Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropské silnice jsou skvělé. Ty české ovšem ne, patříme mezi Burundi a Írán

Kvalita českých silnic se zatím neblíží evropskému průměru. Hodnocení kvality naší silniční sítě nás v rámci Evropy řadí někam na Balkán. A v celosvětovém srovnání? Tam stojíme na 76. příčce. Mezi Burundi a Íránem.

Metodika byla prostá, vycházela ze sebehodnocení. Ke kvalitě národní silniční sítě se vyjadřovali místní. | foto: Profimedia.cz

Jak si stojí evropské silnice? A obstojí ve srovnání se zbytkem světa? Odpovědi poprvé přinesla Zpráva o globální konkurenceschopnosti, kterou v roce 2019 vypracovalo Světové ekonomické fórum.

Staršího data se nebojte, protože informace v této zprávě obsažené zatím příliš nezastaraly. Jednak proto, že byly průběžně aktualizovány, opíraly se o dlouhodobé hodnocení a také kvůli určité „neprůstřelnosti“ užité metodiky. Hodnocení totiž stálo na jediné otázce: „Jaká je ve vaší zemi kvalita – rozsah a stav – silniční infrastruktury?“ a odpovědi na ni.

Přitom místo popisné odpovědi dotázaní respondenti reagovali udělením známky. Ne tedy úplně jako ve škole, ale na škále od jedničky do sedmičky. S tím, že jednička popisovala extrémně špatný až opravdu katastrofální stav, a šťastná sedmička znamenala to nejlepší možné hodnocení.

Česko stojí v evropském žebříčku kvalitou silniční infrastruktury devětadvacáté ze čtyřiceti zemí.

Můžete jistě namítnout, že takové hodnocení je do značné míry subjektivní, a jeho výpovědní hodnotu může do značné míry třeba narušit přílišné patriotické nadšení respondentů. Ale upřímně – zažili jste v posledních čtyřech letech razantní zlepšení kvality českých silnic? Asi byste je ani vy sami neoznačili za nejlepší na světě jen proto, abychom to natřeli našim sousedům za hranicemi.

A zrovna tak ani respondenti v roce 2019 neměli tendenci moc přehánět a přechvalovat kvalitu vlastních silnic, byli si vědomi nedostatků. Proto také těch udělených nejvyšších hodnocení, sedmiček, bylo v Evropě jako šafránu. Svým silnicím si je troufli udělit jen Švýcaři a Nizozemci, a to ještě střídmě.

Na západní frontě klid

Ze zprůměrovaného hodnocení těch známek pak byl jasně patrný trend napříč celou Evropou. Ten, který se dá označit jako „od západu na východ“. Protože povětšinou dosahovala lepšího hodnocení silniční infrastruktura v západní Evropě, zatímco známky směrem k východu klesaly. Výrazný rozdíl panoval také mezi severem Evropy – skandinávskými zeměmi – a evropským jihem.

Pochopitelně, že i v takovém rozložení se dalo pár odchylek a výjimek najít. Nedobré hodnocení svým silnicím například udělili Belgičané. Známka 4,4 se nedá považovat za lepší průměr. Kontrastní je nízké sebehodnocení belgických silnic už proto, že sousední Nizozemsko si nadělilo hodnocení 6,4. Čímž se stalo zemí s nejlépe hodnocenou silniční sítí v celé Evropě.

Norsko, podobně jako Island, dojíždí na obtížný terén pro výstavbu silnic, komplikovanou geografii a relativně řídké osídlení.

Na nelichotivých poznámkách Nizozemců, kteří si utahují z toho, že rozdíl mezi jejich a belgickými silnicemi není jen vidět – ale i cítit a slyšet – asi něco opravdu bude. I Němci a Francouzi věřili svým silnicím víc, než Belgičané. Ohodnotili je na 5,3 a 5,4, což oba státy řadí do první desítky v Evropě.

Vysoké hodnocení, od 6,0 výše, si nadělili ještě Portugalci, Rakušané a Švýcaři. A do první desítky se vtěsnali i Španělé, Dánové, Finové, obyvatelé Lucemburska a také Chorvati. Ti stav své silniční sítě, její rozsah a kvalitu, ohodnotili známkou 5,6.

Chorvatsko je vůbec „zvláštní“ případ. Byť spadá na jih/východ Evropy, nestojí si vůbec špatně a z hlediska srovnání kvality svých silnice se zbytkem světa je dokonce dvanácté. Co za tím stojí? Počínaje rokem 2000 se tato země pustila do skutečně ambiciózního záměru, a začala systematicky rozvíjet kvalitu silnic. Vzhledem k tomu, že Chorvatsko je jednou z nejnavštěvovanějších turistických lokalit v celé Evropě, tato investice se jim vyplatila.

Silnice v Moldavsku připomínají špatnou anekdotu. Dlouhou, špatně vystavěnou a bez pointy.

Odchylky a výjimky

Další relativně pozitivní odchylkou je i Turecko. To si v hodnocení nadělilo známku 5,0, což je vlastně více než si troufly udělit některé západoevropské a severoevropské země. Turci tak trumfli Norsko (4,5) a Velkou Británii (4,9).

A proč má vlastně severské Norsko tak nízké skóre? Vysvětlení tkví nejspíš v obtížném terénu pro výstavbu silnic, komplikovanou geografii a relativně řídké osídlení. Nabízí se přirovnání k Islandu (4,1), který rovněž „dojíždí“ na členitý terén a nerovnoměrnou populační hustotu.

Šampiony první desítky z Evropy už známe. Co tedy ti méně šťastní, nespokojení s kvalitou svých silnic? Spodní příčky evropského žebříčku si pro sebe osobují Moldavsko a Bosna a Hercegovina.

V Moldavsku si „nadělili“ pouhých 2,6 a v Bosně pak 2,8. O moc lépe si nestojí ani Rumunsko a Ukrajina. Obě tyto země dosáhly stejného skóre, 3,0. Slavné to není ani v Bulharsku a Severní Makedonii (obě po 3,4) a Srbsku, s hodnocením 3,5.

Přehledná grafika evropského žebříčku, sestavená agenturou Viborc.

Výsledek Česka rozhodně není zrovna důvodem k radosti a veselí. S hodnocením 3,9 se totiž řadíme kvalitou silnic na Balkán, mezi Albánii a Černou Horu. V evropském žebříčku, který zahrnuje čtyřicet zemí, jsme devětadvacátí. Lepší hodnocení mají všichni naši sousedé. Rakušané s 6,0, Němci s 5,3, Polsko se 4,4 a Slovensko s 4,0.

Autozápisník: Znáte Burundi čí Svazijsko? Mají tam lepší silnice než v Česku

Světové srovnání? České silnice jsou propadák

Pokud odhlédneme od evropského žebříčku, a rozhlédneme se po zbytku světa? Absolutní světovou jedničkou v hodnocení kvality silnic je Singapur, se „známkou“ 6,5. Za ním pak stříbrnou pozici drží už nám známé Nizozemsko a po něm Švýcarsko (6,3). Čtvrté a páté místo pak s 6,1 drží Japonsko a Hongkong.

Jak potom vypadá úplné dno, tedy poslední místa světového žebříčku? Ty vůbec nejhorší silnice světa má Čad, s hodnocením 1,9. Těsně na něj ale dotahuje Mauritánie a Madagaskar (obě 2,0). A na záda jim dýchá Jemen, Haiti a Konžská demokratická republika s 2,1. Pokud bychom vnesli do světového žebříčku tu nejhůře hodnocenou evropskou zemi, Moldávii, bude 127.

Je lepší to ale nedělat. Protože česká perspektiva kvality silnic v rámci celosvětového hodnocení je pak ještě o něco víc depresivní.

Být devětadvacátí ze čtyřicítky hodnocených evropských zemí není tak „zlé“, jako být šestasedmdesátí ve světovém žebříčku. Nad Českem přitom stojí Burundi, a pod námi pak Írán. To je skutečně bídné hodnocení kvality našich silnic, byť jsme si toto vysvědčení vystavili sami.

UmístěníStátHodnocení
1.Nizozemsko6,4
2.Švýcarsko6,3
3.Rakousko6,0
4.Portugalsko6,0
5.Španělsko5,7
6.Chorvatsko5,6
7.Dánsko5,6
8.Lucembursko5,5
9.Francie5,4
10.Německo5,3
11.Finsko5,3
12.Švédsko5,3
13.Kypr5,1
14.Turecko5,0
15.Slovinsko4,9
16.Velká Británie4,9
17.Litva4,8
18.Estonsko4,7
19.Řecko4,6
20.Norsko4,5
21.Belgie4,4
22.Irsko4,4
23.Itálie4,4
24.Polsko 4,3
25.Island4,1
26.Maďarsko4,0
27.Slovensko4,0
28.Albánie3,9
29.Česko3,9
30.Černá Hora3,9
31.Lotyšsko3,6
32.Rusko3,5
33.Srbsko3,5
34.Bulharsko3,4
35.Severní Makedonie3,4
36.Malta3,3
37.Rumunsko3,0
38.Ukrajina3,0
39.Bosna a Hercegovina2,8
40.Moldavsko 2,6

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

11. února 2025

Autopilot má problém s majáky. Vedou k digitálním epileptickým záchvatům aut

Premium

Míhání jasných světel v kontrastu k pohybu stínů, oslňující záblesky, tma. Jízda po noční magistrále unaví oči a dá mozku zabrat. Taková vyjížďka vás zanechá ve stavu blízkém migréně. Potrápit však...

11. února 2025

Utajená akce italských elektrosupersportů v Praze. Ceny startují na 67 milionech

Exkluzivně

Nejvýkonnější italské auto a zároveň nejdražší, které koupíte v Česku. Automobilka Pininfarina představila na exkluzivní akci v Praze své supersporty. Česká republika je jedním z mála míst na světě,...

11. února 2025

Evropský vozový park: náruživí Italové a České fosilie, elektro je šafrán

Jak vlastně vypadá vozový park na evropských silnicích? Zpráva Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) shrnuje celkový stav, včetně průměrného stáří vozidel, podílu typů pohonu, počtu automobilů...

10. února 2025  16:30

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....