Úterý 18. února 2020, svátek má Gizela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. února 2020 Gizela

Ekolambo se jmenuje Asterion. Prvních 100 km má spotřebu jako fabia

  16:28aktualizováno  16:28
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Jednou z hvězd autosalonu v Paříži je koncept supersportovního hybridu Lamborghini Asterion. Do poslední chvíle utajená novinka má vedle silného desetiválce ještě tři elektromotory. Na elektřinu dokáže jet až 50 kilometrů a v tomto režimu je to čistokrevná předokolka.

Podoba Asterionu zůstala do posledních chvil před začátkem autosalonu tajemstvím. Autosvět věděl, že se v Sant´Agatě Bolognese něco chystá, ale nikdo přesně nevěděl co. Neunikly ani informace o typu auta, jeho zaměření, architektuře. Lamborghini Asterion je teď tady a možná má namířeno do výroby.

Italská inspirace

Ač se při pohledu na hybridní lamborghini navržené v retro střihu mohou mnohým fanouškům ježit chlupy, až taková exotika to není. Naopak, značka s hybridním pohonem koketuje, Asterion je však zatím pouze prototyp. Konkurence je už dál, Ferrari s LaFerrari, McLaren s modelem P1 a Porsche s 918 Spyder už dotáhli hybridy do sériové výroby.

Lamborghini Asterion

Fotogalerie

Pokud překonáme výhrady k samotnému hybridnímu pohonu, tak k výkonovým parametrům a designu nemůžeme mít námitek. Pohledný koncept nese jednoznačný retro styl a oproti dalším modelům značky působí spíš jako rychlé GT než ostře řezaný supersport s geometricky nalinkovanými křivkami.

Design Asterionu byl pro mnohé překvapením. Zadní část je očekávatelná, kopíruje design nového produkčního modelu Huracán, nahrazujícího v nabídce Gallardo. Jenže předek se zjevně inspiroval u ikonické Pantery. Tu však nevyrábělo Lamborghini, ale další legendární italská značka De Tomaso. Pantera byla dlouhověká, s několika úpravami vydržela ve výrobě 20 let od roku 1971 do roku 1991. A že byly její křivky nadčasové, dokazuje právě Asterion.

Lamborghini Asterion

Široká kapota s poměrně vysokou a opticky šípovitou horizontální čelní maskou nejenže odkazuje na De Tomaso (mimochodem, tato automobilka v letech 1976 až 1993 vlastnila další ikonickou italskou automobilku Maserati), ale zároveň by měla být praktičtější v denním provozu. Z auta bude lépe vidět a lépe se budou odhadovat jeho rozměry třeba při parkování. I to je důkaz, že Lamborghini plánuje civilnější model, který by více vyhověl každodennímu provozu. potvrzují to i nové sedačky v Asterionu, které jsou o něco výše, než dosud bylo u Lamborghini obvyklé.

Tou nejzajímavější vlastností novinky je bezesporu pohon. Auto je hybridní, má tři elektromotory a spalovací agregát V10 s objemem 5,2 litru. Výkon celého systému je závratných 669 kW, to je 909 koní, z čehož 449 kW (610 k) má na svědomí spalovací motor a 220 kW (299 k) je výkon trojice elektromotorů.

Pohon je řešen poměrně komplikovaně. Do rychlosti 50 kilometrů za hodinu jede auto jen na elektřinu. Pohon obstarávají v tomto režimu dva elektromotory na přední nápravě u kol. Maximální dojezd je v tomto případě 50 kilometrů. V praxi asi nikdo s takovým autem nevydrží jet 50 kilometrů maximálně padesátkou, ale v městských centrech a kolonách to bude příjemná jízda. Po překročení padesátikilometrové rychlosti se k elektromotorům přidá spalovací agregát.

Lamborghini Asterion
Lamborghini Asterion

Desetiválec pohání zadní nápravu, takže společně s elektromotory jsou poháněna všechna kola. V tomto režimu, který bude nejčastější, dokáže Asterion dosáhnout až na rychlost 320 kilometrů v hodině, případně na stovku auto zrychlí za zhruba tři sekundy. Tento jízdní režim Lamborghini nazývá Ibrido (hybridní). Pokud se o pohon stará jen spalovací motor, pojede auto v režimu Termico (spalovací).

Ale pak je tu ještě jeden režim, který výrobce nazval Zero. Ten je opět čistě elektrický, ale ke dvěma elektromotorům na přední nápravě se přidává ještě třetí elektromotor vzadu, pohánějící zadní kola. Opět to tedy bude čtyřkolka, ale s převahou výkonu na přední nápravě. Jízdní dosah je opět maximálně 50 kilometrů, více baterie nezvládnou. Maximální rychlost bude v tomto případě 125 kilometrů za hodinu, což už by na městské a příměstské popojížďky mohlo stačit.

Jedním z důvodů, proč se výrobci supersportů pouštějí do hybridního dobrodružství, je legislativa tlačící na emise a spotřebu. V případě Asterionu udává Lamborghini spotřebu 4,2 litru paliva na 100 kilometrů, ale nutno dodat, že je tím myšleno prvních 100 kilometrů, kde auto teoreticky dokáže polovinu vzdálenosti ujet na elektřinu. A i potom si bude muset řidič dávat dobrý pozor, jak moc šlape na plynový pedál. Opravdová spotřeba bude zcela jistě někde jinde.

Lamborghini Asterion

Zajímavá je i stavba auta. Základem je monokok z uhlíkových vláken, který nese karoserii ze stejného materiálu. Hmotnost Lamborghini neuvádí, prozradilo jen hmotnost elektrického ústrojí, které včetně Li-Ion baterií váží 250 kilogramů.

Asterion se zatím vyrábět nebude, je to pouze koncept. Jenže na koncept vypadá až překvapivě sériově. Design se povedl, model na pomezí supersportu a GT by se v portfoliu automobilky jistě neztratil a nakonec i hybridní pohon by si své zákazníky našel. V této kategorii aut se dražší technologie v ceně poměrně snadno ztratí. A zákazníci mohou mít pocit, že si kupují něco extra. Jakoukoliv budoucnost Asterionu přesto Lamborghini nekomentovalo.

Návrat ke kořenům

Asterion je návrat k původnímu zaměření slavné italské značky. Ferruccio Lamborghini zakládal svou automobilku proto, že mu nikdo neuměl nabídnout dost pohodlné, luxusní a rychlé kupé.

Zahranacené klínovité supersporty staví automobilka posledních třicet let. Klasické GT pro rychlé přesuny napříč kontinenty je tedy dobrý nápad.

Lamborghini dneška jsou ostře řezaná. Výrazné hrany je odlišují od všeho ostatního, co si může boháč koupit. Asterion je však umírněně zaoblený. Méně radikální tvary Asterionu a nevýraznou siluetu oživují nápadité detaily. Třeba je to náznak změn vzhledu nových modelů ze Sant´Agaty Bolognese.

František Dvořák, iDNES.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Zdroj života. Elektrické SUV Škoda Enyaq si vypůjčilo jméno z irštiny

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do...

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Belgie zakázala kouření v autě. V Itálii je pokuta až pět tisíc eur

V několika evropských státech již zákaz kouření ve vozidlech nějaký rok funguje. Mezi nové státy omezující kouření v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nevidíte na cestu? Vyměňte stěrače, moderní jsou pro každé auto jiné

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, jejich servis zvládnete sami. Už i na pohled tak jednoduchá věc je...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

Premium

Podivné zrcadlo z Turnova letí ke Slunci. Česká laboratoř se musela ukázat

Ke Slunci odstartovala sonda se speciálním zrcadlem pro sledování korony. Vyvinuli jej čeští výzkumníci v Turnově....

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

  • Další z rubriky
Premium

Projeli jsme se po krušnohorských okreskách. Které trasy stojí za to?

Letošní mírná zima nám prozatím nedopřála příliš zábavy na sněhu. Má to však i jednu pozitivní stránku. Klikaté horské...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

Premium

Závodit v Brně bylo krásné, vzpomíná božský Ago, nejlepší na motorce

Italský švihák Giacomo Agostini je jednou z nejslavnějších osobností motorsportu všech dob. Nikdo jiný se nemůže...

Pavouk, leguán nebo býk. Auta, která mají jména vypůjčená z říše zvířat

Na trh právě vstupuje auto, které vzbuzuje velkou zvědavost: trochu sportovní, trochu SUV, výbavou nadupaný Ford Puma....

SOUTĚŽ: Vyhrajte erotické pomůcky a užijte si Valentýna na maximum
SOUTĚŽ: Vyhrajte erotické pomůcky a užijte si Valentýna na maximum

Vyhrajte vibrátor nebo sadu venušiných kuliček od Sexshopik.cz a připravte se na slastné, vášnivé a hravé chvilky. Radost výhra přinese vám i partnerovi.

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Napřed dezinfekce, pak manželka, šokoval Tomáš z Výměny svými prioritami

Jestli se televizním divákům zdál Tomáš z Výměny manželek jako docela starostlivý otec, při závěrečném setkání obou...

RECENZE: Pád až na nula procent. Snímek Chlap na střídačku je nestydatost

Třebaže kritikovu odolnost už zocelily Špindl 2, Ženská na vrcholu, Šťastný nový rok či Příliš osobní známost,...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....