Dárek k narozeninám z kosmu: nejrychlejší lamborghini všech dob

  10:52aktualizováno  10:52
Italská značka slaví 50 let a k oslavě si připravila krásný dárek v podobě futuristického modelu Veneno. Auto sice může do běžného provozu, i když vypadá spíš jako čistý závoďák, ale radovat se z něj budou jen tři majitelé. Víc prodejních kusů nevznikne. Cena je pak závratná a blíží se stovce milionů korun.

Padesát let je už slušný věk i na automobilku a zaslouží si pořádnou oslavu. Nové superauto Veneno, nazvané podle kdysi slavného býka pro koridu, je tak trochu zhýralým dárkem pro oslavence. Vzniknou totiž jen tři prodejní kusy. Automobilka novinku předem neavizovala, o to více pak překvapila návštěvníky letošního ženevského autosalonu, kde auto světu ukázala.

Fotogalerie

Jestliže pro sportovní auta Lamborghini je charakteristický agresivní a hodně dynamický design, tak u novinky je doveden do extrému. Auto mnohem více připomíná závodní speciál než vůz pro běžný provoz. Mnohé křivky Venena by se pak neztratily ani ve vesmírném průmyslu, auto vypadá hodně futuristicky.

Tradiční prvky značky zůstaly zachovány, takže i Veneno má výklopné dveře a třeba zadní světla ve tvaru písmene Y. Zajímavá jsou zcela nová kola, vpředu dvacetipalcová, vzadu ještě o palec větší. Kola mají karbonový okraj, který má aerodynamickou funkci, pomáhá chladit karbon-keramické brzdy.

Za normálních okolností by se Veneno zcela samozřejmě zařadilo na vrchol nabídky značky, protože je nejsilnější a nejrychlejší z celé produkce Lamborghini. A to nejen aktuálně, ale i absolutně. Lamborghini nikdy větší bestii nevyrobilo. Jenže Veneno je jen dárkem a pouhé tři produkční kusy z něj udělají jen raritu v historickém katalogu automobilky. Dodejme, že čtvrtý kus, který výrobce vystavuje na autosalonu v Ženevě, zůstane automobilce.

Lamborghini Veneno

Výrobce se chlubí, že Veneno má aerodynamiku na úrovni závodních aut třídy LMP1 ze série Le Mans. Tomu nasvědčují i ohromující výkony auta. Na stovku se dostane za pouhých 2,8 sekundy a maximální rychlost je 355 kilometrů za hodinu.

Za fantastickými výkony stojí vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru a výkonu 552 kW a sedmistupňová převodovka ISR. Díky lehké stavbě, Veneno váží jen 1 450 kilogramů, je výkonový poměr 1,93 kilogramu na jeden kůň výkonu. Pro zajímavost, Veneno je o výrazných 125 kilogramů lehčí než Lamborghini Aventador.

Lamborghini Veneno

Karosérie je vyrobena převážně z kompozitů, hliníku a karbonu. Část techniky pochází z konvenčního modelu Aventador (včetně základního monokoku), zbytek byl vyroben speciálně pro čtyřkusovou sérii Venena. Podvozek má pushrod zavěšení kol a horizontální uložení pružin a tlumičů. Poháněna jsou všechna kola.

Výroba tří kusů pro zákazníky bude zahájena v letošním roce. Pokud by vás Veneno zaujalo, tak špatnou zprávou je, že už je vyprodáno, zákazníci zjevně nebudou patřit mezi běžné smrtelníky. Auto jim muselo být nabídnuto exkluzivně dopředu před premiérou. A navíc, cena je závratná, jeden kus přišel majitele v přepočtu na 75 milionů korun, ale pozor, bez daně. Pokud by jedním ze šťastlivců byl obyvatel České republiky, tak by ho Veneno s daní stálo přes 90 milionů korun. A za tuto sumu už lze pořídit nové menší proudové letadlo.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz