Lambo, jaké už jindy neuvidíte. Formule pro jízdu v helmě bude jediná

  • 50
Automobilka Lamborghini se chlubí tím, že Aventador J je tím nejradikálnějším otevřeným autem, jaké kdy stvořila. Problém je, že tenhle ojedinělý sedmisetkoňový roadster je určen jen pro jednoho vyvoleného řidiče.

Aventador J je plně schválen k provozu na silnicích, Lamborghini ale zároveň na svém stánku na ženevském autosalonu upozorňuje, že jde o jedinečný vůz, který vznikne pouze v tomto jednom exempláři prezentovaném na autosalonu.

Firma žádný druhý kousek nepostaví. Ani pro své vlastní muzeum, ani pro další autosalony nebo pro jiné žadonící zájemce. Auto je určeno pouze pro jediného šťastného zákazníka, ale jeho jméno neprozradila.

Lamborghini Aventador J

Pro ostatní nadšence je Aventador J alespoň předznamenáním toho, jak by mohl vypadat sériový roadster odvozený od kupé. Měl by používat stejnou techniku, ale neměl by mít tak radikální vzhled.

Jedinečný vůz totiž spoléhá na "běžnou" techniku sériového kupé. V "J" tedy zůstal zachován sedmisetkoňový dvanáctiválec před zadní nápravou, super rychlá převodovka ISR, pohon všech kol a také speciální konstrukce karoserie v podobě monokoku vyrobeného z uhlíkových vláken a polymerů.

Právě ta je ale u radikálního roadsteru jiná. Auto přišlo nejen o střechu, ale také o čelní sklo, a proto musí posádka zcela nutně mít na hlavě přilbu. Nové jsou i výztuhy v kokpitu, především za sedadly.

Lamborghini Aventador J

Z bočního pohledu působí Aventador J dosti formulovým dojmem. Ostatně, to byl záměr. Lamborghini to přiznává ve své tiskové zprávě a dodává, že byla kvůli tomuto dojmu přední část částečně přepracována a je o něco užší než u kupé. Otevřená konstrukce si také vyžádala neobvyklé umístění prostředního zpětného zrcátka na jakési "noze" před řidičem.

Většina roadsterů je oproti svým uzavřeným verzím těžší, za což mohou právě dodatečné výztuhy. Lamborghini se ale chlubí tím, že v jeho případě naopak hmotnost poklesla. Absence střechy, čelního skla, klimatizace a promyšlená konstrukce karoserie jako jednoho celku totiž nárůst v podobě několika výztuh navíc bohatě vyvážila. Zajímavé je, že ani v případě roadsteru se Lamborghini nevzdalo vzhůru otvíraných dveří.

Aventador J je jeden z nejotevřenějších roadsterů, jaký jsme doposud viděli. Kromě absence jakýchkoli horních prvků karoserie za to může i design, který nedává jasně najevo, kde končí karoserie a kde začíná kokpit. V něm mimo jiné Lamborghini zkouší i nový materiál sedadel, který nazývá Forged Composite. I potah sedadel z materiálu Carboniskin je zcela nový a oba materiály má Lamborhini patentované.

Tím výčet zajímavých technických řešení na voze nekončí. Hliníkové ráfky kol (20 palců vpředu, 21 vzadu) mají speciální vložku z uhlíkových vláken, která slouží jako speciální větrák pro lepší chlazení brzd. Speciální jsou i nárazníky, opět doplněné uhlíkovými vlákny, tentokrát v podobě malých křidélek, která pomáhají usměrňovat proudění vzduchu. A nový tvar krytu motoru z uhlíkových vláken umožňuje prohlédnout si obě řady válců vidlicového dvanáctiválce.