Lada Niva je zpátky v Česku. Je to nefalšovaný automobilový punk

Padesát let. Skoro tolik má na krku Lada Niva, přesto ji pořád můžete koupit jako nové auto. Kromě Togliatti ho teď montují i v Ázerbájdžánu, takže má technicky vzato „neruský původ“ a díky tomu se může oficiálně prodávat i v EU. Je to legální, homologované a překvapivě i použitelné. Tedy, je třeba se naladit na její notu…

V době, kdy všechna auta vypadají a jezdí podobně, působí Niva jako zjevení. Jasně – je hlučná, surová, staromódní. Nic nepředstírá. Je to prostě žigulík, který ještě můžete koupit nový. Pamatujete Návštěvníky? V kultovním československém seriálu byla hlavní hrdinkou, strojem času. A je jím opravdu. Tak nasedněte, bude to jízda. Pomalá, kodrcavá, rachotivá, autentická.

Lada Niva

První SUV

Niva vznikla v 70. letech jako jedno z prvních sériově vyráběných vozidel, které kombinovalo civilní osobák s terénními schopnostmi. Dnes bychom řekli „SUV“, tehdy to byl prostě pokus o ruský off-road pro všechny. A zázrak – ten pokus vyšel. A vydržel. V roce 1977 vyjela jako vůbec první sériově vyráběné auto do terénu se samonosnou karoserií.

Niva je tak trochu jako starý dobrý vojenský batoh – těžkopádná, odřená, zastaralá, ale pořád funkční. Zvládne zauralské bláto i české silnice po zimě.

Očima optimisty je to nekonečně stylový hipsterský povoz do města. Malý (délka 3,7 metru, obratný, má cool design – retro frčí. A je to SUV, to mají dnes lidi rádi.

Lada Niva v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor (m): 3,74 × 1,68 × 1,64 × 2,2
  • objem kufru: 265–585 litrů
  • provozní hmotnost: 1 250 kg
  • motor: osmiventilový zážehový čtyřválec, 1 690 ccm (EURO 6), 61 kW při 5 000 otáčkách za minutu, 129 Nm při 4 000 otáčkách
  • pětirychlostní manuální převodovka
  • 0–100 km/h: 17 s
  • maximální rychlost: 142 km/h
  • spotřeba (kombinace): 10,2 l/100 km
  • objem palivové nádrže: 42 l
  • pneumatiky: 185/75 R16
  • cena: od 498 000 Kč včetně DPH

Ano, je to spíš automobilový punk.

Když se srovnáte se zemědělskými vůlemi a silami ovládání, muzeálními ovladači a bezpečností oldtimeru, jste opravdu rychlí a čiperní. Ve městě rozhodně brzdou provozu nejste, na polňačkách jste nejrychlejší. Na okreskách už raději jezdíte spíš osmdesát a na dálnici řekněme 110, ale tachometrových sto padesát jsme z nivy vymámili taky. Pro rejpaly: dnes už se to v Česku někde může.

Muzeální novota

Ano, Niva stále vypadá, jako byste ji vytáhli z muzea. Má klasické kovové nárazníky, zástěrky rozšafně povlávající za koly a supertenké dveře, které když zavřete, ozve se to známé a nezaměnitelné „žigulíkovské“ cvaknutí.

Uvnitř je to podobně autentické – řadicí páka má skoro půl metru, u některých páček máte obavu, že vám zůstanou v ruce, volant je obrovský a spínačka? Ta je vlevo, jako u Porsche. Jen tady to není z důvodu tradice, ale spíš kvůli sovětskému unifikovanému dílu, který pasuje i do pravostranných verzí a kdovíjakých jiných povozů.

Ale pozor – ono to má elektricky stahovaná okna (byť se nestáhnou úplně), dokonce malý digitální displej jednoduchého palubního počítače a občas i rádio – tedy pokud si za něj připlatíte. Umí mít vyhřívaná sedadla, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s výhřevem a manuální klimatizaci.

Tím je tak nějak elektronice konec. Bezpečnostní pásy, ABS a ISOFIX jsou jedinými bezpečnostními prvky. V pojišťovně raději neříkejte, že jezdíte nivou, aby vám nezdražili pojištění.

Nejvíc retro jsou dvě páčky nalevo pod volantem ovládající světla a směrovky (furt se mi pletly a na tu krátkou směrovkovou s kratšími prsty z volantu nedosáhnete), které opravdu pochází snad ještě z žígulíku. Pro jízdu v palčácích na Sibiři je to určitě praktické, stejně jako rezerva schovaná v motorovém prostoru. O poznání méně praktická je druhá věc, kterou nedokázali za těch padesát let na Nivě zjednodušit: dvouklíčkové ovládání. Na přívěsku tak nosíte stále dva subtilní klíčky, jeden na startování, druhý na odemykání, a do zámků se trefujete s přesností šperkaře. Vzpomínáte?

To už nezažijete

Niva je v jádru mechanická mašina. Žádné elektronické asistenty, žádné komplikované systémy, nic na vás nepípá, nic neprudí, nic se s vámi nepřetahuje o volant a panicky nebrzdí, když není důvod. Když se něco pokazí, opravíte to klackem nebo pazourkem, nebo to zvládne pantáta-všeuměl v garáži; možná ho jen zaskočí, že už Niva nemá sytič, ale motor se vstřikováním. Řazení je hlučné, dvojka kvílí, ale řadí se v rámci žánru přesně, dráhy řazení jsou kvůli dlouhatánské řadičce nekonečně dlouhé, menší postavy se k pětce musí trochu předklonit, a semtam u lichých stupňů narazíte klouby prstů do přístrojovky.

Zatím Niva dostává sedmnáctistovku, ale měla by se už těšit na modernější jedna-osmičku. Čtyřválcový atmosferický benziňák připomene, jak jsme o každý kilowatt museli bojovat a pečovat o něj. Když oprášíte dávno zapomenuté návyky a sladíte se s motorem na tu správnou notu, dá se jízda označit za čipernou a plavnou. Asi nejlepší strategií je nemařit výkon brzděním, prostě poslouchat motor, vnímat převodovku, číst provoz a svištět. Vše, co se octne mezi koly a vozovkou, vám niva poví napřímo, neředěně, netlumeně. A to je dnes vzácnost. Nesmíte se rozpakovat motor vytáčet, žádné lenošení v nízkých otáčkách. Pravda, pak to trochu žere. Normální jízda je za nějakých deset litrů, počítejte ale spíš s dvanácti.

Má uzávěrku diferenciálu, redukční převodovku a zvládne i drsnější terén. A přitom se příjemně houpe, tlumení není tvrdé, ale ani nejisté. Řízení? Překvapivě přesné a s dobrou zpětnou vazbou.

Je krátká (3,7 m), takže se s ní dobře parkuje, je z ní výborný výhled – má tenké sloupky, velká zrcátka (ta se za ty dekády zvětšila), sedíte vysoko a vidíte na kapotu. Otevírání kufru je další retro zážitek – vachrlatá páčka je schovaná za sedadlem řidiče a vyžaduje pořádné trhnutí. Dnes ji vyrábějí jen ve třídveřovém provedení, pětidveřová epizoda dávno skončila.

Rozhodně není pro každého, spíš naopak – klientelu má jen velmi omezenou. Niva není pro ty, kdo chtějí modernu, ticho a hýčkání. Ale pro ty, kdo hledají auto s duší, charakterem a jednoduchostí, která se dnes už nevidí – ano, může to být tajná hipsterská volba.

Nezbláznili jsme se. Samozřejmě je to padesát let starý křáp, do kterého by naprostá většina lidí uvyklých na moderní auta ani nesedla. Ale pro ty, kdo přesně takového otloukánka potřebují k práci, využijí jeho specifické vlastnosti a nemohou nebo nechtějí zaplatit víc peněz, vlastně moc alternativa neexistuje. Jednou větou: za půl milionu stálá čtyřkolka s redukcí a mezinápravovou uzávěrkou prostě není, pokud nechcete ojetinu.

Je ale třeba upozornit na to, že nečekané terénní schopnosti a houževnatost Niva nespojuje s dlouhověkostí a robustností. A to nemluvíme o kotrmelcích v lomech. Niva totiž svádí k tomu ji trápit a přetěžovat. V dolech a lesích ji tak za dva roky dokážou neomaleným zacházením zhuntovat tak, že je na vyhození.

Dovozce na toho automobilového dinosaura poskytuje záruku dva roky nebo sto tisíc kilometrů. Importér, kterým je firma AMC, uvádí, že zákazníci mají k dispozici celorepublikovou síť servisů. Vtipná je ovšem alternativní nabídka: „Společnost navíc nabízí službu ‚Najdi si svůj servis‘, která funguje tak, že si servis zvolí sám klient a AMC se servisem uzavře smlouvu o provádění autorizovaného servisu.“

Základní ceny jsou přívětivé: příplatek za klimatizaci je sedmadvacet tisíc. Výbava a doplňky navíc ale už dumpingové ceny nemají: tažné zařízení je za patnáct tisíc, antikorozní nástřik podvozku a dutin karoserie – určitě si za něj připlaťte – je za 21 tisíc, stejná cena je za podélné střešní nosiče, přestavba na LPG je za 55 tisíc, gumové koberce do interiéru za sedm a ochranná vana do zavazadlového prostoru za šest tisíc.

A jen tak na okraj: čistě subjektivně se zdá, že Nivu v Ázerbájdžánu umí smontovat líp než v jejím rodišti, ruském Togliatti. Vyrábí ji tam společnost Azermash. „Jde o výrobek tamního původu, který má VIN kód začínající NVA,“ zdůrazňuje dovozce „neruský původ“. „Dovoz vozidel je plně v souladu s platnou legislativou. Vozidla jsou oficiálně dovezena na území EU a legálně proclena.“ Importér ještě ubezpečuje: „Společnost AMC team provozující AMC Autocentrum Kratonohy je čistě apolitická a nesouhlasí s jakýmkoli válečným konfliktem kdekoli na světě.“

Vstoupit do diskuse (131 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025

Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.