Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence a moderní techniky. Ta by ji měla opět postavit na nohy a nasměrovat do nové hipsterské eko-bio éry. Ze značky, která byla výkladní skříní technického umu italských automobilek a patří k ikonám motorsportu, bude „no-gender eklektik“.

Dlouhou dobu to na happy-end zrovna nevypadalo. Lancia je již minimálně pět let ve stavu klinické smrti a bylo jen otázkou času, kdy ji odpojí od přístrojů. Mnoho nechybělo a značka, která dala světu takové vozy jako Fulvia, Flavia, Beta, Gamma, Kappa, Stratos HF, Delta HF Integrale či Thema 8.32, málem skončila v propadlišti dějin. Zachránil ji jen zájem věrných domácích zákazníků o jediný model Ypsilon. A také to, že došlo ke spojení koncernů FCA a PSA do skupiny Stellantis. Bez něho by to nebyl šťastný příběh.

V současnosti Lancia působí jen na italském trhu, kde prodává již hodně „vousatou“ druhou generaci modelu Ypsilon, vyráběnou v Polsku. Módní městské auto se objevilo v první generaci v roce 1985, když na autosalonu v Ženevě debutovalo jako Lancia Y10. Luxusní malý model, speciálně zaměřený na dámskou klientelu, se stal rychle hitem. Velmi povedená byla zvláště druhá generace. V loňském roce Ypsilonka oslavila již své 35. výročí a výrobu 3 milionů kusů.

Ypsilon byl od počátku zaměřený zejména na ženy. Letos prošel další modernizací a dostal nové světlomety.

Poslední třetí generace se představila již před deseti lety na platformě Fiatu Panda a od té doby prošla řadou drobných úprav. Loni v březnu na stará kolena dostala mild-hybridní pohon a letos prošla další modernizací, kterou prozrazují mj. nové přední světlomety.

Letos v květnu Lancia Ypsilon obsadila v italském prodejním žebříčku třetí místo a loni i předloni byla druhým nejoblíbenějším autem hned po Fiatu Panda. Ti, kdo studovali prodejní tabulky, dokonce přišli s překvapivým zjištěním, že tento malý hatchback na svém jediném trhu překonal roční celoevropské prodeje Alfy Romeo. Loni (43 076 vs. 35 718 kusů), ale i v předcovidovém roce 2019 (58 820 vs. 54 365 kusů).

Modely jako Lancia Ypsilon jsou snem všech účetních. Auto představené před deseti lety, navíc s technikou již vysloužilého Fiatu Panda, je již dávno zaplacená technika a generuje jen zisk. Na druhé straně „držet“ značku jen kvůli jednomu modelu také něco stojí. Ale jak je vidět, tak se to nakonec vyplatilo. Zákazníci zůstali Lancii věrní, a ta tak nyní dostala další šanci, kterou musí co nejlépe využít.

Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares potvrdil, že v nadcházejících deseti letech bude skupina investovat do všech svých značek, poté se uvidí, jak vše bude dál. V koncernu má podle něj dokonce panovat i jakási meziznačková rivalita. Lancia bude společně s DS a Alfou Romeo součástí skupiny prémiových značek, dostane tedy opět špičkovou techniku a širší portfolio modelů. 

Skutečnost, že to Stellantis myslí s Lancií vážně, potvrzuje fakt, že její design dostal na starost Jean-Pierre Ploué. Ten byl ředitelem designu koncernu PSA a po vytvoření koncernu Stellantis v letošním roce byl jmenován hlavním designérem pro značky Lancia a Alfa Romeo. V turínském designovém centru tak tento Francouz a jeho tým budou tvořit budoucnost Lancie.

25. července 2018

Zkušenosti má opravdu bohaté. Ploué pracoval od roku 1985 pro Renault, kde navrhl koncept Laguny, malé Twingo a podílel se i na první generaci Méganu a Renaultu Clio II. O deset let přešel k Volkswagenu a v letech 1998 až 1999 byl Ploué vedoucím exteriérového designu u evropské pobočky Fordu. Následovala funkce vedoucího designového centra Citroënu. V roce 2009 byl povýšen na ředitele designu pro skupinu PSA a po vytvoření koncernu Stellantis v letošním roce byl Jean-Pierre Ploué jmenován hlavním designérem pro značky Lancia a Alfa Romeo. 

Eklekticismus

Podle Wikipedie

Způsob tvorby a práce, který čerpá z cizích vzorů nebo z děl starších období a mísí je dohromady.

A jeho tým tedy čeká hodně práce. Obě značky potřebují „nakopnout“. Více to samozřejmě platí pro Lancii, kde ho čeká skutečně hodně práce, na druhé straně je v pozici, že může začít s kusem čistého papíru a od základu vytvořit nový designový „jazyk“. Ploué podle italského deníku La Repubblica měl doslova říci, že styl obrozené lancie bude „eklektický a no-gender“.

Nějaké retro ale nečekejme. Jak se nechal slyšet Luca Napolitano, hlavní představitel značky Lancia, tak to budou auta, která mají být plně zrcadlem dnešní doby. Magazín Autoblog už spekuluje o tom, že prvním novým modelem bude malé SUV postaveném na platformě koncernu PSA, takže bude rozměry odpovídat Peugeotu 2008. Oprášit má jméno Musa, které před patnácti lety přivezlo malé MPV (dvojče Fiatu Idea).

Budoucnost Lancie bude z velké části elektrická a značka má být nově „rozkročena velmi do široka“. Auta tak mají cílit nejen na muže a ženy, ale již na všechny ty desítky pohlaví, generace Y a Z, hipstery i vyznavače eko a bio trendů. Každý si má přijít na své. Nejen pro tým Jean-Pierra Ploué, ale především pro marketingové oddělení Lancie, to je určitě velká výzva. Jestli se to všechno splní, tak to bude asi hodně barevný a hlasitý mejdan.

Historie plná inovací

Automobilka Lancia, kterou v roce 1906 založil závodník Vincenzo Lancia, je kultovní italskou značkou, která byla po většinu své existence výkladní skříní italského technického umu. Je průkopníkem nových technických řešení, mimo jiné prvním použitím samonosné karoserie u modelu Lambda (1922). A například model Ardea z roku 1948 byl prvním sériově vyráběným automobilem s pětistupňovou manuální převodovkou. Finanční problémy ale Lancii v roce 1969 přivedly do „náruče“ Fiatu a společně s ním až do koncernu FCA, kde již vyloženě živořila. V rámci úspor modelovou paletu kromě Ypsilonky tvořily jen lehce opticky upravené americké modely od sesterského Chrysleru, což samozřejmě jen stěží mohlo fungovat.

Lancia Lambda byla v roce 1922 prvním automobilem se samonosnou karoserií.

Lancia Lambda byla v roce 1922 první automobilem se samonosnou karoserií.

Lancia byla úspěšná i na závodních tratích. Díky J. M. Fangiovi vyhrála v roce 1956 mistrovství světa formule 1, v letech 1979 až 1981 získala tři tituly ve vytrvalostních závodech a na kontě má i plných jedenáct titulů v automobilových soutěžích mezi značkami (1972, 1974 až 1976, 1983, 1987 až 1992). Kdo by si nevzpomněl na Fulvie, Stratosy, Lancie 037 či Delty S4 v divokých smycích a s oblaky prachu za sebou.

12. listopadu 2007

Autor:
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Dávají elektromobily smysl? V Rozstřelu odpoví dopravní expert ČVUT

Rozstřel Je plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, účinným...

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Úspora peněz a emisí bez elektřiny: Škoda Octavia na zemní plyn dává smysl

Elektrifikace aut má být cestou ke snížení emisí CO2. Správce vozových parků ovšem aktuálně víc trápí okamžité úspory...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...