Kupujete jen dva zimáky? Lepší pláště dejte vždy na zadní kola

  14:00aktualizováno  14:00
Přezujte auto na zimní gumy. Když se i přes varování odborníků rozhodnete šetřit a dál necháte auto na letních pláštích, zpomalte. Výrazně zpomalte.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: BMW

Celých sedm procent českých řidičů letní pneumatiky na zimní vůbec nepřezouvá a ohrožuje tak nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Téměř pětina Čechů přezouvá pneumatiky až ve chvíli, kdy napadne první sníh. Vyplývá to z průzkumu, který pro pojišťovnu Direct uskutečnila společnost IBRS na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů. "Průzkum ukázal, že 37 procent řidičů přezouvá na zimní pneumatiky, pokud teploty klesnou pod 7 °C," říká tiskový mluvčí pojišťovny Tomáš Zavoral. "Řidiči by se měli na vozovce chovat zodpovědně a uvědomit si, že na ní nejezdí sami," upozorňuje.

Podle policejních statistik nehodovosti dochází v zimních měsících k většímu počtu dopravních nehod. Nedodržování základů bezpečné jízdy k tomu výrazně přispívá. Letní pneumatiky v zimě výrazně prodlužují brzdnou dráhu a snižují ovladatelnost auta.

pneusErvisy jsou plné

Řidiči čekají první sníh - čtěte ZDE

Hledejte školy smyku

Václav Ircing z plzeňské pobočky BESIP vysvětluje, že zimní pneumatiky jsou vyrobené z měkčích směsí a jejich speciální vzorek umožňuje snazší rozjíždění, brzdění i zatáčení na zasněžených vozovkách.

Když se rozhodnete šetřit a máte jen dvě zimní pneumatiky, podle expertů je pokaždé dávejte na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola. "Když dáte lepší pneumatiky na přední nápravu a dostanete se do krizové situace, přední kola mohou více zabírat. To je pravda. Ale z nedotáčivého auta se stane silně přetáčivé, jako byly dříve třeba škodovky stodvacítky. Při řešení krizové situace potom může řidiče chování auta hodně nemile překvapit," argumentuje Václav Ircing.

Když napadne první sníh a máte někde v okolí bezpečnou plochu, na které si můžete vyzkoušet chování auta na sněhu nebo ledu, neváhejte. BESIP společně s autoklubem a dalšími firmami dělá nejméně jednou za rok v Plzni bezplatné kurzy bezpečné jízdy. Se speciální kluznou plachtou objíždí celé západní Čechy. Když se takovýhle kurz někde objeví, neváhejte. Pojímám to jako nadstavbu toho, co učíme v autoškole," vysvětluje instruktor bezpečné jízdy a současně i učitel v autoškole Zdeněk Březina.

Chce to chladnou hlavu

V podobných kurzech si na bezpečném místě vyzkoušíte, jak se chová auto v krizové situaci, když dáte jen na pud sebezáchovy a současně stojíte na pedálu spojky a plynu. Co udělat, abyste předešli smyku a zjistíte, že ani ABS vás nezachrání, když do zatáčky vjedete příliš vysokou rychlostí. Hodně je to i o psychice a překonávání pudu sebezáchovy. Třeba když jen kousek před vámi skočí do silnice zvíře nebo tam vběhne dítě.

"Musím překonat pud sebezáchovy a v okamžiku, kdy potřebuji zatáčet, musím povolit pedál brzdy, na spojce i dál stát. Když povolíte pedál brzdy, kola se začnou normálně otáčet, můžete s autem manévrovat a překážce se vyhnout," říká Václav Ircing co trénovat. Podmínkou úspěšného manévru je ale rychlost auta přiměřená situaci a chladná hlava řidiče.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům Celsia.

ZIMNÍ PNEUMATIKA

Zimní pneumatika

LETNÍ PNEUMATIKA:
Letní pneumatika

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Najdete na iDNES.cz