Landovský závodil v Praze
Nerad. Ti estébáci nebyli ti, kdo by nás chytal v autě. Ti někde číhali, zalezlí. Vždycky na mě poštvali nějaké mladé kluky. Jednou se za mě přilepili a hnali jsme to Chotkovými sady nahoru, tam do té prudké zatáčky, já vybral co největší oblouk, rychle, ale oni to přešvihli a já jen ve zpětném zrcátku koukal, jak vletěli do akátů. Ale radost jsem z toho moc neměl. Byla to ode mě klukovina, mrzí mě dodnes.
A co jiné zkušenosti s policií?
Jednou mě přistihli za volantem mírně opilého. To už bylo ve Vídni. Nejvíc se mi líbilo, že z toho nedělali žádnou vědu. Nesnažili se mě vychovávat. Žádné emoce, žádné ironické řeči. Prostě mi vzali řidičák na půl roku. A vychoval jsem se sám.
Vy však občas působíte, že máte v sobě dvě tři pivka. Víte to?
Já už tři roky vůbec nepiju. Jenomže lidi chtějí herce vidět tak, jak si ho pamatují z plátna nebo z jeviště. No a režiséři mě prostě obsazují právě do takových, často opileckých rolí. Teď jsme natočili film, kde jsem zase za hrozného ožralu, a už to vidím, jak na mě budou lidi koukat jako na nejhoršího kanála, co škobrtá o vlastní špičky!
Čím dnes jezdíte?
Čímkoliv, co stojí na dvoře a jsou od toho klíče. Je mi to už jedno.
Jste rychlý řidič?
Jezdím čím dál pomaleji. Jsem řidič už dlouho a uvědomuji si ty hromady předpisů, houstnutí dopravy, únavu stářím a zkušenosti. Atak sám pozoruju, že zpomaluju. Ale myslím, že rychle bych pořád ještě uměl jezdit.
Co v autě nejvíc odvádí vaši pozornost od řízení?
Děti. Vymýšlejí si: otevírají okna, bouchají s balonky a tak podobně. Potom mě hodně štvou spolujezdci-neřidiči, pak spolujezdci-řidiči a úplně nejvíc nesnáším spolujezdce, co na vedlejším sedadle brzdí nohou o koberec. Co s nimi? Nejlépe vyhodit za jízdy. Alespoň ve stovce! No, hrozný je samozřejmě do auta mobil, ten jednoduše vypínám.
Máte nějaký motoristický sen?
Myslíte jako nějaké drahé, rychlé, exkluzivní auto? Tak to teda ne. Já mám už léta jen jeden sen: hydraulicky vysunovací a zase zasunovací sedadlo na nastupování. Mě už to zastrkávání nohou pod volant a točení se na zadku v malém prostoru tak štve, že mám skoro do detailu vymyšlený mechanismus, který by se při otevření dveří jednoduše vystrčil ven, já bych si na něj dřepnul a se zavíráním by se i se mnou zašoupl do auta. To je můj opravdický sen.
Pamatujete si na první auto?
Tatra 12. Měl jsem jich pět po sobě. Brzdy jen vzadu. U jedné z nich jsem vylágroval motor, tak jsem to u lesa spravoval: z řemenu od kalhot jsem udělal výstelky a dojeli jsme až do Prahy. Fakt. A pak si v souvislosti s tatrami vzpomínám na Voloďu Pyskáčka, který mě donutil vyměnit mu jedno tohle auto za budík a pak s tatrou utekl v roce 1968 do Mnichova a jedné paní ze slavné české automobilistické rodiny tu tatru ukázal a ona ho hned nechala zaměstnat jako automobilového inženýra. Přitom byl dělník z pivovaru…
Vzpomenete si ještě, kolik jste vystřídal volantů?
Když do toho započítám všechno, tak to je přesně… Moc! Nevím.
Češi hodně naříkají na špatné silnice a mizernou morálku druhých řidičů. Je to někde na světě podle vás horší?
Snad v Rusku. Horší se třeba zdá i Itálie - oni jezdí absolutně bez dodržování jakýchkoliv předpisů, předjíždějí, hrozně rychle se řítí úzkými uličkami… Jenomže oni brzdí, reagují. A nakonec je tam méně bouraček než u nás.
A český řidič v zahraničí?
Já vzpomínám na dálniční zácpu před nehodou na dálnici v Rakousku: všichni spořádaně čekali a jediná auta, která se snažila všechny předjet po odstavném pásu, byla s Čechy. Až jeden takový idiot zatarasil cestu sanitce! A když na něj vletěl policajt na motorce, tak jenom opakoval: Nerozumím, nerozumím. To mě už naštvalo, tak jsem tam vletěl a povídám policajtovi: Já vám budu milerád tlumočit. A pořádně toho bastarda vosolte! A taky že vosolil.
A co vy, havaroval jste někdy z vlastní viny?
Ještě jsem neslyšel, zvlášť v Čechách, že by někdo řekl, že havaroval z vlastní viny. Vždycky za tu bouračku někdo může. Jiný, samozřejmě!
Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem
Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...
V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh
Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...
{NADPIS}
{POPISEK}
Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům
Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...
Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon
Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...
{NADPIS}
{POPISEK}
V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů
Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...
Nejpohodlnější toyota prokoukla. Klidná síla je vzorem spolehlivosti
Sice jen s jedinou motorizací, ale s cenou pod milion korun a spotřebou 5 litrů se chce nová Toyota Camry, prakticky jediný konkurent Škody Superb, stát z Popelky princeznou a přichází do Česka s...
Podzimní sklizeň: Kodiaq RS, resuscitované volvo a levný hyundai do zásuvky
S příchodem podzimu se na silnice vypravily zajímavé automobilové novinky. Kromě domácí Škody Kodiaq RS se do centra pozornosti dostaly také nové generace či modernizované verze modelů Audi A5, BMW...
Rolls taťky Šmouly předvedl Praze nového ducha, v kabině má 18 km nití
Faceliftovaný Rolls-Royce Ghost vyvedený v zářivé šmoulí modři a jeho dva sourozenci se představili v Praze. Smečka v ceně desítek milionů ale silnice hlavního města neokusila, ručně stavěné...
KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok
„Základní silou pro reakci na výzvy trhu a společnosti zůstává schopnost inovovat,“ řekl Gian Luca Pellegrini, šéfredaktor Quattroruote na úvod konference o vývoji autoprůmyslu. Jeho projev moc...
Zjednodušte si vaření: Vyhrajte kořenící pasty
Chcete ušetřit čas v kuchyni a zároveň vašim jídlům dodat výjimečnou chuť? Zapojte se do soutěže a objevte kouzlo kořenících past Podravka. Stačí...