Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Land Rover bude mít průhlednou kapotu, lasery a řízení na dálku

Výrobce tradičních off-roadů Land Rover už nějakou dobu produkuje veskrze moderní a i docela futuristická auta, aniž by se vzdal jejich terénních schopností. Ve vrchovaté míře to bude platit i o novém Discovery Sport, který se ukrývá za technologiemi nabitým konceptem Discovery Vision.

Land Rover Discovery Vision Concept | foto: Land Rover

Discovery Vision je koncept, který Land Rover představil na autosalonech v New Yorku a Pekingu. Pro prezentaci si automobilka vybrala palubu letadlové lodi USS Interpid, která na řece Hudson slouží jako technické muzeum.

Fotogalerie

Discovery Vision však rozhodně není nic z muzea. Auto je to až futuristické. Ani ne tak po stránce designu, i když i ten je velmi moderní. To podstatné se ukrývá uvnitř karoserie. Mnoho technických zajímavostí se sice asi do výroby hned tak nedostane, přesto nelze Land Roveru upřít chuť posouvat současnou techniku dál. Navíc jsou mnohé z technických inovací veskrze praktickými doplňky, které mají smysl.

Asi největším technologickým tahákem konceptu je průhledná kapota. Ona samotná kapota tedy průhledná není, k ničemu by to prakticky nebylo, leda tak na srazu tunerů. Na přídi vozu jsou kamery, které sledují prostor před autem. Údaje počítač sestavuje do jednolitého obrazu, který se následně promítá na obří head-up displej na čelním skle. Výsledek vypadá opravdu jako by kapota byla průhledná.

Copak je to pod koly?

Při běžné jízdě po silnici je tato funkce zbytečná, těsně před a pod auto nikdo koukat nepotřebuje. Ale třeba při parkování nebo při jízdě terénem to už význam má, a to docela velký. Řidič má stále přehled o tom, co se děje před a pod autem, což je při jízdě v terénu věc nadmíru praktická.

Koncept má i několik laserových pomocníků. Ty ve světlech sledují situaci před autem a dokážou utlumit světla, aby neoslnila protijedoucí řidiče. Další lasery skenují situaci před autem a dávají informace systému Terrain Response, který podle terénu nastaví podvozek podle potřeby. Systém dokáže změřit i hloubku vodní překážky, a tak se řidič nemusí pouštět do neznámého vodního dobrodružství.

Autíčko na dálkové ovládání

Systém sledující okolí auta je i součástí režimu externího řízení. To znamená, že v malých (opravdu malých) rychlostech lze auto řídit na dálku přes aplikaci na smartphonu, aniž by řidič seděl za volantem. Vedle toho, že tím majitel jistě bude šokovat všechny známé, se to v praxi využije třeba při parkování nebo při připojování přívěsu, případně při zdolávání nějaké překážky v terénu.

Land Rover Discovery Vision Concept

A když se něco stane a Discovery zůstane stát? S trojúhelníkem už za auto nebudete muset běhat, auto ho totiž promítne na silnici. Případně pak dokáže promítat na silnici i další obrazce.

S moderní technikou si auto rozumí i v interiéru. Multimediální systém bude k dispozici všem pasažérům, a to dokonce s funkcí videohovorů mezi nimi. Takže třeba spolujezdec vepředu se už nebude muset otáčet k pasažérům vzadu a hezky si všichni popovídají přes obrazovky. Blíže nespecifikované je zatím avizované propojení systémů auta s chytrými brýlemi, pravděpodobně s Google Glass.

Zavolejte si do třetí řady

Interiér konceptu, z kterého by měl příští rok vyjít i nástupce Freelanderu 2, je velmi variabilní. Pojme v maximální konfiguraci sedm pasažérů, ale majitel si klidně auto může přestavět na čtyřmístnou limuzínu. Sedadla jsou totiž ve všech řadách individuální. Druhou a třetí řadu sedadel lze zcela "uklidit" do podlahy. Interiér konceptu je maximálně luxusní, vyvedený v prémiových materiálech. Je pravděpodobné, že v podobném duchu se ponese i produkční auto.

Land Rover Discovery Vision Concept

Design konceptu se drží tradičních znaků britských teréňáků. Jenže Land Rover už dlouho není usedlá značka. Malé prémiové SUV Range Rover Evoque udává designový směr celého segmentu a ani nový koncept nechce být šedou myškou vzadu. Přední partie připomíná evoque, bokům dominuje výrazný C sloupek. Střecha je tradičně zalomená a na první pohled zaujmou minimální převisy vepředu i vzadu. Zadní dveře nejsou dělené, a nezachovala se ani zalomená spodní hrana okna. Tento tradiční designový prvek nese alespoň prolis na pátých dveřích.

Celkově vypadá koncept zvenku překvapivě sériově. Až na detaily si dokážeme představit, že v této podobě auto vyjede za zákazníky. To platí až do otevření dveří, které se otvírají od sebe a autu chybí B sloupek. A to jsou věci, které se asi do sériové výroby nedostanou.

Autor:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Premium Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl, pro mnoho řidičů je však ještě důležitější...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...