Očekává se, že Asociace evropských výrobců automobilů v nejbližší době oznámí čtrnáctiprocentní pokles registrací automobilů v Německu, propad o 11 procent v Itálii a o 8,6 ve Francii. Prodej automobilů se snížil ve všech zemích eurozóny kromě Finska.
Analytikové varují, že odbyt v nadcházejících měsících může být ještě horší, protože výrobci v poslední době hlásí slábnoucí objednávky a čelí nepříznivým výkyvům kurzu. John Lawson, vedoucí automobilové výzkumné divize v londýnské společnosti Schroder Salomon Smith Barney, řekl: "Tato čísla jsou zklamáním, protože i dubnový počet registrací byl nízký. Je to výsledek slábnoucí ekonomiky."
Ostrý propad v Německu byl částečně připisován nedávným stávkám v několika automobilkách a zpomalující se výrobě v Itálii a Francii. Profesor Garel Rhys, ředitel Centra pro výzkum automobilového průmyslu na cardiffské obchodní univerzitě, řekl: "Ukazuje se, že západoevropský trh skutečně stagnuje a tato situace může trvat až do prvního čtvrtletí příštího roku."
Včerejší údaje Asociace evropských výrobců automobilů ukázaly, že několik velkých firem v květnu zaznamenalo pokles prodejů v řádech desítek procent.
Registrace u značky Fiat, jejíž generální ředitel Paolo Cantarella tento týden rezignoval, klesly v uplynulém měsíci o 22,6 procenta. Firmy Ford a General Motors, které procházejí restrukturalizací svých výrobních a distribučních provozů, také zasáhl pokles. V prvním případě o 7,9 procenta a ve druhém o 17,3 procenta. Zhoršení postihlo i automobilky Volkswagen, DaimlerChrysler, PSA Peugeot, Citroën a Renault, které oznámily pokles registrací od 1,1 do 9,6 procenta. Ztrátová britská automobilka MG Rover je na tom ještě hůře. Počet nově zaregistrovaných aut se v jejím případě v Evropě snížil o 12,3 procenta za květen a o 7,7 procenta za prvních pět měsíců letošního roku.
Jen čtyři značky z třiceti, které hlásí asociaci výrobců své výsledky, se těšily významnějšímu růstu prodeje. Patří k nim japonská Toyota, dále Land Rover a Jaguar (jsou to dceřiné společnosti Fordu) a německé BMW. Jejich prodeje rostly zhruba o 10 procent. Na dobrém výsledku BMW se podepsala především nová auta Mini. Bez nich by značka také zaznamenala pokles.