Lamborghini Urus: nadupané SUV pro každodenní jízdu

  13:00aktualizováno  13:00
Na pekingském autosalonu odhalila automobilka Lamborghini studii svého SUV s názvem Urus. Auto s býkem ve znaku tentokrát dostalo i patřičné býčí proporce. Svalnatý vůz se má stát nejprodávanějším modelem automobilky.

Ze všech luxusních automobilek, které se proslavily především supersporty a superluxusními limuzínami, má Lamborghini možná největší právo nabídnout svým zákazníkům SUV. Firma to totiž už jednou ve své historii zkusila, SUV přitom tehdy byla prakticky neznámá kategorie.

Pobuřující model LM002 se vyráběl v letech 1986 – 1992 a celkem si jej objednalo zhruba 300 zákazníků. Podobně jako všechna Lamborghini té doby bylo auto hodně kontroverzní. Na jistou kontroverzi vsází i nový koncept Urus, který je předobrazem připravovaného sériového SUV značky Lamborghini. Doba je ale jiná a tak by namísto velmi omezeného množství vyrobených kusů měl tohle být nejprodávanější model značky.

Přijatelné Lamborghini

Předchůdce býků

I jméno Urus pokračuje v tradici Lamborghini pojmenovávat své modely podle býků. Tentokrát nejde o konkrétního slavného býka z arény. Urus je jiné pojmenování pro Aurocha, předchůdce dnešního dobytka. Příslušníci tohoto rodu dorůstali výšky až 1,8 metru, čímž mohli svého automobilového jmenovce přerůst.

Pokud bude schválen k sériové výrobě, měly by si jej podle předběžných odhadů ročně pořídit až tři tisícovky zákazníků. Lambo přitom vloni prodalo rekordních 1 600 vozů. Urus se má stát Lamborghini pro každodenní použití a z tohoto hlediska se zdá být SUV ideální volbou. Zatímco sedan Estoque (nakonec se nejspíš do výroby nedostane) je i pro každodenní ježdění stále hodně extrémní a případné luxusní cestovní GT by zase nezapadalo do filosofie značky, nasupený teréňák se zdá být tak nějak zvráceně přijatelný.

A i když  by mohl být Urus autem pro každý den, stále bude v konkurenci ostatních SUV hodně výjimečným kouskem. A to především díky motoru. Lamborghini sice nezveřejnilo, o jakou konkrétní jednotku má jít, ale výkon má dosáhnout 600 koní. A nejspíš půjde o přepracovaný desetiválec z modelu Gallardo. O hladké řazení se postará dvouspojková převodovka. Pohon všech kol je samozřejmostí.

Urus stojí na obřích 24 palcových kolech, což trochu maskuje jeho výrazné rozměry. Délka 4,99 metru je o hodně větší než u Porsche Cayenne, na jehož platformě by měl vůz stát. Naopak výška je pouhých 1,66 metru, což na SUV hodně málo. Urus tak má hodně přikrčenou siluetu. Šířka je rovněž obřích 1,99 metru, což trochu degraduje představy o každodenní použitelnost.

Sci-fi technika

Jak je pro Lamborghini v poslední době obvyklé, auto je postavené z těch nejmodernějších materiálů, včetně firmou patentovaných "kovaných kompozitů". Materiály přispívají k nebývale lehké stavbě auta a výsledkem má být v kategorii nejvýkonnějších SUV bezkonkurenčně nejnižší spotřeba. Důraz na nízkou hmotnost se dokonce promítl i do konstrukce interiéru, ze speciálních patentovaných materiálů jsou například i sedadla. Na luxus, který na palubě panuje, ale rozhodně nemá honba za úsporou hmotnosti vliv.

Lamborghini Urus

Při všech těch superlativech, které se s konceptem Urus pojí, se dá snadno zapomenout na fakt, že je to stále SUV, které by mohlo být schopné jízdy v terénu. Pro tyto případy dostalo auto výškově stavitelný podvozek a dokonce pohyblivý přední spojler. Ten je možné v případě potřeby průjezdu nehostinným terénem zdvihnout, čímž je spojler chráněn a také se zlepší nájezdové úhly. Ne, že by o ně v případě Lamborghini šlo, což dává automobilka ostentativně najevo tím, že je v tiskové zprávě zapomněla zmínit.

Kdy se nového super-SUV dočkají zákazníci, zatím není jasné. Šéf Lamborghini Stephan Winklemann již dříve prozradil německému titulu Handelsblatt, že by to mělo být v roce 2017. To se ale vzhledem k aktuálnímu  představení konceptu jeví jako dlouhé čekání. Jenže se zdá, že pokud se Urus do výroby dostane (a pravděpodobnost je velmi vysoká), budeme si na něj muset počkat. Auto má totiž stát na příští generaci SUV platformy koncernu Volkswagen. A vzhledem k tomu, že nové Cayenne je tu s námi teprve chvilku, je jasné, že práce na platformě jsou teprve na začátku. A Lamborghini jistě bude chtít standardní koncernovou techniku ještě pořádně upravit.

Brutální kořeny

Urus bude vlastně už druhým SUV značky Lamborghini. Tím prvním byl ve své době hodně šokující model LM002. Ten vznikl jako jakýsi vedlejší produkt armádního programu. Lamborghini totiž v sedmdesátých letech vyvíjelo terénní vůz, který chtělo prodat americké armádě. Projekt se nepodařilo udat ani jinde a tak nakonec v roce 1986 zažil bruselský autosalon premiéru sériového modelu (Hummer tedy nebyl prvním luxusním SUV s armádními kořeny).

V té době nic jako SUV neexistovalo a přestavě o luxusním a výkonném terénním voze se neblížil ani Range Rover první generace, vyráběný od roku 1970. Lamborghini LM002 tak můžeme v podstatě považovat za zakladatele dnes mnohými nenáviděné a movitými zákazníky zbožňované kategorie. Až po skončení výroby LM002 přinesl terénní luxus Ranger Rover druhé generace a příchod opravdových SUV trval ještě delší dobu.

Fotogalerie

LM002 udivovalo svou brutálně tvarovanou karosreií, která byla vše, jen ne líbivá. Dramatické linky a 5,2 litrový dvanáctiválec s výkonem asi 450 koní z modelu Countach mu nakonec přinesly příznivce. Druhou volbou byl ještě brutálnější 7,2 litrový námořní motor L804 o blíže nespecifikovaném výkonu. Mohutné auto bylo kratší (4,79 metru), vyšší (1,85 metru) a stejně široké (2 metry) jako Urus. Nové SUV se rozhodně nechce se svým předchůdcem měřit v hmotnosti a spotřebě. Váha ukázala v případě LM002 hodnotu 2 700 kilogramů a benzín ubýval z nádrže o objemu 290 litrů závratným tempem.

LM002 ale přineslo i některá velmi pozoruhodná technická řešení. Tím nejzajímavějším jsou na zakázku vyvinuté run-flat pneumatiky Pirelli Scorpion. Ty měly dvojí typ dezénu, jeden pro běžné použití a druhý výhradně pro jízdu v poušti.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Najdete na iDNES.cz