Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: GTÜ

Nejlepší autoservisy jsou v Praze, nejhorší na Zlínsku, ukázal audit

  • 63
Kvalita autoservisů se v loňském roce mírně zhoršila, Praha však zůstává v kvalitě provedení oprav na špičce. Nejhorší služby motoristům poskytují autoservisy ve Zlínském kraji. Vyplývá to z auditu společnosti Cebia. Zarážející je jen malý rozdíl mezi úrovní práce značkových a neznačkových servisů, u nich je podle průzkumu kvalita velmi kolísavá.

Zatímco servisy v Praze dosáhly v hodnocení společnosti Cebia 97 procent, na Zlínsku to bylo 89 procent. Za Prahou skončil Jihočeský kraj a Vysočina s 97 respektive 96 procenty. Olomoucký kraj si pohoršil z 99 na 93 procent.

Nejhorší hodnocení vykazovaly loni autoservisy při opravách po pojistných událostech, kdy průměrné hodnocení kvality dosáhlo 56 procent. Lépe dopadly audity mystery repair (fingovaná oprava), které získaly v hodnocení 89 procent. Nejlepších výsledků dosáhly servisy v kontrolách před opravou (97 procent) a po opravě (94 procent).

Značkové servisy vykázaly mírně vyšší kvalitu odvedených prací než neznačkové, když dosáhly 97 procent, tedy o čtyři procentní body více. Zlepšení úrovně služeb zaznamenali auditoři u autorizovaných servisů Peugeot (97 procent), Audi (97 procent) a Ford (94 procent). Značkové opravny Škoda získaly v hodnocení kvality 96 procent.

Oproti předloňskému roku se loni změnilo to, že s opakovanou kontrolou servisu klesá kvalita vykonaných prací, zatímco dříve naopak rostla.

„Ukazují se čím dál více personální problémy, kdy servisy musí kvůli nedostatku lidí na trhu přijímat nekvalitní zaměstnance. Druhým důvodem zhoršení je zvýšený podíl kontrol v neautorizovaných servisech, jejichž kvalita je výrazně nestabilní. Někdy je zakázka provedena naprosto profesionálně, jindy je tomu právě naopak. Provádět opakované kontroly je tedy čím dál více opodstatněné,“ komentuje ředitel Cebie Martin Pajer.

Nejčastější závady, se kterými se auditoři při kontrolách loni setkávali, byly neúplně sepsané zakázkové listy, kdy chyběly podpisy, stav tachometru, stav pohonných hmot ve vozidle, předběžný termín dokončení servisu a dále nepředložené vyměněné díly s „rychlou skartací“, nevyplněné elektronické servisní knížky a znečištění vozidel v souvislosti se servisní zakázkou.

Roční vyhodnocení auditu autoservisů společnost Cebia poskytuje od října 2017. Největšími zákazníky této služby jsou leasingové společnosti s vozidly provozovanými v režimu operativního leasingu. Služba je určena rovněž vedoucím servisů ke kontrole zaměstnanců, ale také správcům firemních vozových parků. Všechny kontroly probíhají neohlášeně, servis tedy není předem informován o návštěvě auditora.

Zásadním pravidlem je princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři však navštíví jeden servis maximálně třikrát za rok. Od loňského roku se nově provádějí také laboratorní testy olejů a paliv.

,
Témata: oprava, Audi, Cebia, Ford, Peugeot