Aston Martin Lagonda patří k největším osobnostem světa aut. Obrovitý, nezaměnitelný a neodolatelně hranatý sedan ze sedmdesátých let byl výkřikem techniky, ovšem taky po anglicku nedotažený. Extravagantní auto je ozdobou kolekce českého bonvivána a milovníka aut Filipa Turka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jen stěží jste kdy potkali Aston Martin Lagondu na silnici. Z fotek a z televize však tento hranatý futuristický sedan asi znát budete: nízká silueta, předlouhá kapota a nizoučká přední maska.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin představil Lagondu roce 1974, tehdy s ní všechny šokoval.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A stejně to funguje i dnes. Jeho design je brutalismem na čtyřech kolech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřdveřový sedan byl na svou dobu navíc velmi futuristický. Jeho silueta je jednoduše nezaměnitelná a se souběžně vyráběným AMV8 neměla Lagonda po vizuální stránce vůbec nic společného. Někomu se auto líbilo, jiní ho řadí mezi nejošklivější vozy automobilové historie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lagonda ve čtyřech sériích vydržela ve výrobním programu Aston Martinu až do roku 1990. Za 16 let se vyrobilo jen 645 kusů
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pokud nemáte spoustu peněz navíc, vůbec o nákupu neuvažujte. Karoserie vyrobená z hliníku a oceli je většinou „sežraná“ a udržet v chodu digitální přístrojovku vyžaduje nadlidské úsilí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz, který se ve své době prodával za dvojnásobek průměrné ceny rodinného domu v Británii, ohromil už svým vzhledem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hranatá a nízká karoserie byla dlouhá 5 283 mm, ale vysoká pouze 1 302 mm. Uvnitř výrobce vsadil na tehdy rozhodně nezvyklé digitální přístroje včetně několika dotykově ovládaných funkcí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kousek na fotkách je z poslední čtvrté série z let 1987 až 1990, ve které ručně v dílnách Aston Martinu seskládali pouze 105 kusů. Nejvíc vzniklo kusů z první série: 465.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lagonda byla ve své době festivalem automobilové složitosti, taky to moc nefungovalo...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Byla určena pro anglickou šlechtu, diktátory a ropné šejky,“ píše na facebooku Filip Turek. „Můj exemplář je pravděpodobně v nejdotaženějším stavu ze všech dochovaných vozů,“ dodává s tím, že další kusy padly požárem či atentáty. Navíc je to jeden z mála s volantem nalevo. „Jedná se o prototyp a první vyrobený exemplář v jednom.“
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Elektronika lagondy byla extrémně nespolehlivá a šla komplikovaně opravovat. Od řady digitálních funkcí proto Aston Martin během dalších let ustoupil.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lagonda Filipa Turka má být jednou z hlavních hvězd srazu Jaguar klubu, který vede. Tradiční akce se koná o nadcházejícím víkendu v Karlových Varech. Filip Turek se zatím ještě rozhoduje, zda lagondu na sraz vyveze, záleží na počasí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Benzinový vidlicový osmiválec má výkon 209 kW (284 koní).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lagonda má 120litrovou nádrž, co naznačuje její apetit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jako u většiny britských automobilek je historie Aston Martinu vytyčena potácením se od recese k ekonomické nouzi a zpátky. Do toho ta víc než stoletá značka uměla ovšem vždy postavit úžasná auta, možná trochu osudu navzdory.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lagonda vznikla počátkem 70. let, kdy se Aston Martin potýkal s dalším ze svých krachů. Tehdy v tom byla značka nevinně, svět byl v ekonomické recesi po ropném šoku. Značku tehdy zachraňovali dva investoři z Ameriky – Peter Sprague a George Minden.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Daleko přes pět metrů dlouhý sedan ze skicáku Williama Townse, který pravděpodobně neměl rád kružítka a křivítka, představili ohromenému publiku v restauraci The Bell In v Buckinghamshire.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejnižší čtyřdveřový vůz své doby přetékal moderními technologiemi. Digitální přístrojovka byla ovšem tak poruchová, že se jí v průběhu produkce nakonec Aston Martin raději vzdal a nahradil ji konvenčnějším pojetím.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zádrhel byl asi také v tom, že Aston Martin neměl moc peněz na vývoj této převratné technologie, která předběhla svou myšlenkou dobu asi o čtyři dekády. A tak svěřila automobilka vývoj „infotainmentu“ studentům organizace Cranfield Institute of Technology. Když po měsících vývoje vyjela první produkční lagonda, začal se při prezentaci před publikem z palubní desky linout dým.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Peter Sprague skandál vyřešil tak, že prototyp odvezl do Ameriky, kde specialisté na kybernetiku vyvinuli celý systém znovu za necelé dva měsíce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stále to ovšem byl hypersložitý stroj, který měl sklony k poruchám. Kilometry kabelů a desítky řídících jednotek jsou nejrizikovějšími prvky dnešních moderních aut. Před dekádami ovšem neměli s touto technikou automobiloví inženýři vůbec žádné zkušenosti a počítače se teprve začaly napřahovat k rozmachu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dodávky natěšeným zákazníkům se kvůli řešením s technikou zpozdily a než se někteří dočkali, stihlo auto výrazně zdražit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hliníkové panely karoserie má lagonda upevněné na ocelovém rámu, tušíte správně: příšerně rezne.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér spojoval komfort a eleganci pánského klubu s ovladači a obrazovkami hodnými vesmírné lodi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér spojoval komfort a eleganci pánského klubu s ovladači a obrazovkami hodnými vesmírné lodi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér spojoval komfort a eleganci pánského klubu s ovladači a obrazovkami hodnými vesmírné lodi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aston Martin Lagonda čtvrté generace
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz