit během okamžiku.

Látkové sněhové řetězy

Vlastně je jen přetáhnete přes horní část kola, popojedete, aby se kolo otočilo o půl otáčky, znovu natáhnete a "řetěz" (nebo spíš návlek) je na kole. I když se ho pomocí oranžových popruhů nepodaří nasadit úplně rovně, po pár desítkách metrech jízdy se sám srovná. Nasazení je tedy opravdu rychlé.

Jedinou nevýhodou je, že si stejně jako u klasických řetězů zašpiníte ruce. Naštěstí jsou k návlekům přiloženy i oranžové plastové rukavice; ale vzhledem k materiálu tak na jedno použití. Hodí se mít proto svoje pracovní.

Stejně bezproblémové je i sejmutí návleků. Přetáhnout, popojet a sundat zbytek. Opět záležitost dvou minut.

Jen do sněhu

Jízda s látkovými sněhovými řetězy je bezproblémová na uježděném i v hlubokém sněhu. Lepší záběr kola je znát. Tam, kde už zimní pneumatiky nestačily, do pevné látky (připomíná pytlovinu) obalená kola zabírala. Oproti řetězům je výhoda i to, že se od kol neozývá žádný hluk.

sněhové řetězy

Výsledky testu řetězů ZDE

Podle rakouského autoklubu ÖAMTC problém s látkovými řetězy nastává na ledu. Tam se klasickým řetězům s lepším záběrem nevyrovnají. V testu byla jejich schopnost jízdy na ledu označena jako nedostatečná. Další, co je látkovým sněhovým řetězům vyčítáno, bývá jejich slabá výdrž při jízdě na asfaltu.

"Po šestnácti kilometrech jízdy po asfaltu byl i ten nejlepší textilní výrobek na cucky," shrnul výsledky testu odborník na pneumatiky Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.

S tím musíme souhlasit. Mírné rozedření se začalo projevovat i po úmyslně bezhlavém pokusu o rozjezd s návleky na uježděném sněhu, kdy se kola protáčela ostošest.

Ideální pro občasné použití

Komu se tedy látkové řetězy hodí? Těm, kteří na hory jezdí občas a chtějí mít jistotu, že si v případě problémů poradí, aniž by desítky minut trávili pokusy o nasazení klasických kovových řetězů. Návleky naopak nemůžeme doporučit tomu, kdo na horách tráví hodně času, kovové řetězy nasazuje často, takže mu to nedělá problém, a při ježdění po horách se pohybuje na úsecích, kde se na vozovce střídá sníh s ledem a asfaltem.

Výrobce upřesňuje, že látkové řetězy splňují danou normu a mohou tedy plně nahradit klasické řetězy v Rakousku, Německu a Itálii, kde je jejich použití v některých místech povinné v případě, že nemáte obuté zimní pneumatiky.

Jak na to

Krok 1: Nejprve se látkový návlek přetáhne přes horní část kola. Na jeho zadní části je guma, takže drží bez problémů. Nevýhodou je, že ruce musíte prostrčit za špinavou pneumatiku.

Látkové sněhové řetězy

Krok 2: Když je návlek uchycen nahoře, je nutné popojet asi metr, aby se nenasazená část dostala nahoru, kde se přes kolo přetáhne stejným způsobem jako v prvním kroku. K povytažení lze použít pevně přichycené oranžové popruhy.

Látkové sněhové řetězy

Krok 3: Po natažení látkových řetězů na kolo není potřeba zoufat, když vše nesedí úplně rovně. Po pár metrech pomalé jízdy se návlek na kole sám vycentruje do správné polohy.

Látkové sněhové řetězy
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Najdete na iDNES.cz