„V mém okrsku takto vyjíždíme ke třem čtyřem zapáleným autům za noc,“ říká Christophe Lenglos, podplukovník hasičů v departementu Yvelines, který je i technickým poradcem pro provádění záchranných operací při nehodách vozidel značky Renault. „Často je ani nehasíme. Zkontrolujeme, zda by oheň neohrozil něco jiného a necháme vrak dohořet,“ líčí.
Francií od úterý minulého týdne otřásají násilné nepokoje, které vyvolala smrt sedmnáctiletého Nahela Merzouka při zásahu policie. Epicentry násilností jsou pařížská předměstí a další velká francouzská města.
Nepokoje ve Francii se vyostřují. V Lyonu vybuchla bomba, byla slyšet i střelba |
Po celé zemi byly povolány do akce desetitisíce policistů a četníků. Jen v noci z pátku na sobotu výtržníci zapálili na 1 350 vozidel. „Od začátku nepokojů bylo na celém území úmyslně zapáleno nejméně 5 600 aut, mnoho dalších bylo také poničeno,“ cituje ze zprávy francouzského ministerstva vnitra magazín Caradisiac.
„Pořádkové síly nejsou schopny čelit tisícům demonstrantů, často teenagerů, kteří rabují, přepadají obchody a kanceláře a dokonce zakládají požáry v knihovnách a na veřejných místech. Ulice jsou tedy dějištěm skutečné městské války, se znetvořenými budovami a zapálenými odpadkovými koši,“ popisují zpravodajové magazínu Quattroruote.
Jednou z obětí je také automobilová perla Lancia Fulvia Zagato, jak ukazuje video zveřejněné na sociálních sítích. Nádherné italské kupé bylo ukradeno z garáže a zapáleno. Nešťastné auto je typickým reprezentantem italské školy šedesátých a sedmdesátých let. Lehkonohý dvoudveřák s výrazným designem a vytříbenou technikou ukazuje, jak krásný býval svět aut v dobách, kdy vážila pod tunu a stačil jim švitořivě točivý čtyřválec s výkonem kolem stovky koní, aby si řidič jízdu užil. „Byla to doba, kdy vzrušení přicházelo rychle v pomalých autech!“ popisuje trefně aukční portál Get Your Classic.
Fulvii (Tipo 818) vyráběla Lancia v letech 1963 až 1976. Jméno pro ni si automobilka vypůjčila od starořímské cesty Via Fulvia, vedoucí od Turína na východ. Představena byla na ženevském autosalonu v roce 1963 a vyráběla se ve třech variantách: čtyřdveřový sedan berlina, dvoudveřové kupé a konečně fastback kupé, navržené a vyráběné právě u karosárny Zagato.
Lancia Fulvia Sport, navržená designérem Ercole Spadou a postavená v milánské karosárně, má na svou dobou extrémně moderní a elegantní design. Pravda, na řešení předních partií, které má k jemné italské automobilové eleganci přeci jen dál, si musí člověk chvíli zvykat. Znalci také odhalí, že zadní světla si italská kráska vypůjčila z NSU Prinz 4.
Motor je uložený vpředu a pohání přední kola. Je to netradiční agregát (ovšem v intencích tehdejších zvyklostí značky), který přímo pro fulvii navrhl motorář Zaccone Mina. Vidlicový čtyřválec měl velmi úzce sevřené řady válců (12 stupňů), proto si motor vystačil s jednou hlavou. Každá řada válců měla jednu vačku pro sací a výfukové ventily. Motory začínaly na objemu 1,1 a končily u 1,6 litru. V kupé od Zagata najdeme jak 87koňovou třináctistovku, tak 115koňovou jedna-šestku. Pod kapotou byly motory skloněny v pětačtyřicetistupňovém úhlu doleva, aby se co nejvíce snížilo těžiště a kupé mohlo mít hezky nízkou kapotu. Zprvu auto dostávalo čtyřstupňovou převodovku, následně pětikvalt s jedničkou řazenou dolů ke kolenu.
Zagatova Fulvia Sport, odhalená v roce 1965, měla (až na geometrii náprav) stejnou mechaniku jako sériové coupé, ale díky lepší aerodynamice dosahovala vyšších maximálních rychlostí. Navzdory tomu se téměř neobjevovala na rallyových tratích, kde excelovalo klasické kupé fulvie.
Nezávislé zavěšení vpředu používalo příčná ramena a jedno listové pero, zatímco vzadu byla použita tuhá náprava s panhardskou tyčí a listovými pery. Na všech kolech byly kotoučové brzdy Dunlop, při modernizaci auto dostalo jejich posilovač.
Nejvýraznějším technickým rozdílem oproti výchozímu modelu byla hliníková karoserie. První série unikátního kupé ji měla z hliníku kompletně, následně ovšem Zagato karoserii přepracovalo – skelet byl ocelový, z hliníku byla kapota, dveře a vana pro rezervní kolo pod podlahou kufru. Protože kupátka stavěli ručně, byl každý kus originál – lišila se drobnými rozdíly ve tvarech a rozměrech karoserie.
Víko zavazadlového prostoru bylo u všech verzí vždy ocelové. Tam najdeme specialitu Fulvie Zagato Sport – víko se otevíralo elektricky pomocí tlačítka na palubní desce. Elektromotor zvedl výklopné dveře o několik centimetrů natolik, aby cirkuloval vzduch v prostoru pro cestující.
Výroba byla ukončena v roce 1972 poté, co Zagato smontovalo podle dostupných informací 6 183 kusů. Neví se, kolik jich přežilo do dnešních dnů - každopádně je jich po řádění vandalů ve Francii o jedno méně...